Den italienska tillverkaren har haft stora framgångar med sin Ducati Monster sedan den först lanserades i början av 90-talet. För ett par år sedan togs 796:an ut ur produktion, men efter en helomvändning är det lilla monstret tillbaka och vi bjöds in till presslanseringen på den franska Rivieran.

De våta kläderna såg inte särskilt inbjudande ut där de hängde ovanför badrumsdörren. Utanför regnade det fortfarande. Min kollega från Schweiz hade just bekräftat att han inte skulle hänga med på den andra delen av provkörningen, utan istället njuta av hotellets spaavdelning. Efter att ha diskuterat med min något mer hårdbarkade finska kollega kom vi överens om varför vi var i Nice; att köra motorcykel. Jag torkade det som gick att torka så gott det gick, och med ett extra lager regnkläder begav jag mig tillbaka ut och startade upp den tvåcylindriga L-twinnen som fortfarande var varm efter dagens tidigare körpass.

 

Populär

Med över 315.000 sålda exemplar av Monster, är det svårt att säga att denna motorcykel har varit allt annat än en succé för Ducati.

Ducati Monster visades först som en prototyp år 1992 och röstades fram som en av höjdpunkterna på "Cologne Motor Show”. Redan året därpå lanserades Monster 600 och syskonmodellerna Monster 750 och Monster 900. "Allt du behöver är: en sadel, en bensintank, en motor, två hjul och ett styre”, sa den argentinska designern Miguel Galluzzi och det är uppenbart att Ducati Monster 797 fortfarande påverkas av denna filosofi.

Halvvägs in i 2014 års säsong bestämde sig Ducati för att stoppa produktionen av Monster 796 till förmån för Monster 821. Först nu år 2017 är Ducati tillbaka med ”lättviktaren” Monster 797.

Efter 25 år av utveckling av Ducati Monster har motorcykeln utseendemässigt många likheter med Monster som rullade ut ur fabriken för första gången i början av 90-talet. Den ikoniska runda lampan i fronten är där och monster 797 kommer också med ett fästanordning på tanken, motsvarande originalet som levererades 1993.

Som tur för oss slutade Ducati aldrig att utveckla Monster, och årets modell 797 är en moderniserad version av en idé om en lättkörd Streetfighter som föddes för många år sedan. 2017 års upplaga av monster 797 har också fått en ny fackverksram, ny svingarm och där den luftkylda motorn på 803 kubikcentimeter är samma modell som hos Ducati Scrambler.

 

Ingen tid att förlora

När vi först anlände till hotellet dagen innan sken solen som den tenderar att göra för det mesta i Nice. Det togs ett snabbt och bra beslut att låta oss köra Ducatis nya tvåhjulingar, bara ett par timmar efter att vi, jag och mina kollegor, hade satt våra fötter på fransk mark. Monstren togs ut ur garaget, som pärlor på ett snöre stod de uppradade utanför hotellet, redo att ge oss ett skrämmande bra första intryck.

"The little Monster" som italienarna kallar den är en bekväm motorcykel att köra för mig, med mina 178 cm i strumplästen. Sitthöjden är endast 805mm och jag satt därför stadigt med fötterna på marken. Den har en upprätt körställning, som en bra bas för en bekväm eftermiddag i solen. Jag märkte att skärmen var lättöverskådlig, men aningen ”grå och trist” och saknade dessutom en växellägesindikator.

 

Tillräckligt med muskler?

Motorcykeln har en angiven tjänstevikt på 193 kg inklusive full tank (16,5 liter) och med en luftkyld motor som lär erbjuda maximalt 75 hästkrafter vid 8250 varv per minut, kommer jag inte säga att den lilla monster accelerationen på något sätt var skrämmande snabbt. På papperet erbjuder 797:an maximalt vridmoment på 69 Nm vid 5750 rpm. Men med tanke på att Ducati till stor del ser 797:an främst som en motorcykel för nybörjare anser jag att Monster lever upp till förväntningarna. Motorn uppfyller också de nya Euro4-avgaskraven.

Efter att jag hade fått upp värmen hos däcken, började jag roa mig på Ducatin. I de nog så överskådliga sidospeglarna kunde jag se att den erfarne danska testföraren bakom mig visade att det var mer än tillräckligt med kraft i motorn då han drog upp motorcykeln på bakhjulet. Han visade att detta lilla monster har en stor potential även när det kommer till underhållningsvärdet för mer erfarna motorcyklister. Efter att jag hade sett denna vackra syn i spegeln utförde även jag några power-wheelies på 2:a växeln längs den franska Rivieran.

 

Bromsar

När man har kommit upp i hög hastighet är Ducatin fortsatt stabil och det är inte heller några problem att få ner tempot igen på 797:an. Tack vare bromssystemet från Brembo med stora dubbla bromsskivor (320 mm) monterade hos framhjulet, stoppas Ducatin snabbt när jag försöker mig på en improviserad nödsituation. Ducati Monster 797 levereras också med Bosch ABS-systemet (9,1 MP), som hindrar dig från att låsa hjulen under hård inbromsning, vilket alltid är trevligt.

 

Smidig

Vägen vi körde på under första dagen gick längs kusten och bestod av många skarpa svängar med begränsad sikt framöver. Det bjöds på bra grepp hos den soluppvärmda asfalten, men det var också gott om hala brunnslock. Med en sådan smidig motorcykel mellan benen var det lekande lätt att köra slalom mellan alla metallock. 797:an var behjälplig när jag ständigt ”gav order” om snabba och specifika kursförändringar av motorcykeln. Den är otroligt exakt och lätt att kontrollera både i in- och utgångar av alla typer av kurvor. Allt som allt, gjorde den korta eftermiddagskörningen att jag såg fram emot sen längre körningen nästa morgon.

