BMW:s populära touringmaskin R1200RT, som platsar in mellan K1600-modellerna och F800GT, har fått en hel del nytt inför 2014. Bland annat har den luft/vätskekylda boxern fått mer muskler samtidigt som modellen blivit smidigare. Fastbikes.se har provkört den nya långfärdsmaskinen i stadstrafik, på motorväg och vårkladdiga bergsvägar på spanska landsbygden.

BMW R1200RT var redan ett vinnande koncept och en modell som fått många anhängare runt om i världen, inte minst i Sverige. En touringmaskin ska förutom att erbjuda mer än gott om komfort, bra lastmöjligheter för bagage och annat som ska med på långresan, och ett stadigt chassi som samtidigt ska svänga lekande lätt. Dessutom ska motorn erbjuda bra med kraft, framförallt på botten och mellanregistret, vara bränsle-ekonomisk, och bromsarna vara i världsklass för säkerhets skull.

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT SE STÖRRE EXEMPLAR...

P90137664

 

BMW har dessutom lagt till centralstöd, elektriskt justerbar vindruta, justerbar sadel, sido-packväskor, pakethållare, LED-blinkers och LED-bakljus, automatisk stabiliseringskontroll ”ASC”, eluppvärmda styrhandtag och den fullsmetade färddatorn med sitt genialiska styrreglage, två olika körprogram (Rain och Road) och ytterligare ett läge, Dynamic, som tillval. Precis som ”vanligt” är delintegral ABS-bromsar standard, liksom bromskraftförstärkning, kardandrift (Paralever) och Telelever framgaffel. 

bmw092

 

Exemplaret jag provkör har även eluppvärmd sadel och det suveräna fjädringssystemet ”Dynamic ESA” (Electronic Suspension Adjustment) vilket gör det möjligt att anpassa fjädringen snabbt och enkelt med några tryck på det styrmonterade reglaget. I tillvalsprogrammet (för fabriksmonterad extrautrustning) finns även farthållare och centrallås som förutom att låsa upp tanklocket även låser eller låser upp sidoväskorna. Tyvärr får jag inte tillfälle att testa nya Quickshifter Pro, som ska underlätta växlingarna genom att du slipper använda koppling vid växlingar. Däremot är motorcykeln jag provkör försedd med ”Hillstart Control” (som ingår i tillvals-paketet ”Dynamic Package) - vilket underlättar start i framförallt uppförslutningar, och visar sig vara en mycket praktisk finess på denna maskin. Framförallt kommer det tveklöst leda till färre brända kopplingar.

P90137632

Boxermotorn känns bekant, även om den trimmats en del inför årets säsong, nu med 125 hästkrafter som bäst vid 7750 varv per minut och maximalt 125 Newtonmeter vridmoment vid 6500 varv, vilket tål att jämföras med tidigare versionen som erbjöd 110 hästkrafter och 120 Newtonmeter på topp.

bmw133

 

Trots att jag ägt, och kört många mil i sadeln på ett antal av BMW:s boxermodeller under årens lopp, blir jag alltid lika förvånad över hur pass smidiga och lättkörda dessa modeller är. Även fast BMW lagt ner stor möda på designarbetet, med ett antal omsorgsfullt formgivna detaljer som ska bidra till att R1200RT både är och ser ut att vara lätt och smidig.

P90137636

 

Huruvida R1200RT med sina 274 kilogram fulltankad vikt är en lätt och smidig motorcykel beror givetvis på vad du jämför med. Men när jag lägger i ettans växel, och ståendes lite på sniskan i den mycket branta backen ut ur garaget, blir jag förvånad och samtidigt lite imponerad för första gången under provkörningen. ”Starta-i-backen-assistansen” fungerar onekligen mycket bättre än jag vågat tro. Med ett distinkt tryck på bromsreglaget aktiveras systemet, och när jag sedan lagt i ettans växel, släpper ut kopplingen och ger på gas lättar systemet automatiskt på bromsarna då jag är i dragläge och utan strul börjar motorcykeln klättringen uppför. Mycket bra, och lär vara ännu mer till nytta då motorcykeln är fullastad med både packning och passagerare. Det enda som jag behöver tänka på är att ge lite extra gas än vad som känns ”normalt”, annars är risken överhängande för motorstopp. Något som inträffar en och annan gång innan jag lärt mig hur systemet fungerar i praktiken.

