Ungefär 30 motorcyklar av den smått klassiska KTM 690 Enduro R står uppradade på Portimao Race Track. Modellen har varit borta ett tag men är nu ordentligt uppgraderad till 2019.

Solen står högt på himlen och värmer upp asfalten här på motorstadion i södra Portugal, eller som den egentligen heter: Algarve International Circuit, trots att det bara är slutet på januari. Det är strax efter lunch och vägbanan har precis torkat upp efter förmiddagens provkörning av supermoto-maskinen, syskonet KTM 690 SMC R, som genomfördes på mestadels blöta slingrande bergsvägar samt på gokartanläggningen där vi nu befinner oss.

Vi delar in oss i grupper om ungefär åtta hojar av KTM 690 Enduro R i varje, och drar direkt iväg upp i bergen som omger anläggningen. Jag försöker hitta mina första intryck och finner att jag sitter riktigt bra på hojen, och de långa slanka sidokåporna som sömlöst löper ända framifrån styrhuvudet bak till sadelns avslut gör att jag lätt ändrar position på motorcykeln men fortfarande bibehåller kontakten med knäna. Det gör att jag hela tiden känner precis var jag har hojen under mig när vi svänger in på traktorstigar och det blir lite mer aktiv enduroliknande körning.

Bensintanken har placerats i bakramen på hojen och utgör i sig själv en del av ramens konstruktion. Det gör att man kan ha en flack sadel och släta sidopaneler som går ända fram och över den höga LC4-motorn. Tankens volym har utökats med en dryg liter till 13,5 liter. Det gör också att räckvidden är ordentligt bra då hojen endast drar strax under 0,4 liter milen vid normal körning.

I övrigt är förarmiljön trevlig. Det breda styret med den lättjobbade kopplingen ger en skön känsla av kontroll. Just kopplingen är nu designad med snedskurna ingrepp i växellådan som gör att den kan ha ett klenare fjäderpaket som i sin tur ger ett lättare kopplingsgrepp. De snedskurna kuggarna gör att vid gaspådrag och högt vridmoment så biter kopplingspaketet hårdare, medan det vid avslag på gasen blir väldigt lätt och fint att koppla ur.

Nu är ju KTM 690 Enduro R även utrustad med Quickshift+ systemet som gör att det bara är att trampa i växel efter växel med fullt gaspådrag utan att slå av eller använda kopplingen. Grymt skön känsla när man gasar ut ur kurvorna och bara smäller i växlarna på väg uppför i klättring längs bergens grusvägar. Man får till sådär långa sköna fullgasställ där bakhjulet går brett och skottar grus.

Jag måste även säga att motorn är helt enastående för en enstånka gjord för grus-bus. LC4-motorn har varit borta från marknaden ett tag på grund av Euro4-kraven. Nu när motorn är tillbaka är det med 10% mer hästkrafter än tidigare. Drygt 74 hk har man lyckats klämma ur motorn med en ganska flack kraftkurva uppe på höga varv för att kunna hålla ett bra drag igenom växlingarna. Maxvarvet har även ökats med 500 rpm genom lättade och omdesignade motorkomponenter.

Vi klättrar vidare upp i bergen. Trots aktiv körning är instrumenteringen lättavläst, men den är spartansk den lilla displayen. KTM har med all rätt lagt krutet på andra detaljer. "Att sitta och titta på displayen har man inte tid med när man kör 690 Enduro R aktivt" hävdar KTM helt sanningsenligt. Modellen är även utrustad med backspeglar som ger bra och förhållandevis vibrationsfri sikt bakåt vid landsvägskörningen.

KTM 690 Enduro R kommer nu även fullproppad med elektroniska hjälpsystem. Något som kan få en gammal offroadentusiast att höja på ögonbrynen och rynka på näsan, eftersom man genast tänker på säkerhetssystem som tar bort det roliga med sladdande offroadkörning. Men KTM poängterar vid presentationen hur mycket möda de lagt ned på att få ett system som inte tar bort något av den känsla man vill åt vid avancerad offroadkörning med breda ställ mm. Systemet är istället helt designat för att hjälpa dig bli en ännu bättre förare och få en skönare åkning. Hojen har fått ett sofistikerat traction control system kombinerat med lutningssensor. Den har även ABS bromssystem fram och bak. Vid vänsterhanden sitter ett reglage med körmodeväljare i läge 1 eller 2 samt en knapp för att helt koppla ur traction control. Läge 1 är ett "street" läge som gör allt för att hålla dig på hjulen under aktiv landsvägskörning och hala förhållanden. Läge 2 är ett "offroad" läge som tillåter dig sladda ut bakhjulet i ordentligt breda ställ och gasa upp på bakhjulet när inspirationen sätter in, och där traction control går in först då systemet känner att du är på väg att förlora kontrollen. Det gör att en mindre erfaren förare kan våga öva på att sladda ut bakhjulet ordentligt ut ur kurvorna utan större kraschrisk och på så sätt ganska snabbt bli en bättre förare som har kontroll själv.