 

Morgonstund har vatten i mun

Tidigt nästa morgon, var det ett faktum att allt vatten som hade avdunstat från havet i gårdagens solsken nu var på väg tillbaka ner igen, och solen syntes inte till överhuvudtaget. Vädret är tyvärr inget att göra åt, och alla testförarna gjorde sig därför redo att köra Ducatin under betydligt kallare och fuktigare villkor än väntat.

Utanför hotellet stod 20-talet påskröda, rykande, monster. Regndropparna avdunstade när de föll på den exponerade motorn, som började få en optimal arbetstemperatur. I en sådan här situation skulle jag vanligtvis välja att ställa in motorcykeln i "regnläget", som väldigt många nya motorcyklar på marknaden kommer med idag. Hos Ducati Monster 797 finns inga valmöjligheter när det gäller körlägen, så istället fick jag ställa in mig egen hjärna på regnläget då jag följde den italienska guiden i ett behagligt tempo.

Efter en kort stund satte vi av mot nya höjder i landskapet, kurvorna blev snabbare och tempot ökade. Jag började förlita mig på motorcykeln, samtidigt som Pirelli-däcken (Diablo Rosso II) inte gav mig någon anledning att betvivla fästet. Ducatin visade inga tecken på att vara stressad eller instabil när jag försökte sätta mer press på den, och motorcykeln var nog så lättkörd. Även om jag givetvis önskade mig att asfalten var torr så erbjöd 797:an ändå mängder av körglädje.

Ducati Monster är en tuff motorcykel, men ljudet som det anonyma avgassystemet och motorn skapar lever inte upp till vare sig namnet eller utseendet hos denna italienska skönhet.

 

Köra eller inte köra?

Efter den första delen av provkörningen avslutades var vi tillbaka på hotellet. Vad som var tänkt som en paus från körningen skulle visa sig vara slutet på historien för 90% av journalisterna som var närvarande. Jag måste erkänna att även om jag var fast besluten att hänga med under den andra delen av dagens provkörning, var det onekligen lite motigt att ta på sig den våta skyddsutrustningen igen, efter någon timmes paus. Men som sagt, min finska kollega var på väg ut igen, och jag ville minsann inte vara sämre jag.

Ute på vägen igen, fanns det utrymme att hålla ett något högre tempo, än tidigare under dagen. Nu när vi var en mindre grupp var det lättare att köra om andra trafikanter som kom i vägen. Vi fick betydligt bättre flöde än tidigare på dagen och jag fick även mer tillfällen att reflektera över flera av egenskaperna hos 797:an. Gasresponsen var exempelvis en sak som jag inte hade tänkt något särskilt på tidigare under dagen, eftersom det hade fungerat så bra. När jag vred på gasen ut ur böjarna levererades motorkraften mjuk och smidigt.

Växlingarna fungerade smidigt och när jag ibland växlade ner ett hack för mycket fick jag hjälp av den servoassisterade slirkopplingsfunktionen som begränsade bakhjulets rörelse. Efter en hel dag av intensiv körning var det inte tal om att vara trött i kopplingshanden, då APTC-våtkopplingen gjorde att kopplingsreglaget var oerhört lätt att manövrera.

Upp-och-nervända framgaffeln (43 mm) tillhandahålls av Kayaba medan stötdämparen är en karakteristiskt gul Sachs-dämpare med justerbar fjäderförspänning och returdämpning. Fjädringen gav mig en mjuk gång under hela körningen, samtidigt som de, tillsammans med Pirellidäcken, bidrog till ett otrolig bra väggrepp, även i regnet. Vi var inte uppe i några monstruöst skrämmande hastigheter under dagen, men i det tempot som vi höll besvärades jag aldrig av någon form av instabilitet eller turbulens, så jag skulle säga att vindskyddet fungerade optimalt under provkörning.

 

Design och valmöjligheter

Efter att jag klivit av denna motorcykel för sista gången, denna gång, var det dags att ta några steg tillbaka och njuta av åsynen av Ducati Monster 797. Jag har alltid tyckt att Monster är en motorcykel som ser bra ut, och den vita och röda versionen jag hade kört hela dagen är inget undantag. De röda lättmetallfälgarna matchar fackverksramen på ett utmärkt sätt och båda dessa designegenskaper är uppenbara tillsammans med bränsletanken, som är lackerad i en vacker vit färg, som har fått namnet ”Star White Silk”.

 

Monster 797 finns också som ”Ducati Red” med röd ram och svarta hjul. Är du inte alltför förtjust i skarpa färger levererar Ducati också en svart version som kallas ”Dark Stealth”, som gör att du blir osynlig på fiendens radar. Hos denna version, bör det kanske anses okej att avlägsna de obligatoriska reflexerna hos framgaffeln.

Ett plus-modell är också tillgänglig; På Monster 797+ du får en extra lyktkåpa som är placerad över instrumentpanelen och ett sadelkuts till passagerarsadeln.

Jag tycker det är synd att Monster 797 kommer att levereras utan växelindikator, olika körlägen och utan antispinnsystem med tanke på motorcykeln riktas mot nybörjare. Dessa tre saker hade varit kronan på verket. Ändå skulle jag säga att 2017 års Ducati Monster 797 är en mycket kompetent nybörjarhoj som är lätt att köra, och det banar väg för många njutbara och roliga turer på två hjul.

Rekommenderat pris för Ducati Monster 797 är 99.900 kronor, medan Monster 797+ kostar från 103.900 kronor.

LÄNK: Mer fakta om Ducati Monster 797 - 2017