P90137640

 

Balansen är perfekt, och trots att jag rullar fram sakta i den täta stadstrafiken inne i spanska Cordoba luras jag att tro att jag egentligen kör en mycket mindre och lättare motorcykel än vad jag de facto gör. Risken med det är att jag kör lite för aktivt, och det är lätt gjort att glömma bort att motorcykeln är bredare än man tror med sin helkåpa och sidoväskorna som rymmer 42 liter vardera. Att försöka köra mellan bilarna i köerna mellan trafikljusen är ingen bra idé, utan jag får snällt glida fram i kön som alla bilar.

P90137647

 

Tämligen snabbt är vi ute på landsbygden, där trafiken är i stort sett obefintlig och det ges möjlighet att ”sträcka ut sig” betydligt mer än inne i staden. Med tanke på att termometern visar på låga 2.5 plusgrader är det extremt skönt med värmehandtag och sadelvärme. Visserligen skyddar kåpan och den elektriskt justerbara vindrutan (eller kåpglaset om du hellre vill) mycket bra mot väder och vind, och med kåpglaset i högsta läget kan jag köra i 120 kilometer i timmen utan att jag drabbas av störande turbulens kring huvudet.

bmw270

En detalj som är viktigare än vad det kan verka är kåpglasets optiska egenskaper som är mycket bra, och utan störande brytningseffekter. I alla fall inte så länge det är rent och repfritt. När det börjar regna lite senare under dagen blir jag tvungen att sänka glaset en aning, så att jag kan se över glaset överkant, för att på så vis få bättre sikt. Och de som kört motorcykel en regnig och mörk kväll vet att ett högt kåpglas som bryter ljuset från mötande trafiken i kombination med ett regnblött hjälmvisir inte är någon höjdare.

P90137637

 

Vad som är bästa fjädringsinställningen för just dig, för tillfället beror på mängder av saker. Med BMW:s elektroniska fjädringssystem ESA (Electronic Suspension Adjustment) kan du enkelt (även under färd) optimera inställningen av chassit. Genom ett knapptryck (då motorcykeln står stilla med motorn igång), så kan du ställa in förspänningen av fjädern (solo, solo med bagage, med passagerare och bagage). Under körning är det möjligt att anpassa chassit ytterligare. Du kan välja mellan tre inställningar (normal, komfort och sport) för inställningen av dämpningen fram och bak. Det här systemet är helt enkelt guld värt, och något som jag anser att många fler motorcyklar borde vara standardutrustade med. För först då tror jag att många fler skulle ”våga” och/eller ta sig tid till att ändra på fjädringsinställningarna betydligt oftare än vad de gör med när motorcykeln är med traditionella ”ställa-in-med-skruvmejsel” justeringar.

P90137639

 

Efter en cirka timmes inledande körning på en blandning av motorväg och större landsväg är vi ute på landsbygden och körning på mindre, kurvigare och betydligt roligare vägar tar vid. Samtidigt visar det sig vara skördetid för oliver, vilket innebär att vägarna är rejält nerkletade av lera från böndernas traktorer. För att inte tala om hur halt det blir när vägarna är fullkomligt inpackade av fårspillning… Nu återstår bara lite regn så blir det perfekta förhållanden att testa BMW:s säkerhetshöjande system, med ABS-bromsar och ASC-systemet som gör allt i sin makt för optimalt däcksgrepp även då vägbanan är hal.

bmw145

 

Efter att vi kört österut på väg A-339, viker vi av norröver strax efter Prigeo de Cordoba för att fortsätta på CO-8206 som för oss upp över sluttningarna norr om La concepcion och vidare ner till Castil De Campos. Därefter slingrar vi oss fram på CO-231 och CO-230 för att sedan byta till CV-76 och CV-72 som för oss till Luque.

