I helgen kördes TTXGP-Final på spanska Albacete i världens första hela säsong med racing för eldrivna motorcyklar. Tyska Münch Racing var snabbast och vann den första "VM-titeln".

 

 

 

TTXGP Final/UEM 2010 World Series Final. Albacete, Spain.
Track length: 3593 meters

01 Münch Racing/Matthias Himmelmann
Best Lap: 01:43.871
Average speed over complete race: 120.8 km/h

02 CRP Racing/Alessandro Brannetti
01:44.100 - 120.71

03 Team Agni/Jenny Tinmouth
01.45.337 - 118.00

04Team Zongshen/Chi-Fung Ho
01:47.710 - 116.14

05 Electric Hussar/Pete Ward
01:48.726 - 115.96

06 Morris Motorcycles Racing Team/Peter Lindén
01:50.450 - 110.99

07 Team Agni/Rob Moon
01:55.057 - 108.90

08 Münch Racing/Thomas Schuricht
01:55.278 - 108.14

09 Campus Francorchamps/Gregory Fastre
01:45.301 - 105.88 (minus 1 lap)

10 Werkstatt/Jennifer Bromme
1:57.835 - 103.35 (minus 1 lap)

11 Tork/Antonio Maeso
01:50.107 - 102.34 (minus 1 lap)

12 SMP Racing /Alexey Ivanov
DNS (retirement due to mechanical fa

Ska man vara petig så är det egentligen inte tillåtet att kalla TTXGP för VM, eftersom det inte är FIM-sanktionerat, men mästerskapet bestod av de snabbaste eldrivna motorcyklarna från hela världen, och i avaktan på att vi får höra från schweiziska FIM-advokater, väljer vi att tilldela Matthias Mann och Münch Racing tidernas första VM-titel för roadracing med elmotorcyklar.

0,3 sekunder bakom följde italienska eCRP Alessandro Brannetti och Jenny Tinmouth på en av Agni-teamet motorcyklar. De första tre motorcyklar med olika lösningar och strategier. Münch kör med Siemens bilmotor med mycket ström (och vikt), och drog ifrån på raksträckorna, medan eCRP och Agni-cykel som Jenny Tinmouth körde är mycket lättare och tog in i böjarna.

De två sistnämnda har nästan identiska batterier och motor, men eCRP skaffade sig ett övertag genom en högrisk-strategi. Medan Agni är "fabriksteam" och håller sig till specifikationerna valde eCRP att mata Agnimotorerna med 104 Volt. Det ger 1200 varv / min högre varvtal vilket leder till mer kraft , men också större risk att brända motorer som följd. Denna gång höll det.

Skandinavien representerades av svenska (och norska) Morris Motorcycles Racing Team. Med legendariska Peter Lindén som förare och några mycket subtila ändringar strax före start, lyckades våra svenska vänner köra till sig en 6:e plats med sin Mavizen.

Münch Racing klockades för det snabbaste varvet - 01:43.871 - drygt tio sekunder långsammare än Supersportcyklar på banan, men drygt tio sekunder snabbare än då eldrivna motorcyklar tävlade förra gången på Albacete för ungefär ett halvt år sedan.

Således är den första hela säsong med elracing över, och planering av säsongen 2011 pågår för fullt. Förmodligen kommer det att finnas två klasser från och med nästa år - en öppen klass som idag, och en "formel"-klass med begränsningar (eller fast specs) på motor och batteri. Troligen blir det också två tävlingar per tävlingshelg.

Enligt TTXGP-chefen Azhar Hussain finns redan intresse från 110 team i USA, Europa och Asien.


TTXGP-finalen 2010 med deltagare från USA, Ryssland, Sverige, Tyskland, Frankrike, UK, Italien, Indien och Kina.


Bortsett från själva racingen var den viktigaste nyheten på Albacete att Zongshen debuterade inom elracing. Deltagandet på Albacete var lite "halvhjärtad", på lånad cykel (Agnis vinnarhoj från Isle of Man 2009) och med minimale förberedelser, men kineserna kommer tillbaka med egen cykel näste år. Den kinesiske tvåhjulsgiganten har deltagit med fabriksteam i 125GP, och satser nu med stor tyngd på TTXGP från nästa säsong.