ABS'en kan även den kopplas ur helt eller delvis bak. Precis bredvid displayen sitter ABS-kontrollen som indikerar läget. Vill man plocka bort ABS på bakhjulet i offroadläget så lyfter man på sadeln och kopplar ihop en elkontakt. Ganska enkelt. Framhjulets ABS är sofistikerad och speciellt inställd för grus i ”offroad”-läget då den låter däcket greppa in i gruset ordentligt innan den släpper av på bromsförmågan. Som KTM säger så behöver ett däck på grus få tillåtelse att hasa och gräva in sig i gruset för att ge föraren maximal kontroll. Så här har man en helt egen inställning på mjukvaran till ABS'en jämfört med det asfaltsanpassade supermoto-syskonet 690 SMC R.

Det är en häftig upplevelse när jag vågar ta hjälp i körningen av de elektroniska hjälpsystemen. Vi kör ordentligt fort utför berget på slingrande småvägar med löst grusunderlag. In i kurvorna går jag på hårt med frambromsen och känner hur hjulet följer underlaget fint utan att det upplevs som hackande eller hasande i ABS'en. Det som brukar vara en hal och lös upplevelse, att stå på hårt utför på grus, är som bortblåst. Jag känner mig verkligen trygg på hojen.

KTM 690 Enduro R har som helhet fått 65% av alla sina komponenter uppdaterade till 2019 års modell. Vår guide i gruppen av journalister från alla delar av Europa tar oss med på fina slingrande grusvägar kantade av apelsinträd och genom olivlundar. Det går fort, riktigt ordentligt fort bitvis. Några i gruppen blir avhakade och vi får stanna och vänta in dom då och då vid korsningar och byte av färdväg. Men det roliga är att hur fort det än går så har hojen hela tiden mer att ge.

Jag kommer ut ur gruskurvor i 80 km/h och vrider på full gas, och hojen drar fint upp på bakhjulet i en lång wheele. Man kan inte annat än le stort inne i hjälmen. Vi kommer ut nära kusten i trakterna väster om Faro. Det blir sandkörning. Spåret är som värsta sandcrossbanan med bitvis knädjup sand, lös som snö.

Guiden instruerar oss att helt koppla ur traction control för att sandkörningen ska funka. Det görs lätt med en 5 sekunders tryckning på reglaget med vänster tumme. 690 Enduro R är ju stor om man tänker köra renodlad enduro. Men med en torrvikt på endast 146 kg upplevs den klart manöverduglig i den tungjobbade sandkörningen.

Guiden vinkar förbi mig och pekar i riktning mot en utsiktsklippa långt där framme. Jag får fritt fram och hittar ett skönt flyt i körningen. Jag får nästan en kilometer fri körning i ordentligt djup sand med bra fart. Jag upplever hojen som lätt att hitta balansen på och körningen påminner mycket om att köra i djup snö. Ända tills stigen öppnar upp sig och jag kommer ut i ett stort sandhav. Här skär framhjulet ner i ett djupt sandspår och jag påminns om att hojen trots allt är tyngre än en ren liten enduro. Men det går fint och jag får stopp på ekipaget innan jag skulle ha lagt mig ned i någon pinsam situation.

Väl framme vid utsiktsklippan vid kusten passar jag på att leka lite på egen hand ned för den branta kanten i de fåror regnvattnet har spolat upp. Hojen är härlig att busa med och klättrar och hoppar lätt över de ibland djupa fårorna på väg nedför och uppför slänten.

Vi ger oss iväg vidare hela gruppen när alla är samlade. Sanden och gruset byts ut mot röd snorhal portugisisk lera. Men med traction control inkopplad igen går hojen fint dit jag vill. Många djupa flodfåror passeras då det regnade hela natten innan. Ibland knädjupt trots att jag sitter högt på hojen. Men med lagom gas och låg fart tuggar sig 690 Enduro R fint igenom vattensamlingarna. Vi stannar till och någon behöver skruva fast en backspegel som fått sig en kyss under färden.

Verktygssatsen har KTM placerat fiffigt undanstoppad under sidopanelen framme vid vänster knä. Man har verkligen tänkt till på många detaljer i utformningen av den nya generationen av KTM 690 Enduro R. Jag kan inte låta bli att imponeras av totalintrycket av denna hoj med sina många snygga tekniska lösningar, den fina känsla man har som förare på hojen och det drag som finns i motorn.

LÄNK: Mer fakta om KTM 690 Enduro R – 2019