KTM har presenterat 2016 års SX-modeller, där det österrikiska varumärket har inlett en ny era och introducerar en helt ny generation motocrossmaskiner till marknaden. Jörgen Gustafsson från Fastbikes.se har provkört modellerna på den VM-aktuella banan vid Maggiora i Italien. 

Under utvecklingsarbetet har KTM strävat efter att skapa den ultimata motocrossmaskinen. Exempelvis har 365 av 378 delar hos fyrtaktsmodellerna modifierats. 

2015-05-16 KTM_MX_italy-478

Det nya SX-modellprogrammet är ett resultat av KTM:s mycket hängivna medarbetare som jobbar inom forskning och utveckling, i kombination med deras erfarenhet hos den framgångsrika racingavdelningen. Det innebär bland annat att utvecklingen av motocrossmodellerna skett med hjälp av feedback från världens ledande förare inom Motocross och Supercross. Och i det här fallet har målet varit att skapa den ultimata motocrossmaskinen. 

 M4S7272

Den nya generationens KTM SX-modeller erbjuder den senaste tekniken i kombination med prestanda och låg vikt, något som KTM menar kommer att sätta ett nytt riktmärke i respektive klass inom motocross-världen. 

Modellprogrammet innehåller ett komplett utbud av nya 4-taktsmotorer, plus en ny 125-kubiks 2-taktare, som har utvecklats för att fungera perfekt tillsammans med ett helt nytt chassi inklusive en ny ram med nya plastdetaljer och senaste fjädringskomponenterna från WP. Denna utveckling för KTM:s redan vinnande maskiner kommer att markera ett viktig steg framåt när det gäller prestanda, körbarhet och vikt. 

Jämfört med de tidigare KTM-modellerna är mer än 90% av delarna hos den senaste SX- generationen nya. Fokus för KTM:s ingenjörer var att öka prestanda, förbättra körbarheten och en massiv viktminskning - särskilt för att kompensera den extra vikten av den elektriska startmotorn, istället för den traditionella kickarmen hos 4-taktsmodellerna, som alltid har varit en suverän funktion på bekostnad av extra vikt.

KTM uppger att de är medvetna om att vikten är extremt viktig för en motocross-kund.  Men att minska vikten på en befintlig motocrossmaskin genom modifieringar och tillbehörsdelar är extremt dyrt. Det är väl känt att ju lättare modellen är, desto snabbare är den, samtidigt som det lägger grunden till snabbare acceleration, bättre bromsförmåga, enklare hantering och mindre krävande att köra. 

  M4S7268

 

-

Vad är nytt inför 2016?

· Alla nya motorer har fått mindre dimensioner och lägre vikt (utom 250 SX).

· Ökad prestanda över hela varvtalsområdet.

· 4-taktarna har fått uppdaterade motorstyrsystem med snabbare ECU, nytt spjällhus och olika körlägen.

· 4-taktarna har så kallad launch control, vilket underlättar snabbare start.

· 4-taktare med elstart matas av ett nytt superlätt litiumjonbatteri.

· Nydesignat chassi med ny ram, bakram, fotpinnar, svingarm och koppling ger bättre hanterbarhet och minskad vikt.

· Ny WP-fjädring med den nyutvecklade, 1.4kg lättare 48mm AER 48-framgaffeln med luftfjädring (USA-modeller har 4Cs gaffel) och en ny stötdämpare som erbjuder förbättrade dämpningsegenskaper och minskad vikt.

· Moderna utformningen av den nya karossen med sina plastdetaljer, vilket ger optimal rörelsefrihet och mycket bra ergonomi.

· Massiv viktminskning. KTM uppger att den nya SX-generationen sätter en ny viktstandard i varje klass inklusive 4-taktsmodellerna med elstart.

2016 års SX-modeller har fått helt nya ramar (alla utom 250 SX), som är tillverkade av krommolybdenstål med nya profiler och omarbetad geometri för bättre hantering och körbarhet.

Jämfört med 2015 års SX-modeller uppges den nya ramkonstruktionen erbjuda cirka 20% högre vridstyvhet (triangelprofilsrören är 6 mm bredare och 2 mm lägre) och 30% mindre längsgående styvhet. Denna ökade flexibilitet resulterar i att kraften som skapas hos fram- och bakhjulet bättre absorberas, och att fjädringen kan jobba bättre, vilket i sin tur märks genom ökad komfort och mindre tröttande körning. 

De nydesignade motorfästena mellan cylindertoppen och ram sägs bidra till en mer exakt kurvtagning och en reducerad vibrationsnivå.

