Endast två år har gått sedan Ducati lanserade den första Hypermotarden. Jag provkörde Hypermotard 1100 med Ruben Xaus sladdande vid sidan av mig med tummen upp och knäet i backen på Mores-banan på Sardinien, och jag älskade det. Lagom inför 2010 års säsong utökar Ducati Hypermotardfamiljen med ett nytt mindre syskon. Hypermotard är än av de mest tillfredställande motorcykar som finns när det gäller hårdkörning och den nya 803-kubikversionen är inte sämre. Läs sveriges första provkörning av modellen här...

Hypermotard 796 är en motorcykel där det verkligen känns som om att du sitter på toppen av framhjulet. Det ger stort förtroende för fronten och jag kastar omkring 796:an i de tajta böjarna med vetskapen om att det alltid finns gott om markfrigång.

fb_2010_Ducati_Hypermotard_796_2

Uppe i bergen som omger Bologna och Ducatis hemstad i Borgo Panigale är vägarna rena rama paradiset för motorcykelkörning. Det började riktigt bra med 28 graders värme och gnistrande solsken. Det ändrades dessvärre snart till ett oväder med kraftig vind som spred ut en massa höstblad på vägarna. Under dagens testkörning av Ducati Hypermotard 796 ändrades förutsättningarna från perfekt till förrädiska och tillbaka till perfekt igen. Trots körning i stundtals regn är jag glad över att säga att jag fick tillräckligt med ”torrkörning” för att verkligen lära känna Ducatis nya Hyper-baby.

fb_2010_Ducati_Hypermotard_796_1

Under presskonferensen sa projektledaren för Hypermotard, David James, att jag inte skulle förväxla nya 803-kubiks Desmomotorn med att vara en uppborrad 696:a. James betonade att motorn hos Hypermotard 796 är helt ny.

fb_ZAMP3379

Hypermotard 796 känns mycket mer potent än Monster 696 och med sina påstådda 81 hästkrafter vid 8000 varv och runt 77 Newtonmeter vridmoment vid 6250 varv drar det kraftigt även då hasigheten närmar sig 200 kilometer i timmen. Mellanregistret är en av styrkorna hos Hypermotard 796 och accelerationen är stark från 4000 varv och upp förbi 6500 varv.

fb_2010_Ducati_Hypermotard_796_12

Den 803 kubikcentimeter stora V-twinnen behöver varvas minst 4000 varv för att snurra runt utan stök. Om framhjulet inte har skickats upp i skyn när motorn varvar 8000 på första växeln beror det högst sannolikt på ett allt för försiktigt gaspådrag. En powerwheelie är mycket svår att få till på Ducatis minsta Monster, medan Hyper 796 gladeligen göra dem mest hela tiden på första växeln. Det ger en fingervisning om vad Ducati har gjort med den nya Desmo-motor. 696-motorn skulle inte riktigt passa Hypermotard eftersom den är skapt för lite mer spektakulär körstil.

fb_2010_Ducati_Hypermotard_796_3

Cynikern inom mig kan se en liten urholkning av Monster namnet nu när Ducati erbjuder oss både Hypermotard och Streetfighter. Särskilt eftersom starka rykten tyder på att Ducati inom kort kommer att lansera Hypermotard 1100 med uppgraderingar från 796 och med ännu fler hästkrafter...

fb__3MC1989

796-motorn har fått mindre och lättare vevhus som lär spara 1,2 kilogram vikt (jämfört med 696 Monster) och ett kompressionsförhållande på 11:1. Att dessutom Ducati har lagt till en andra lambdasond för finare analys av avgaserna lär göra detta till den mest bränsleeffektiva Ducati-motorn hittills. Till råga på allt har motorn en serviceintervall på 1200 mil.

fb_2010_Ducati_Hypermotard_796_6

Tillbaka ute på vägarna är det en sak jag gillar i synnerhet och det är känslan hos de dubbla 305-millimeters Brembobromsarna. Torrvikten på 167 kilogram bidrar tillsammans med den nya 43-millimeters Marzocchi-gaffeln till en härlig körupplevelse. Och allt förstärks av den upprätta körställningen och möjligheten att glida fram i sadeln vid kraftiga inbromsningar. Jag valde även att köra Hypermotard 796 med supermoto-stil och det fungerar. Hypermotard 796 fungerar suveränt för konventionell körstil också förstås.

 

Den nya sadeln är 20 millimeter lägre än på 1100:an och eftersom det bara är en omprofilering av 1100-sadeln är de kompatibla med varandra, om du önskar en högre sadel och vice versa.  Fotpinnarna är dimensionerade för MX-stövlar.

fb_ZAMP4179

Ducati har valt att klä hjulen med klibbiga Bridgestone BT016 (120/70 ZR17 fram och 180/55 ZR17 bak). Ducatis varumärke i form av fackverksramen är åter på plats, men i det här fallet med en ny utformning av bakramen som har resulterat i ytterligare viktminskning.

