När det gäller kampen om de riktigt stora offroadmotorcyklarna så plockar Moto Guzzi fram Stelvio 1200 8V ur rockärmen. Nu är ju inte Stelvion en purfärsk nyhet men vid lanseringen vill de påpeka avsevärda förbättringar. Moto Guzzi framhäver denna som mer av en touringhoj än en ökenracer då det enligt de själva främst är vad tänkta köpare ska använda den till. Det ligger nog någonting i det.

 

Arbetet med bensintanken har gett resultat och den rymmer hela 32 liter och enligt Moto Guzzi ska detta räcka till 440 kilometer. Bensinförbrukning och tankrymd har varit en viktig del i förbättrandet av Stelvio, även förbrukningen i högre farter. Dock ville de inte få till en klumpig motorcykel med svulstig tank. På något magiskt sätt har de lyckats öka volymen fast det inte haft större påverkan på yttermåtten. Bra jobbat!

2011-MotoGuzzi-Stelvioc

Några andra uppdateringar är ny design framtill för en smidigare och kanske lite aggressivare framtoning. Främre blinkers är integrerade i den nya looken och föraren ska vara bättre skyddad bakom den manuellt ställbara vindrutan. Sadeln är ny och Stelvion har fått nya fälgar, NTX:en har trådekerfälgar.

2011-MotoGuzzi-StelvioNTXd

Sadelhöjden går att justera i två lägen, antingen 820mm eller 840mm. Detta görs enkelt genom att plocka bort sadeln och vända på fyra distanser så är det klart. Moto Guzzi påpekar att Stelvion har lägst sadelhöjd av konkurrenterna. Jag är drygt 180 och körde på det högre sadelläget och jag måste säga att man sitter bekvämt och avslappnat bakom ett lagom brett styre. Fjädring är även ställbar både fram och bak. Reglagen sitter där de ska och instrumenteringen är överskådlig, kanske aningen plottrig information på nedre delen av skärmen. Hastighetsmätaren är digital men det saknas växellägesindikator. Ett eluttag sitter lättåtkomligt till vänster om instrumenten.

fb_IMG_7427

Körmässigt så bjuder Stelvion inte på några negativa överraskningar. Den flyter på fint i kurvorna och motorn spinner på behagligt. Kraften i motorn räcker och kåpan skyddar behagligt. Jag ställer om den manuellt inställbara vindrutan men har svårt att känna någon skillnad vid körning. Det gäller att kompensera med gasen vid lägre varvtal och föraren få se upp om han tänker spinna loss på gruset. Antispinnsystemet kan ge en obehaglig känsla som kan leda till avåkning, men det går ju som sagt att stänga av systemet. Brembobromsarna biter bra och allt är frid och fröjd, men tyvärr infinner sig inte den där riktiga euforiska känslan. Det skumma är att jag inte kan sätta fingret på vad det kan vara.

fb_AC1_0710

Motorn har förbättrats med en del nya delar och fått en lite aggressivare framtoning men de har också lagt ner arbete på att minska ljudnivån från motorn och minska bensinförbrukningen för att ytterligare öka på räckvidden vid sidan av den enorma tanken.

fb_IMG_7379

Stelvion har även ett enklare antispinsystem kallat ATC. Vid hjulspinn så stryps helt enkelt motorn som ett varnande tecken till föraren att något är på gång. Om föraren däremot väljer att fortsätta gasa så slås systemet automatiskt ifrån och det går utmärkt att spinna vidare. Det går också att slå av systemet manuellt från modeknappen som styr övriga färddatorfunktioner.

fb_MTF_1318

NTXversionen är ännu mer rustad för äventyr med bland annat större vindruta, kraftigare motorskydd, dimljus, packväskor på sammanlagt 52 liter och handtagsskydd.

fb_MTF_1484

Stelvion kommer i tre olika kulörter, sand/bronsfärgad, vit och svart. NTX:en finns i enbart gråsvart. Priset är konkurrenskraftigt, speciellt på den mer utrustade NTX:en.

fb_MTF_1305

Visst är en större offroadmotorcykel nästan enbart en asfaltstourer i mångas ögon men det hade varit kul att även prova den på en grusvägssträcka, nu blev det inte så. Men jag kan tänka mig att den klarar det rätt bra också.

fb_MTF_1808

Stelvio 1200 8V sticker inte ut åt något håll. Den är som en stor offroadmotorcykel ska vara, trygg, lätthanterlig och lagom aggressiv. Men det känns som om det där lilla extra saknas, den skiljer sig inte från mängden. Med sina stora, förvånade och tillsynes uppspärrade ”ögon” ser den väldigt snäll och tam ut, precis som den känns vid körning. En del konkurrenter har kraften, andra har innovativa lösningar. Stelvio har lite av de mesta.•

 

Fakta Moto Guzzi Stelvio 1200 8V/NTX ABS - 2011

Motor Luftkyld, fyrtakt, 90-graders V-twin, 4 ventiler/cyl
Borr x Slag 95 x 81,2 mm
Slagvolym 1151 cm³
Effekt 105 hk (77 kw)/7 250 varv
Vridmoment 113 Nm/5 800 varv
Kompression 11:1
Bränslesystem Elektronisk bränsleinsprutning
Transmission 6 växlar, kardan
Hjulbas 1535 mm
Sadelhöjd 820-840 mm
Fjädring fram 45 mm, Inverterad, fullt justerbar, 170mm fjädringsväg
Fjädring bak Enkel stötdämpare, justerbar fjäderförspänning och returdämpning, 155 fjädringsväg
Broms fram

Dubbla, radiellt monterade fyrkolvsok, 320 mm skivor

Broms bak Tvåkolvsok, 282 mm skiva
Däck fram 110/80-19, 2,50¨x19¨
Däck bak 150/70-17, 5.50¨x17¨
Tankvolym 32 L
Uppgiven vikt 257 kg/ 272 kg (NTX)
Färg Orange, svart
Pris 159 995 kronor (NTX)
Importör

SPG