Den nya 2016-ramen lär vara ungefär 380 gram lättare än föregångaren och uppges väga runt 1kg mindre än den lättaste konkurrenten. Dessutom menar KTM att det är lättare att underhålla de nya modellerna, då de tillhandahåller mer utrymme för tanken och andra komponenter. Även bakramen är omarbetad, tillverkad av nya aluminiumprofiler, som sägs vara 20% lättare (200 gram.) och nu väger mindre än 900 gram.

Det huvudsakliga målet för KTMs ingenjörer vid utvecklingen av nya SX-generationen var bland annat en massiv viktminskning i samband med en förbättrad hanterbarhet. Resultatet är mellan 4 och 5 kilograms viktminskning beroende på modell.

 

Fotpinnarna

 M4S6955

En ny sofistikerad lösning för fotpinnarna hindrar smuts från att blockera pinnarna från att falla tillbaka till sin ursprungsposition, även efter ”grävning” genom djupa hjulspår. Dessutom är de nya fotpinnaran större och stabilare, ger bättre grepp samtidigt som de också är lättare än hos tidigare modeller.

 

Svingarm

 M4S6922

Liksom tidigare modeller har den nya SX-generationen en omarbetad svingarm av aluminium. Den uppdaterade designen erbjuder lägre vikt och en optimerad flex, som hjälper ramen och fjädringen att skapa en perfekt helhet. Den enkomponents gjutningsprocess som KTM använder sig av tillåter obegränsade geometri-lösningar och eliminerar inkonsekvenser som kan skapas av svetsning. Viktminskningen uppges til 250 gram.

 

Plastdetaljer

 M4S6992

Plastdetaljerna hos nya generationens SX-modeller är resultatet av ett tätt samarbete mellan KTM:s fabriksförare specialister från KTM:s utvecklings- och designavdelning och Kiska design. Målet var att uppnå fullständig harmoni mellan förare och motorcykel ner till minsta detalj. Resultatet är helt nya plastdetaljer som ger perfekt ergonomi och kontaktpunkter åt föraren, med maximal rörelsefrihet, lägre sitthöjd på mellan 10 till 20 mm  (bakre änden) och bättre komfort, särskilt hos den bakre delen av sadeln. Även de nya kylarvingarna erbjuder bra förarkontakt med motorcykeln, och har en ny fästpunktsdesign som gör att de och kylarna kan arbeta var för sig.

 

Luftburken

 M4S6970

Den nya luftburkdesignen ska erbjuda maximalt skydd av luftfiltret mot nedsmutsning, samtidigt som de är utvecklat för att garantera maximal luftflöde i samband med nya och 300 gram lättare snorkel-luftinsuget som är tillverkade av ett nytt material för  förbättrad prestanda.

Dessutom har insugsljudet reducerats jämfört med föregångaren. Ett nytt Twin Air luftfilter är monterad på en nydesignad bur, som samtidigt fixerar luftfiltret. Den enkla konstruktionen minimerar också risken för felaktig installation av filter och buren. Precis som på tidigare SX-modeller kan filtret bytas utan verktyg på några sekunder.

 

Bensintank

 M4S6893

Alla SX-modeller har fått nya lätta polyeten-tankar med en kapacitet på 7,0  liter bensin. Bränslekapaciteten kunde minskas något på grund av kortare heat. Tanklocket med dess invändiga gänga gör det enkelt att försluta tanken. 4-taktsmodellerna är utrustade med en integrerad bränslepump.

 

Avgassystem

 M4S6899

FIM:s bullergränser är en verklig utmaning för alla motorcykeltillverkare; och KTM har därför lagt ner stor möda på utvecklingen av deras nya avgassystem.  För 2016 är alla 4-taktare med nya, inklusive en unik standardfunktion; resonatorsystemet - en liten kammare ansluten till röret. För 450 SX-F (som inte hade den här funktionen tidigare) utvecklade KTM:s ingenjörer en ny, mer avancerad version som kallas FDH (Flow Design Header), som också på 450 4-taktaren, ger bättre motorprestanda trots lägre ljudnivå. 

 M4S7205

För att just dämpa bullernivåerna är alla 4-taktare utrustad med en omarbetad och kortare ljuddämpare (250 = 40 mm kortare, 350/450 = 80mm kortare) som ger en rappare respons. Detta innebär också att, i kombination med en modifierad montering, änden av ljuddämparen är 100mm närmare motorn jämfört med den tidigare modellen, vilket bidrar till bättre viktcentralisering för bättre körbarhet. En effektiv invändig konstruktionslösning reducerar bullret tillräckligt för att ligga säkert under FIM:s bullergräns (max 112 dB(A) vid 2 meter).

Även för 125/150 SX har avgasrör och ljuddämpare utvecklats för att producera högsta motorprestanda vid en låg ljudnivå.

