Med nya Suzuki GSR750 har Suzuki skapat en så kallad Streetfighter med motorn från sportmotorcykeln GSX-R750. I det här fallet har den bränsleinsprutade radfyran på 749 kubikcentimeter modifierats en aning, med aningen dämpad toppeffekt och fokus på härligt med kraft på botten och mellanregistret.

 

Är Suzuki GSR750 en "elak best i fårakläder?" frågar jag mig själv innan provkörningen. Snart har jag svaret.

1328385_900x600_scale_90

Nog händer det saker då jag vrider på gasrullen alltid. Vid hastigt gaspådrag från låg hastighet accelererar GSR750 kraftigt, på ett härligt vis. Kopplingen är lättjobbad och växlingarna av den sexstegade lådan går av bara farten.

fb_DSC_0355

Chassit, med sin stålram (som ger sken av att vara en maffig aluminiumram) och dubbelsidiga stålsving, har en inverterad framgaffel vilken liksom stötdämparen bak erbjuder justerbar fjäderförspänning.

fb_DSC_0219

Styret är ganska rakt och brett med justerbart bromsreglage. Körställningen är åt det sportigare hållet, men utan att vara extremt och jobbigt. Jag, med mina 183 centimeter, sitter lätt framåtlutad och komfortabelt med tämligen gott om benutrymme. För kortare personer är sadelhöjden fortfarande på gränsen till för hög, även om dess 815 millimeter får anses vara tämligen lågt. Komforten för passageraren är sisådär. Sadeln är sportigt liten och det finns inte mycket att greppa kring, bortsett från föraren.

fb_DSC_0182

Körmässigt svänger GSR750 bra och fjädringen erbjuder god komfort även på de mer tjälskadade vägavsnitten, men är i mjukaste laget för extremkörning. Här har Suzuki klart fokuserat på komfort, och med tanke på hur stora delar av det svenska vägnätet ser ut (och då framförallt med hänsyn till kurviga småvägar där motorcykelkörning är som bäst enligt mig) känns det som en lämpligt satsning.

fb_DSC_0231

Fram återfinns dubbla tvåkolvsok som greppar kring de 310 millimeter stora bromsskivorna. Bak finner vi ett enkolvsok tillsammans med en 240 millimeters bromsskiva. Frambromsen erbjuder gott om effekt samtidigt som den är tämligen lättjobbad. Däremot saknar jag det där sista bettet som jag tycker borde vara där.

fb_GSR750_meter_BKYC2

Instrumenteringen har en digital panel som tydligt och bra informerar om aktuell hastighet, växelläge, bränslemängd, körsträcka och tid. Till vänster finns en varvräknare med analog visning.

fb_DSC_0347

Totalt sett är nakna Suzuki GSR750 en trevlig och lättkörd motorcykel. Framförallt är det en mycket smidig och bra maskin i storstadstrafik liksom på härliga små välkurvade vägar, oavsett om du kör mer stillsamt eller gasar desto friskare.

Visst erbjuder den även en hel del buspotential, men någon elak best i fårakläder är det inte. Motorn är visserligen rapp och pigg, och framhjulet lättar gärna från backen vid mer aktiv körning, men det där sista saknas i chassi- och bromsväg för att jag vill klassa den som en fullblods busmaskin. Men det är fortfarande en mycket trevlig nakenmodell som jag gärna njuter av härliga kurvor tillsammans med.

fb_DSC_0179

Som pricken över i kommer GSR750 endast att saluföras med ABS-bromsar, för säkerhets skull.•

 

Fakta Suzuki GSR750 - 2011

Motor Vätskekyld, DOHC, 4-cylindrig
Borr x Slag mm 72.0 x 46.0
Slagvolym (cm³)(cc) 749
Effekt kw(hk)/varv 78 (106)/10200
Vridmoment Nm/varv 80/9000
Kompression 12.3
Bränslesystem Insprutning
Transmission 6 växlar
Generatoreffekt W 375W
Hjulbas mm 1440
Längd mm 2115
Bredd mm 785
Sitthöjd mm 815
Markfrigång mm 145
Fjädring fram Inverterad, teleskopisk,oljedämpad, fullt justerbar
Fjädring bak Länktyp, oljedämpad, fullt justerbar
Broms fram Dubbla skivor
Broms bak Enkel skiva
Däck fram 120/70ZR17M/C (58W)
Däck bak 180/55ZR17M/C (73W)
Tankvolym L 17.5
Vikt (fulltankad, körklar) kg 215
Färg vit, svart, röd
Rek. cirkapris inkl. moms Ej fastställt