Rabaconda är en manuell däckmaskin som är framtagen för att underlätta byte av däck på endurohojar och crossmotorcyklar. Med några tillbehör så fungerar den även för Adventure-motorcyklar.

Jag antar att jag är en av dom sista i Enduroträsket att införskaffa en Rabaconda.

 

Jag har stått i garaget med en gammal stor, klumpig däckkrängare med två olika ringar som var anpassade för fram och bakhjul. En gång i tiden hade den även en hävarm, men den tog jag bort för jag tycke den var krångligare att använda än att bara använda däcksjärn. Och däckjärnen var inte heller speciellt bra utan böjde sig och bidrog till ett väldigt fult språkbruk. Som tur var så var jag själv i garaget.

Jag provade en Rabaconda en gång tidigare men blev omsorgsfullt upplyst att jag gjorde fel när jag använde den. Jag bröt på som jag alltid gjort med min gamla däckskrängare.

Enligt Rabacona ska man utan större problem kunna skifta däck med mousse på eller mindre än tre (3) minuter. Frågan är bara hur dom klockar det, måhända med löst hjul och släppt däckslås och det nya däcket förberett med en redan istoppad mousse. 

Fördelen med Rabaconda är att den kommer i en liten smidig men ganska tung väska som man enkelt tar med sig på race, den är lätt att skruva ihop, eller så låter du den ha en dedikerad plats i garaget. I väskan sitter en liten lapp som visar hur man ska packa ner Rabaconda igen, mitt tips är att fota av den så beskrivningen inte nötts bort innan man lärt sig hur prylarna ska ligga i väskan.

Efter att jag kollat lite på Rabaconda.com så blev jag varse hur mycket jag hade krånglat till det när jag tidigare testade kompisens. 

Hur går det till? Man lägger bara på hjulet och använder hävarmen för att lätt trycka ner Rabaconda-däcksjärnen, som för övrigt är bland dom bästa jag nånsin använt. Ena sidan är utformad för att kränga av däcket med och den andra när man lägger på däcket.

Man sätter i fyra stycken Rabaconda däcksjärn och börjar med den andra eller tredje, för på så vis låser man fast dom tre andra så dom inte flyger iväg. Därefter bänder upp den lilla biten som blir med fyra stycken, efter det vänder man bara på hjulet och trycker till med hävarmen runt hela däcket så hoppar det av. Sen är det bara att kränga på det nya däcket. 

Jag börjar precis bredvid däckslåset och låser fast det första järnet och går därefter runt hela med bara två järn, och avslutar med att trycka in däckslåset genom att sätta däcksjärnet i en liten ögla.

Modellen jag testade är 4:e generationen, med hållare för däcksjärnen och gummifötter för att den ska stå stabilare.  Och den gör det även möjligt att byta däck på 16 tums fälgar, vilket inte funkar med tidigare versioner.

Klarade jag det då på 3-minuter? 

Svaret är nej, men får jag öva lite så kommer jag klara det enkelt, men framför allt så var det mycket lättare att lägga om till det nya däcket. Det är inte så ofta man måste byta däck på 3-minuter, men behöver man så kan man. Och ska man kränga på ett dubbdäck med ny mousse i så antar jag att man slipper rivmärken. Den är inte marknadens billigaste däckskrängare, men den bästa jag testat.  

Jag vet även Rabacona har tagit fram en modell för gathojar. Den är inte släppt än men jag blev lovad att få testa en när den väl kommer. Så alla ni banåkare kommer att kunna byta era däck själva ute på banan.