 

Styret

 M4S6914

Den nya generationens SX-modeller är utrustade med en ny typ av avsmalnande aluminiumstyre tillverkat av NEKEN, som är fäst i en ny typ av gummidämpat fäste som gör det möjligt att montera styret i två olika lägen. På grund av en ny ram med en lägre sadelhöjd, fotpinnarnas nya design och att styrhuvudets position höjts, är det nya styret 10 mm lägre för att ge samma förarergonomi som tidigare.

 

Launch control

  M4S6851

För första gången har alla 4-taktsmodeller en nyutvecklad launch control, som ger effektivare starter. Det minskar det maximala motorvarvtalet under startögonblicket för att ge bättre kontroll. Systemet kan aktiveras med en brytare på styret. Vid tomgångskörning är det möjligt att byta mellan mapp 2 och mapp 1 varpå launch control-systemet kommer att anpassa sig efter den valda mappningen. EFI-kontrollampan hos den övre gaffelkronan indikerar när funktionen är aktiv. I tillägg till detta ges föraren möjlighet att välja andra mappar förutom standardkonfigurationen.

Två alternativa körprogram finns, som kan väljas med en omkopplare under sadeln: SOFT: jämnare krafttillförsel för exempelvis våta, kladdiga, hala förhållanden, eller HARD: Maximal effekt för då banan erbjuder optimalt grepp. Jämfört med tidigare modeller är de alternativa effektkurvorna mycket annorlunda i jämförelse med standardkurvan.

 

Hjul

  M4S6859

KTM-hjulen har CNC-bearbetade nav, Excel fälgar och en ny typ av lättare ekrar med lätta aluminiumnipplar, som ska ge maximal stabilitet och minimal vikt. Hjulen är försedda med de senaste MX-däcken från Dunlop (Geomax MX 32). Dessa däck har utvecklats tillsammans med KTM Factory racing i USA.

 

Sadel

 M4S7022

Den nya sadeln har en högre skumvolym, som erbjuder bra komfort och samtidigt uppges väga precis som föregående modell.

 

Kylsystemet

  M4S7201

Det integrerade kylsystem transporterar kylmediet från cylinderhuvudet  genom ramens triangelprofil direkt till de nyutvecklade aluminiumkylarna som tillverkats av WP. De har en ny typ av lock och är tillverkade med en styvare legering. Till följd av optimerat flöde och CFD-beräknad luftventilation sägs kyleffektiviteten har förbättrats med omkring 10%. Dessutom har en sofistikerad design av radiatorskydden ökat skyddet vid en omkullkörning.

 

Bromsarna

 M4S6908

Brembo-bromsar har alltid varit standardutrustning på KTM:s offroadmotorcyklar, och kombineras med nydesignade och viktreducerade Wave-skivor som tillverkats av Galfer, som i det här fallet sägs ha en förbättrad värmebeständighet. Skivorna har även blivit lättare, 63 gram fram och 51 gram bak.

 

Framgaffell

 M4S6846

Alla EU-modeller är utrustade med en WP AER 48 gaffel, en 48 mm USD luftassisterad framgaffel som utvecklats av WP Suspension i nära samarbete med KTM. Det är en delad gaffel med separata funktioner för respektive gaffelben. Exempelvis dämpande funktioner återfinns på höger sida, medan luftfjädringen är i det vänstra. Det vänstra benet har ett tvåkammarsystem med en inkapslad luftpatron för att förhindra förlust av lufttrycket. Det innebär, i händelse av en läckande yttre packbox, att det inre  patrontrycket håller motorcykeln i rätt läge. Luftfjädringen är lätt att anpassa till olika förarvikter med hjälp av en enda luftventil. Inga specialverktyg krävs; en vanlig gaffelpumpen behövs (finns även som en KTM Powerparts med extra noggrann skala). Det maximala lufttrycket är 12 bar. 

Hos det högra gaffelbenet kan dämpningen justeras till spårförhållandena och förarens preferenser enkelt (kompression uppifrån, returdämpning hos botten, 30 klick vardera).

Den nya gaffeln erbjuder 300mm fjädringsväg, samtidigt som vikten minskats med imponerande 1,4 kg jämfört med 2015 års framgaffel.

 

Stötdämparen

 M4S7174

Den nya generationen av stötdämparen från WP Suspension har utvecklats för  de nya SX-modellerna med den nya ramen och baksvingens arkitektur, inklusive det omarbetade länksystemet och den nya AER 48-framgaffeln. Den har en helt ny kropp med modifierad reservoar för ökad volym av gaskammaren för att minska risken för att prestandan mattas av under hård belastning. Dämparen har också en nydesignad kolv och axel. En ny design bidrar till dess 12 millimeter kortare längd och lägre vikt.

 

Hur är de olika modellerna att köra?