bmw269

 

Trots dess tilltagna storlek är R1200RT en synnerligen smidig maskin, som svänger imponerande lätt och snabbt även på de välkurvade småvägarna som ringlar sig fram i det härliga landskapet. Vi har tur med vädret, och ännu har vi inte drabbats av regnet som väderprognosen varnat oss för. Däremot är vägarna stundtals extremt lerhala och den gula varningslampan blinkar stundtals frenetiskt för att visa att ASC-systemet jobbar stenhårt och jag antagligen borde slå att en aning på gasen. Vid det här laget väljer jag att köra med kåpglaset tämligen lågt, för att få så fri sikt som möjligt framåt.

P90137662

 

Motorn är minst sagt stark och det finns inget större behov av att växla särskilt ofta, vid den här typen av aktivare körning på de kurviga bergsvägarna fungerar det bra att köra på trean, och redan från under 3000 rpm drar motorn häftigt och låter dig accelerera fram till nästa kurva utan behov av att växla upp i första taget. Inte för att jag har något emot att växla, eftersom växellådan är lättjobbad och inte alls så där klonkig som växellådorna hos tidigare boxermotorer ofta var.

bmw201

 

 

R1200RT är inte en sportmotorcykel, utan en komfortabel långfärdsmaskin. Men den imponerar ändå med att vara betydligt smidigare än vad den ser ut att vara. Bäst går det i de där härligt lite öppnare, längre svepande böjarna, även om RT:n även är förvånansvärt smidig i de tajtaste av kurvor. Väl uppe i fart har BMW lyckats ”gömma undan” många av motorcykeln kilon, och det går att köra långt mycket häftigare än vad man skulle kunna tro. När det är läge att bromsa finns det resurser så att det räcker gott, dessutom har BMW lyckats få till ett välavstämt och bra system som är mycket effektivt men samtidigt lätt att manövrera utan att det blir ryckigt eller känns okontrollerat. ABS-systemet finns där och hjälper till och förhindrar hjullåsningar då jag pressar allt för häftigt på bromsarna.

P90137660

 

När jag kör som mest aktivt hörs och lever motorn om en del, det rister en del i motorcykeln, till och från, men i det stora hela är gången mjuk och trivsam, utan störande vibrationer. Dessutom sitter jag mycket komfortabelt i den rejäla sadeln (som går att justera) väl skyddad från väder och vind. Körställningen är avslappnat upprätt och det känns som om att jag alltid har god koll på såväl motorcykeln och trafiken i den närmaste omgivningen.

bmw118

 

Kåpan är rejält bred och rymmer en hastighetsmätare till vänster och en varvräknare (båda med analog visning) till höger om den 5,7-tum stora TFT-färgskärmen som informerar om allt från klockslag, aktuell bränsleförbrukning, aktuellt växelläge, och mängder av annat. Ytterligare ett snäpp ut åt sidorna återfinns högtalarna till stereoanläggningen, för den som hellre lyssnar till rock ´n roll, trafikradion eller annat hellre än att lyssna till boxermotorn och vindens brus.

P90137643

 

För att få ut så mycket som möjligt av instrumenteringen krävs det nog att de flesta tar sig tid att noggrant läsa instruktionsboken, men när man väl lärt sig grunderna är den lättmanövrerad och erbjuder mängder av funktioner. Tack vare det genialiska multireglaget på vänster styrhalva är det mycket lätt att manövrera många av motorcykelns funktioner.

P90137693

 

 

Vi har nu letat oss fram till Doña Mencía för att snart passera Nueva Carteya och Espejo för att där välja den större och snabbare N-432 i nordvästlig riktning. Lagom till dess av vi börjar närma oss slutdestinationen för dagen, centrala Cordoba börjar det smådroppa från skyn, och jag får åter igen anledning att sänka kåpglaset en aning, vilket görs snabbt och enkelt på elektrisk väg med ett knapptryck på styret. Jag kan även nu välja att växla till regn-läge (Rain) hos ASC-systemet, för att minska risken för att däcksläpp vid gaspådrag.

