Då var det dags för ett nytt test av däck under tävling. Denna gång har Göran Segerlund testkört bakdäcket Bridgestone Battlecross E50 Extreme och framdäcket Bridgestone Battlecross E50, under årets Gotland Grand National.

Den här gången begav jag mig till Gotland för att köra årets GGN. Det vart ett hastigt beslut då jag fick möjlighet att överta en kompis anmälan till tävlingen då han tyvärr var skadad. För min del hade jag lite kluvna känslor för Gotland Grand National. Jag deltog i tävlingen senast år 2017, och ni som körde då vet hur det var och vi behöver inte gå in på det något mer.

Tillbaka till däcken, som alltså i folkmun kort och gott kallas E50. Bridgestone battlecross E50 har funnits ett tag nu och är ett FIM-klassat däck. Men nu har det även kommit ett Bridgestone Battlecross E50 Extreme. 

 

Bridgestone E50 EXTREME

 

Jag höll på och velade lite mellan vilket däck jag skulle åka på och pratade lite med Daniel Norén som jobbar på Bridgestone. Ja tro det eller ej men han kan vara ”lite” färgad ibland när det kommer till däcksmärken. Men hursomhelst så berättade Daniel att en väldigt snabb förare som bor på Gotland hade testat Bridgestone Battlecross E50 Extreme på dom hala kalkhällarna och kom då med förslaget, att det däcket borde jag testa. Sagt och gjort fick jag hem däcken dagen innan avfärd. Det ska erkännas att jag inte hade tänkt åka på Bridgestone men han lyckades övertala mig när jag fick reda på vem som hade testat det med lyckat resultat.

 

Bridgestone E50 EXTREME efter GGN

 

Nu är jag ingen supersnabb elitförare men en hyffsad motionär. Men jag hade ett mål och det var att jag ville köra sex varv, något jag inte lyckats med tidigare. Nytt för mig var även att vi körde på fredagen (ja, jag är i medelåldern). Med platsen som jag fick ta över så kunde jag starta i andra ledet vilket bara det kändes som en vinst. Förra gången fick jag starta från en plats allra längst bak.

 


Bridgestone BATTLECROSS E50 efter GGN

 

Jag ska erkänna att Bridgestone Battlecross E50 Exreme har ett fruktansvärt bra fäste på dom kala kalkstenhällarna och upp för backarna, jag körde som sagt på fredagen och har nog aldrig kört när det varit så bra. Visst fanns det vattenpölar och lera i Hästskon men Bridgestone Battlecross E50 Extreme rensade väldigt bra.

Framdäcket Bridgestone Battlecross E50 var inte riktigt mitt förstaval när det kom till framdäck, men jag blev positivt överraskad hur bra fäste det erbjöd. Jag fick dock hårda restriktioner från Daniel att det inte får köras med för mjuk mousse, så jag tog en 90/100-21 mousse och tryckte i den inuti Bridgestone Battlecross E50 90/90-21 framdäck, som fungerar bäst med ett  tryck på cirka 1,0 bar. Jag testade även däcket efter det att jag kom hem från Gotland på min hemmabana Botkyrka MK, och där så tycker jag inte det var lika bra utan hade heller åkt Bridgestone Battlecross X20.

Som ni kan se på bilderna som är från efter tävlingen så höll Bridgestone Battlecross E50 Extreme väldigt bra.

Om någon undra hur det gick så fick jag mitt sjätte varv och kom på 19:e plats i min klass.

Nedan följer uppgifter från Bridgestone:

Bridgestone Battlecross E50 Extreme

Rek Utpris i handeln 1380:- + återvinning och moms

Vikt 5,403 kg N.H.S alltså ej F.I.M godkänt

3,5 mm högre mönsterdjup än standard  E50 R men samma vikt.

Bridgestone Battlecross E50

rek utpris 823:- + återvinning och moms

vikt 3,676kg

ersatte ED663 ”Gritty”2019 som funnits sedan 2004

D.O.T klassat (F.I.M) 

Kräver lite högre lufttryck (1,0-1,1 bar) eller en lite större och hårdare mousse