 RAD5657

Efter den inledande presentationen, som gästades av bland annat VM-toppförarna Antonio Cairoli och Jeffrey Herlings. Var det dags att dra några varv med nyheterna på den minst sagt kuperade Maggiora motocrossbanan. Även Cairoli passade på att dra några repor, kanske som en extra förberedelse inför VM-racet som körs just på den här banan den 14 juni.

 M4S7588

Maggiora är för mig ett legendariskt ställe, med mycket motocross-historia. Banan var nyfixad inför MXGP, och det är en grymt kuperad bana med långa backar upp- och utför. Efter nattens regnande var banan mycket kladdig under förmiddagen, och det var så pass halt att vissa testförare inte ens klarade att ta sig uppför några av backarna. Men som tur var torkade banan upp, och efter lunch var banan i toppskick, torr och snabbkörd.

 M4S9014

Jag körde igenom SX-F-hojarna först, och det första intrycket var inte helt förvånande att de kändes lite kortare och med brantare gaffelvinkel. Största upplevelsen var hur lättsvängda maskinerna är, och jag blev mycket imponerad över hanterbarheten, och stabiliteten. Dessutom var det märkbart mycket mindre vibrationer i styret, som nu är gummiupphängt. Minst sagt positivt!

 RAD5035

Dom har ju även gjort en massiv viktbantning, på mellan 4-5 kilogram, vilket är grymt. Framförallt med tanke på att detta inkluderar elstart. Bland annat har vikten på batteriet i stort sett halverats (väger nu 495 gram).

Framgaffeln är ju helt ny, nu med luft. Den fungerade mycket fint. Lite hård när man gungade på den i depån, men var underbar under körning ute på banan. Även stötdämparen bak erbjuder mycket nytt. Fjädringen fram och bak lirade i harmoni med varandra. 

Jag som är en lite tyngre förare (cirka 90 kilogram) föredrog 450SX-F, som har lite hårdare grundinställning. 250 och 350SX-F upplevs som mycket lika när det gäller hur fjädringen upplevs. 

  RAD4993

2016 års modeller har även fått en fått en ny variant av fotpinnar och växelspak, av så kallad ”Dirt free” modell, som inte ska fastna i uppfällt läge. Och det fungerade onekligen mycket bra i praktiken. Det var två böjar där jag varv på varv åkte innerspår för att verkligen provocera och testa hur väl det fungerade när allt släpades mot underlaget. Och det var verkligen trevligt att bara kunna lyfta foten och pinner var på plats där den ska vara. Mycket bra, när man under årens lopp har varit van vid att allt som oftast behöva peta ner och hjälpa ner fotpinnarna i dessa fall. 

Inför 2016 har KTM även valt en lite mjukare sadel, och framförallt är den mycket komfortablare. Även överdraget är av en ny variant som erbjuder mycket bra grepp.

Samtliga fyrtakare var väldigt lätta och lättkörda. Jag tycker att alla fyrtaktare var lika grymma att köra. KTM har i det här fallet utvecklat en samling värstinghojar till oss köpare. Önskelistan på saker jag önskar mig hos en motocrossmaskin brukar bli lång, mycket lång. Men KTM har lyckats få med allt tycker jag, och det är ett sant nöje att köra dessa motocrossmaskiner helt enkelt!

 

Hur upplevdes 2-taktarna då?

 RAD5576

125SX och 150SX har KTM modifierat kraftigt, där KTM lagt extra stort krut på 125:an. Däremot är 250SX oförändrad tekniskt sett.

 M4S9884

125SX är inför 2016 en helt ny modell, som fått ny ram, motor, fjädring, ja allt. Modellen var redan en pigg rackare, men har nu blivit en ännu häftigare värsting i sin klass. Den har en stark motor och bra fjädring. Den är dessutom lättsvängd, och faktum är att det inte finns något negativt att anmärka på överhuvudtaget. 

 RAD5543

Främsta frågan inför sitt val av maskin är ju vilken typ av förare man själv är. Hur mycket orkar jag själv med i form av hästkrafter? Vilken typ av åkning tänker jag mig, och hur ser banorna jag tänker köra på ut? 

 RAD6378

Det är mycket att tänka på innan man bör bestämma sig, men oroa dig inte, det finns en motorcykel åt alla... 

 M4S8128

Personligen föredrog jag KTM 350SXF på den kuperade och hårda testbanan vi körde på i det här fallet. 350SXF erbjuder lagom med kraft, nästan som en 450, men lite snällare i karaktären, samtidigt som den är starkare än 250SXF.

LÄNK: MER OM KTM 125SX - 2016

LÄNK: MER OM KTM 150SX - 2016

LÄNK: MER OM KTM 250SX - 2016

LÄNK: MER OM KTM 250SX-F - 2016

LÄNK: MER OM KTM 350SX-F - 2016

LÄNK: MER OM KTM 450SX-F - 2016