Här är 2018 års KTM Freeride E-XC

Under onsdagskvällen var Johan Ahlberg från Fastbikes.se på plats i Hangar 7 i Salzburg under den officiella presentationen av 2018 års KTM Freeride E-XC, där den eldrivna enduromaskinen fått ett rejält uppdaterat batteripaket inför den kommande säsongen. Du som var vaken kunde även följa presentationen via vår livsändning.

Förutom att modellen fått nya fjädringskomponenter, nya bromsar, ny design, med ny framskärm och ny dekor har den även fått ett maffigare batteripaket.

2018 års KTM Freeride E-XC uppges erbjuda ungefär 50% mer energi, med sitt litiumjonbatteri (360 stycken Litium-ion-celler från Sony) värderat till 3,9 kWh (att jämföra med föregångaren på 2.6 kWh) och förväntas ha kvar 70% av sin kapacitet efter 700 laddningscykler.

Den vätskekylda motorn har också uppdaterats. Samtidigt som den erbjuder 12 hk (9 kW) kontinuerlig effekt vid 4500 varv per minut, vilket gör att den överensstämmer med A1-körkortskraven, menar KTM att dess toppeffekt ligger på 24.5 hk (18 kW) vid 5000 varv per minut. Max motorvarv uppges till 7000 varv per minut. Mer imponerande är vridmomentet som är 42 Nm – vilket gör att den ligger i nivå med moderna 250-kubikare med bensinmotor.

 

Den vätskekylda motorn har bara en växel, med ett 11 kuggars framdrev och 48 kugg bak. Inför 2018 har motorn fått nyutvecklade kylelement mellan stator och motorkåporna som ska bidra till bättre temperatur-stabilitet. Förutom att du behöver byta oljan (155 ml) som smörjning till växellådsdreven, efter varje period om 50 körtimmar, ska motorn vara i stort sett underhållsfri.

Fjädringen har också fått lite nytt, med en WP Xplor 43 framgaffel med 250 mm fjädringsväg. Här finns justering av kompressionsdämpning respektive returdämpning i ovankant på vänster respektive höger gaffelben. Stötdämparen bak utgörs av WP PDS Xplor. Hos bakdämparen erbjuds 260 mm fjädringsväg, och justering av returdämpning samt låg- och högfarts kompressionsdämpning.

Styret är ett aluminium Neken EXC 28/22 mm. Bromsarna är med 260 millimeters bromsskiva och fyrkolvsok fram och 230 millimeters skiva och tvåkolvsok bak. Genom att använda en ny typ av bromsbelägg bak har kolvdiametern kunnat minskas med 2 mm, och i kombination med 1 mm större kolvar fram, ska bromsverkan ha ökats samtidigt som känslan blivit bättre. Den nya bromsslangen fram rymmer även en extrakanal som ett skydd för hastighetsgivarens kabel.

Hjulbasen mäter 1418 millimeter (+-10 mm), markfrigången 340 millimeter, medan sadelhöjden anges till 910 millimeter och vikten ska vara 111 kilogram (körklar). Med hjälp av ett särskilt sänkningskit kan du minska sadelhöjen med 25 mm.

Ramen är precis som tidigare med en huvudram av stål-aluminium-blandning av fackverkstyp medan bakramen är tillverkad av polyamid/ABS-plast. Till 2018 har styrhuvudet blivit lite längre, vilket ska ge ökad körstabilitet.

Det nya batteripaketet uppges erbjuda upp mot 2 timmars körtid, eller omkring 80 kilometer, för dig som tar det lugnt och städat och väljer det lägsta av de tre körprogrammen, medan den som väljer det mest aggressiva körprogrammet kan sluka batterikapaciteten på mindre än en timme. Precis som tidigare är batteripaketet lätt åtkomligt under ”tanken” och säkrat med fyra bultar, vilket gör att batteribyte enkelt sker på mindre än en minut.

Laddningstid upp till 100% anges till 105 minuter, medan 80% laddning ska uppnås efter 75 minuter. Laddaren erbjuder 13A snabbladdning, och 10A ”vanlig” laddning.

Det nya batteriet är bakåtkompatibelt med tidigare årsmodeller av maskinen, vilket innebär att nuvarande ägare Freeride E-ägare också kan få en uppgradering.