Chassiet har även försetts med samma typ av enkelsidiga svingarm som hos 1100:an, och är lika stabil och styv som någonsin. Mitt enda klagomål över chassiet är den något tunga styr-känslan hos fronten och den väl stora svängradien vid krypkörning. Dessutom är fjädringen väl mjuk både fram och bak för mina 90 kilogram.

fb_ZAMP4345

Hypermotard 796 fungerar perfekt in, ut och i kurvorna. 796:an är som skapt för kurvkörning och under körningen är det som om varje enskild kurva är utformad för att passa Hypermotarden. Sanningen är att dessa vägar ursprungligen var avsedda för hästar hundratals eller till och med ett par tusen år tillbaka i tiden och det är antagligen därför de är så spännande att köra här på en modern stålhäst.

fb_HYM0058OK

Den nya motorn med dess mjuka kraftleverans ger mig möjligheten att ge på gasen hårt tidigt ut ur böjarna. Det är aldrig för mycket kraft och i de tajtaste böjarna blir det aldrig för lite heller. 796:an känns helt rätt och det är extremt lätt att få upp ett rejält tempo. Tyvärr fick jag köra cykeln i kraftigt oväder med en hel del blad som täcke på vägarna. Och när jag stundtals fick ”trippa fram på tårna” genom böjarna lovordade jag det lätta chassiet, den smidiga motorn och de klibbiga Bridgestonedäcken.

fb_ZAMP3658

I regn och oväder är Hypermotard onekligen inte det bästa valet eftersom du som förare inte erbjuds någon form av skydd från väder och vind överhuvudtaget. Men jag blev åtminstone av med ett par döda flugor från mitt skinnställ.

fb_2010_Ducati_Hypermotard_796_8

Solen kom tillbaka strax efter lunch och då återupptogs körningen i fullt tempo. Reglagen och den minimala instrumenteringen (som innehåller gott om funktioner) är av samma typ som hos Ducati Streetfighter. Och allt från stoppuret för varvtider till klockan är lätt manövrerat med tummen.

 

Tillbaka i Bologna hamnar vi i stadstrafiken strax före rusningstid. De infällbara speglarna är lätt justerbara och kan fällas in om du skulle behöva. Handskydden tjänar mest som vindskydd och kommer att vara något dyrare att ersätta än på en riktig supermoto. Det beror på att både speglar och de integrerade blinkrarna sannolikt kommer att ta en del stryk vid en marksyning.

fb_2010_Ducati_Hypermotard_796_9

Även vid långsam stadskörning är tvåans växel att föredra, då ettan känns lite väl "hyper". Hypermotard är onekligen en motorcykel som erbjuder gott om potential för att du ska kunna ha det riktigt skoj även i tät stadstrafik. Och den härliga frambromsen gör att höga bakhjulslyft är lättare att ordna än hos de flesta andra motorcyklar.

fb_ZAMP3461

Jag har alltid varit svag för Hypermotard sedan konceptet visade 2005. Jag kan inte tänka mig många andra motorcyklar som är mer passande för adrenalinpundare och spänningssökare, förutom möjligtvis 1100-versionen. Men faktum är att jag alltid tyckt att Hypermotard skulle passa med en mindre motor fint också, och med Hypermotard 796 är det precis vad Ducati har gjort. Det förvånade mig faktiskt att Ducati valde en helt ny motor stället för att använda 696:an, men jag är i alla fall glad för det.

fb_ZAMP4428

Om du är en av de människor som anser att Monster 696 är lite för mycket mjukis så kan mycket väl Hypermotard 796 vara det du letar efter. Det är inte bekvämt, men det är 100 procent roligt.

fb_2010_Ducati_Hypermotard_796_17

Den nya 796:an kommer i svart utförande med mattsvart tank och näbb, svart ram och svarta hjul, alternativt mattvit tank med kontrasterande mattsvart näbb, svart ram och svarta hjul. Vidare kommer även en röd version, med röd tank med matchande näbb, röd ram och svarta hjul.

fb_HYM0077

Ducati Hypermotard 796 kommer att dyka upp i butik redan i november. Den svarta respektive vita versionen kommer att kosta 99,990 kronor medan den röda versionen kommer att kosta 103.000 kronor.•

 

+Motorn har fått det där lilla extra som gör att den känns “hyper”. Lätt chassi och så gott som perfekt hanterbarhet. Älska den, eller hata den, men i min bok är den oerhört läcker och erbjuder en perfekt körställning för extrem hårdkörning.

-20 millimeter lägre sadelhöjd är långt från komfortabelt.

 

Ducatis presenterar Ducati Hypermotard 796 Hypermotard - 2010

{youtube}UwnB8ncCWGM{/youtube}

 

Fakta Ducati Hypermotard 796 - 2010

Motor 2-cyl, 4-takt, 90-graders V-twin, luftkyld, 2-vent/cyl
Borr x Slag 88.0 x 66 mm
Slagvolym 803 cm³
Effekt 81 hk/8000 varv
Vridmoment 75,5 Nm/7000 varv
Kompression 11:1
Bränslesystem Insprutning
Transmission 6 växlar, flerskivig våt koppling, APTC, hydraulisk manövrering
Styrvinkel 24 grader
Hjulbas 1455 mm
Sadelhöjd 825 mm
Fjädring fram 43 mm, inverterad Marzocchi
Fjädring bak Enkeldämpare, Sachs, justerbar fjäderförspänning och returdämpning
Broms fram Två 305 mm skivor, dubbla, radiellt m. 4-kolvsok, Brembo
Broms bak 245 mm skiva, 2-kolvsok, Brembo
Däck fram 120/70-17
Däck bak 180/55-17
Tankvolym 12,4 L
Torrvikt 177 kg
Färg Svart, vit/svart, röd
Pris 99.990 7(svart,vit)/103000 kronor (röd)
Importör Ducati Sverige