Under påskhelgen arrangerade Frivilliga Motorcykelkåren (FMCK) i Stockholm ett tvådagars enduroläger ute på Livgardets marker vid Sundby några mil norr om Stockholm. Jan Lundberg bjöd in Fastbikes.se att närvara och under söndagen dök jag upp för att göra årets barmarksdebut. Här kan du läsa mer och se hundratals bilder.

 

Tidigare i år har det bara blivit en snöspårsvända med nya Suzukin (RMX450Z) som jag ska köra Novemberkåsan med senare i år. Dessutom har jag hunnit med några härliga timmar i snöspår uppe i Östersund tillsammans med Husaberg och Joakim Ljunggren, som lärde mig några knep för att bli en snabbare och bättre förare i snö.

Sent under lördagskvällen kom äntligen beskedet jag väntat på. Det var dubbdäck som gällde, och jag slapp undan skiftandet från dubbdäck till sommardäck, i alla fall för stunden...

tn_DSC_0022

Vid niotiden på söndagsmorgonen gled jag in i depån med min lilla diskreta gula pickup med den lika gula Suzukin på flaket. Det var en härlig morgon. Jag var ledig, solen sken, det nalkades motorcykelkörning och runt omkring i depån fanns gott om glada och motorcykelälskande människor. Kan det bli bättre?

tn_DSC_0035

Jag såg till en del bekanta ansikten. Bland annat Torbjörn Mallmin, som jag inte sett sedan vi sågs på Vilunda Gymnasium i Upplands Väsby någon gång i mitten av åttiotalet. Då var det bara jag som körde motorcykel av oss. Nu visade det sig att Torbjörn var en jäkel på att köra ruskigt snabbt i skog och mark.

tn_fmck2

Dessutom träffade jag Johan Markborg och bröderna Jakob och Mårten Hultgren som jag körde en och annan grusvända tillsammans med under åren som ordförande för Svenska Offroad Entusiasterna, och 60-talet andra mer eller mindre bekanta ansikten.

tn_DSC_0058

FMCK:s Jan Lundberg höll ett kortare morgonmöte där några enklare riktlinjer och regler meddelades. Därefter anslöt deltagarna till sin förutbestämda grupp: tjej, lättare, bredd (medel) eller avancerad.

tn_DSC_0066

Jag ville försöka hinna med att testa de olika grupperna, och inledde med att hänga med de sju tjejerna som hade kommit för att slipa till formen. Jessica Jönsson från Da Silva Racing instruerade, och efter en uppvärmning till fots var det teknikträning i manövergård som gällde. Här var det konbanor, körning över stockar och plankor och genom olika andra mer eller mindre kluriga passager. Här var det precis som alltid viktigt att fokusera på att hålla blicken högt och långt fram och få till ett bra och smidigt samspel mellan koppling, gas och förarposition.

tn_fmck3

Därefter bar det av ut på det närliggande gärdet för att öka tempot en aning, samtidigt som vi fick testa på olika saker som att exempelvis köra med vänsterhanden bakom ryggen, för att få till en mer avslappnad körning. Dessutom sattes balanssinnet och finliret på prov under ett moment med krypkörning i snigeltempo.

Snabbt konstaterar vi att tjejerna hade ett jäkligt bra balanssinne och körde lugnt och metodiskt. Inte på långa vägar så hetsigt och omotiverat sprättigt som en del killar ofta kör. Och är det något som många verkligen behöver träna på så är det just finlir och avancerade körövningar i långsamt tempo.

tn_fmck4

Nu bar det av till skogs. Efter ett inledande parti med en hel del kladdig lera blev det betydligt stenigare och mer kuperad terräng. I skogen hade en rundslinga upprättats där det gavs tillfälle att öva på en massa olika träningsmoment. Ett av de klurigare momenten var inte helt oväntat en brantare och stenig uppförsbacke. Här gällde det att försöka finna så mycket fäste som bara var möjligt, och köra mjukt och fint, då dubbdäck på hala stenar inte har någon vidare friktion.

Jessica var på plats och instruerade med små enkla tips. Till en början var en hel del fastkörningar och omkullkörningar. Men tämligen snart togs sig de flesta av deltagarna uppför backen utan till synes allt för stor ansträngning.

Efter en enklare lunch anslöt jag istället till Stefan Da Silvas grupp, som var av den mer avancerade slaget. Vi begav oss till en ganska klurig stenbacke där vi fick tillfälle att testa färdigheterna i att ta sig upp efter bästa förmåga.

tn_DSC_0321

Eftersom jag ville fotografera uppifrån tog jag sats med Suzukin men trots att huvudet visste bättre fegade jag mitt i backen och körde stopp mitt i backe och fick snopet vända ner igen. Detta trots att jag verkligen älskar att köra i branta uppförsbackar och brukar klara det tämligen bra.

Jag kunde inte låta bli att fråga mig själv hur det ska gå i årets extremtävling Erzberg, som jag tänkt köra i sommar… För att inte bli fullständigt nertryckt i stövlarna peppade jag mig med minnet från Hillclimbtävlingen vid Ullna där jag stod på pallen, och den senaste turen på Elba och den extrema körningen vid Hells Gate i Italien. Men det var då det…

Jag fattade nytt mod och tog ett annat betydligt enklare spår, och efter att jag kört upp ställde jag motorcykeln för att istället föreviga de övriga deltagarnas tappra körning med foto- och filmkamera. Dessutom kändes det betydligt bättre efter att jag klarat mig betydligt bättre uppför den klurigare ”skrå-backen” som vi övade i därefter. Här var det istället många andra som stod för dagens skönaste vurpor. Lyckligtvis utan att skada sig själva eller motorcyklarna allt för mycket. Snyggaste uppförskörningen stod tveklöst Torbjörn Mallmin för, som körde imponerande mjukt och fint med sin tvåtakts-GasGas.

tn_DSC_0586

Avslutningsvis bjöds det på skojig och lerig körning på ett gärde innan jag avrundade den mycket lärorika, trevliga, leriga, roliga och soliga dagen med inte riktigt lika roligt tvätt- och underhållsarbete av motorcykeln och personlig utrustning.

Jag vill passa på att tacka Jan Lundberg och FMCK Stockholm för att jag fick möjlighet att vara med, samt tacka alla trevliga deltagare och instruktörer som gjorde det här till en suverän dag till skogs. Dessutom vill jag tacka för att jag gavs tillfälle att provköra en av försvarets gamla automatväxlade Husqvarnor. Det var ett sant nöje och jag måste erkänna att jag faktiskt blev imponerad över hur överraskande smidig motorn var att handskas med.

För mer information om FMCK Stockholm, KLICKA HÄR

FMCK finns på många platser runt om i landet och har en omfattande motorcykelverksamhet.

För mer information om FMCK:s verksamhet, KLICKA HÄR