P90137661

Väl parkerad på det standardmonterade centralstödet kan jag summera R1200RT som en trevlig reskamrat, som onekligen gör att bra jobb som touringmaskin, oavsett om det handlar om att transportköra från en punkt till en annan i myspystempo eller om man har lite mer bråttom och kör sportigare, oavsett om du väljer raka motorvägen eller välkurvade småvägar.•

 


 

LÄNK - MER INFORMATION OM BMW R1200RT

FAKTA - BMW R1200RT - 2014

Pris från: 179 900:-

Motor  
Typ Luft/vätskekyld fyrtakts liggande boxermotor, dubbla överliggande kamaxlar, en balansaxel
Cylinderdiameter x slaglängd 101 mm x 73 mm
Cylindervolym 1 170 cc
Motoreffekt 92 kW (125 hk) vid 7 750 varv/min
Max vridmoment 125 Nm vid 6 500 varv/min
Kompression 12.5 : 1
Bränslereglering / motorstyrning Elektronisk bränsleinsprutning
Avgasreglering Reglerad 3-vägskatalysator, emissionsstandard EU-3
Prestanda / bränsleförbrukning  
Max hastighet Över 200 km/h
Bränsleförbrukning per 100 km vid konstant 90 km/h 3.9 l
Bränsleförbrukning per 100 km vid konstant 120 km/h 5.3 l
Bränsle Blyfri bensin, 98 oktan, automatisk knackningskontroll gör det möjligt att köra med 95-oktanig bensin
Elektriskt system  
Generator Växelströmsgenerator, 3-fas 540 W
Batteri 12 V / 16 Ah, underhållsfritt
Kraftöverföring  
Koppling Koppling i oljebad, hydraulisk hantering
Växellåda 6-stegad växellåda med snedskurna drev
Drivning Kardan
Chassi / bromsar  
Ram 3-delad ram bestående av främre och bakre del med bärande motor/växellåda
Framhjulsupphängning / fjädring BMW Motorrad Telelever, rördiameter 37 mm, centralt fjäderben
Bakhjulsupphängning / fjädring Enkelsvingarm av aluminium med BMW Motorrad Paralever, WAD-fjädring (väganpassad stötdämpning), fjäderförspänningen steglöst inställbar med ratt, returdämpning inställbar
Fjädringsväg fram/bak 120 mm / 136 mm
Hjulavstånd 1 485 mm
Försprång 116 mm
Styrvinkel 63.6°
Hjul Gjutna, aluminum
Fälgstorlek, fram 3.50 x 17"
Fälgstorlek, bak 5,50 x 17"
Däckstorlek, fram 120/70 ZR 17
Däckstorlek, bak 180/55 ZR 17
Broms, fram Dubbel skivbroms, 320 mm diameter, flytande upphängning, 4-kolvsok
Broms, bak Enskivsbroms, diameter 276 mm, flytande upphängd med 2-kolvsok
ABS BMW delintegral ABS
Mått / vikt  
Längd 2 232 mm
Bredd (över speglarna) 982.8 mm (inkl väskor: 984.5 mm)
Höjd (utan speglar) 1 415.6 mm
Sitthöjd vid tomvikt 805 / 825 mm (hög sadel: 830 / 850 mm; låg sadel: 760 / 780 mm)
Inre benkurva, vid tomvikt 1 810 / 1 850 mm (hög sadel*: 1 875 / 1 915 mm; låg sadel*: 1 740 / 1 880 mm)
Tomvikt, körklar, fulltankad 1) 274 kg
Torrvikt  
Tillåten totalvikt 495 kg
Tillåten last (med standardutrustning) 221 kg
Tillgänglig tankvolym 25 l
Reservtank ca. 4.0 l

  • Tekniska data avser tomvikt (DIN)
  • 1) Enligt riktlinjer 93/93EWG med alla drivmedel, tankad med minst 90 % av den tillgängliga tankvolymen.