Test: BHP tändförstärkare körs i bromsbänk

BHP-boxen bänkad

Efter en längre tids utvärdering av BHP-boxen ute i verkligheten beslöt vi oss för att kontrollera hur den svarta boxen påverkar mätresultatet vid effektmätning i så kallad bromsbänk. Här presenterar vi de efterlängtade mätresultaten.

 

Enligt HTI Racing ger BHP tändförstärkare ökad effekt, förbättrat vridmoment, bättre gasrespons och gör motorn mer lättstartad. För att kontrollera om tillverkarens påståenden verkligen stämmer monterades en BHP-box på en Kawasaki KX125 av 2007 års modell.

bhp-box-monterad

Enkelt beskrivet sägs BHP tändförstärkare skapa en kraftigare gnista över hela registret. Detta lär göra motorn mer lättstartad. Dessutom anges gnistans brinntide vara längre vid varje tändimpuls. Vidare anger HTI Racing att ökad jonisering av elektroderna banar väg för snabbare upptändning av gnistan. Sammantaget sägs detta skapa en gnista som antänder bränsleblandningen snabbare, effektivare och med en längre varaktighet på gnistan vilket i sin tur ska ge en mer fullständig förbränning.

test-bhpbox-1

Första testrepan kördes på Arlandabanan norr om Stockholm. Sedan dess har BHP-boxen åkt av och monterats otaliga gånger. Till sist byttes även boxen till en likvärdig box av fyrtaktsmodell(!) på tillverkarens rekommendation. Och känslan med boxen monterad har i det stora hela varit positiv. Däremot är frågan om det mest sitter i huvudet eller om det gör någon mätbar skillnad när vi kör den i bromsbänk.


För att få svar tog vi hjälp av bänkargurun Fredrik Kjällman hos Honda City i Upplands Väsby. Testet utfördes på samma Kawasaki KX125 som vi använt under långtesten. Enligt HTI RAcing bör tändstift av Iridiummodell monteras för optimal effekt. Efter expertinrådan från såväl Kawasaki som NGK monterades ett nytt tändstift av Platinamodell under testet, vid körning både med och utan BHP tändförstärkare. Vanlig 98-oktanig bensin användes och ett Maxxis landsvägsdäck monterades på bakfälgen. Utöver BHP-boxen har inga andra ingrepp, ombestyckningar eller modifieringar utförts på den Kawasaki KX125 som testet utfördes på.


Här följer resultaten, svart på vitt:


Testrepa 1 - Med och utan BHP tändförstärkare

bhp-1

Testrepa 1 - Redovisning av tid istället för motorvarv

bhp-acc-1

 

Testrepa 2 - Med och utan BHP tändförstärkare

bhp-2

 

Testrepa 2 - Redovisning av tid istället för motorvarv

bhp-acc-2

Testrepa 3 - Med och utan BHP tändförstärkare

bhp-3


Testrepa 4 - Med och utan BHP tändförstärkare

bhp-4

 

Fyra olika grafer utan BHP tändförstärkare inkopplad

(för att visa på hur mycket som kan skilja mellan olika körningar trots att inga modifieringar utfördes mellan respektive mätning).

bhp-utanbox

 

Åtta olika mätningar - fyra med respektive utan BHP tändförstärkare

samtliga-bhp

 

Som du kan utläsa av graferna är inte skillnaden så pass stor att det går att säga att tändförstärkaren gjorde någon effektmässig skillnad i det här fallet.

 

Se filmen från testet

{wmv}BHP-test{/wmv}

 

Youtube-version av filmen

{youtube}TjAt8rYFC2k{/youtube}

 

"Vi har gjort egna och nya bänktester i veckan och den mest intressanta skillnaden är: acceleration / tidsmätningen det vill säga motorns förmåga med BHP att på kortare tid nå max effekt och eller vridmoment. Detta ger på banan bättre acceleration och gas-respons-tid. Motorn får alltså en effektivare och snabbare förbränning med BHP.", meddelar Magnus hos HTI Racing.

 

Kolla in HTI Racings egna test här

 

 

HUR FUNGERAR DET ENLIGT TILLVERKAREN?

I en tändspole skapas väldigt primitivt en högspänningsenergi (Joule) vars uppgift är att tända upp en gnista på tändstiftet som i sin tur antänder bränslegasblandningen. Energin är bred i sin uppbyggnad och därför inte optimal för att endast skapa en gnista. Det finns en så kallad överskottsenergi/induktion som inte används effektivt för tändstiftet och som endast dör ut i samband med gnistans uppbyggnad och urladdning.


Det är här BHP kommer in i bilden och filtrerar/konverterar denna så kallade negativa energi samt lagrar den som positiv energi. Vid nästa antändningsförlopp så adderas denna konverterade energi till den som redan är positiv och blir till nytta för gnistan på tändstiftet. Sammantaget skapas en energi som är kraftigare från lågt till högt varvtal, tiden för upptändning av gnistan minskar då tändstiftets elektroder är konstant joniserade.


Gnistans brinntid förlängs då man tillför extra och positivt lagrad energi med en mjukt avtagande urladdning.


Motorerna svarar upp lite olika beroende på om det är 2- eller 4-takt samt slagvolym, kompressionsförhållande och typ av tändsystem. Men i huvudsak uppger tillverkaren att BHP generellt sett förstärker kraft/vridmoment på låga varvtal och därefter oftast bidra till en linjär kraftökning till toppvarvtalet.


En förbättring av gasresponsen vid gaspådrag sägs också bli märkbar i de tester tillverkaren utfört. Och det stämmer även in på den bild vi fått vid våra tester. Motorn får större välvilja att snabbt accelerera upp i varvtal och upplevs ofta mer potent.


BHP lär även göra de flesta motorer lättare att starta då en kraftigare gnista skapas på låga varvtal. Men det är inte i alla fall som BHP ger en prestandahöjande effekt då ogynnsamma förutsättningar förekommer på vissa udda motorer med exempelvis låg kompression, lågt effektförhållande till slagvolym, mycket svaga tändsystem och så vidare.

 

BHP tändförstärkare finns för både två- och fyrtaktsmotorer och kostar från 1895 kronor per enhet. HTI-racing som marknadsför enheterna erbjuder 14 dagars öppet köp. Återköp medges endast om BHP-kit returneras i ursprungligt skick bortsett från normalt slitage vid montage och testkörning. BHP tändförstärkare levereras med 1-års funktionsgaranti med utbytesrätt, förutsatt rekommenderat användande och montage.