På marknaden finns en uppsjö av olika motorcyklar. En del människor väljer motorykel baserat till största delen på fordonets utseende. Andra stirrar sig blind på pubertala detaljer som hästkrafter, vridmoment och topphastighet medan mer praktiskt lagda väljer motorcykel efter behov, bensinförbrukning, totalekonomi och vad den ska användas till. Den som har råd väljer en av varje. Här har jag försökt beskriva de generella skillnaderna mellan olika typer av motorcyklar, samt dess styrkor och svagheter. Och precis som alltid finns det undantag…

 

Äventyr / Allround / Allroad

Det här är en typ av motorcyklar som ofta kallas äventyrsmaskiner, allroadmaskiner eller allroundmotoryklar. I många fall med Dakarracers som förebilder. Oftast med rymliga bensintankar, rejäl fjädringsväg, upprätt och komfortabel körställning med brett och rakt styre. I regel rymlig och väl tilltagen sadel där även eventuell passagerare sitter bekvämt. Allsidiga motorcyklar som ofta är ett perfekt val för dig som är lite längre och som vill färdas bekvämt men samtidigt kunna bege dig ut på spännande och roliga turer emellanåt.

tn_Allman-bild-allround-och-offroad

Framhjulet är av 19- eller 21-tumsmodell och bakhjulet i regel av 17- eller 18-tums modell. Du som lägger tonvikt på grus- eller riktigt äventyrlig körning väljer med fördel en modell med 21-tums framhjul för bästa valmöjlighet av grövre däck. Trådekrade hjul är att föredra om du ska köra mycket på grus. Gränsen mellan offroad/landsväg/allroad är mycket suddig och medan vissa anser att en viss modell är en landsvägsmodell kan samma modell anses vara en offroadmotorcykel för andra.

tn_aventyr-allround-BMW-R1200GS_Adventure-2

Motorn är oftast en tvåcylindrig enhet med gott om vridmoment, men även encylindriga fyrtaktare (så kallade stånkor) är vanligt förekommande. BMW R1200GS (finns även som 1100 och 1150), KTM 950/990 Adventure, Ducati Multistrada, Kawasaki Versys, Triumph Tiger, Suzuki V-Strom DL650/1000, Yamaha XTZ750 Super Ténéré, Cagiva Elefant, Honda Africa Twin, Honda Transalp och Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX är några exempel.

 

+ Robusta, komfortabla, rymlig körställning, bra packmöjligheter, rymliga bensintankar

- Stora och i vissa fall otympliga att handskas med. Hög sadelhöjd.

 

 


Custom / Glidare

De flesta anser att custommotorcyklar, eller så kallade glidare, härstammar från Harley-Davidson. På senare tid finns dock mängder av modeller från all världens tillverkare. Ordet custom står enkelt beskrivet för customiserad eller specialtillverkad på svenska. Med dagens serietillverkade modeller har begreppet tappat lite av sin innebörd, men fortfarande finns det många eldsjälar som bygger och modifierar sina egna motorcyklar.

tn_custom-action-kawasaki-vn1700

Custommotorcyklar har oftast låg sadelhöjd, låg markfrigång, lång hjulbas och trådekrade hjul samt besmyckade med en stor portion krom. Grundtanken är att körställningen ska vara avslappnad, men här är det läge att se upp, för det som kan se ut att vara avslappat och skönt är inte alltid det.

Känn efter om du föredrar att sitta med fötterna på fotplattor längre fram eller på fotpinnar monterade längre bak. Motorn är i regel en V-twin på många kubikcentimeter och med en rejäl portion vridmoment. Bullriga avgassystem och ”öppna” luftfilter” är vanligt förekommande, ballt men jobbigt i längden både för dig och andra.

tn_custom-harley-davidson-vrod

Här har vi bland annat Harley-Davidsons omfattande modellprogram, Suzuki Intruder, Honda Shadow, Yamaha Drag Star och Kawasakis VN-modeller . Dessutom erbjuder Moto Guzzi några modeller liksom Triumph sin Rocket III.

+Stort utbud att välja mellan. Oftast väl omhändertagna och stillsamt körda. Komfortabla sadlar. Låg sadelhöjd

-Låg markfrigång. Inte alltid så komfortabla att färdas längre sträckor med som det kan verka. Tunga.

 

 


Offroad / Supermoto

Offroadmotorcyklarna är robusta bruksmaskiner som passar bra för året-runt-körning på i stort sett alla slags underlag. Ofta mycket roliga att köra med på grusväg och små välkurvade asfaltsvägar. Däremot mindre skoj för långa transportkörningar på exempelvis motorväg.

tn_offroad-action-2-ktm-690-enduro

Utseendemässigt påminner dessa motorcyklar om motocrossmaskiner, som försetts med belysning, blinkers och registreringskylt. Dock ska dessa inte blandas ihop med Enduromaskiner, som är renodlade tävlingsmaskiner. Motorn är i regel encylindrig, men även V-twinnar och parallelltwinnar förekommer.

Hjulen är med trådekrade och fram sitter oftast ett 21-tums hjul och bak ett 17- eller 18-tumshjul. Sadeln är smal och ofta inte optimerad för långa transportkörningar, även om detta är full möjligt, och undantag givetvis finns. Styret är brett och körställningen bekvämt upprätt och rymlig med fötterna på rejäla fotpinnar. Även tämligen moderna offroadmaskiner kan vara med kickstart, men elstart är mer regel än undantag numer.

fb__MG_9374

Supermotomaskinerna är i stora drag identiska med offroadmaskinerna till utseedet. Däremot har oftast dessa försetts med häftigare bromsar, styvare fjädring och 17-tums hjul fram och bak med sportiga landsvägsdäck.

Yamaha XT600/660, Suzuki DR600/650, Honda XR600/650, Kawasaki KLR600/650 och BMW F650/800GS är några exempel på populära offroadmaskiner.

+Robusta, oömma, mycket skoj för pengarna, enkla att sköta och ofta billiga i drift och ofta att försäkra. Kan med fördel brukas året om.

- Hög sadelhöjd. Kickstart vanligt. Smal sadel och ingen höjdare för långa transportkörningar.

 

 


Sport

Enkelt beskrivet är det här landsvägsregistrerade banracers, och kallas ibland för plastraketer. Hysteriskt starka motorer, ofta fyrcylindrig radmodell eller V-twin. Numer finns flera modeller som erbjuder lika många hästkrafter som motorcykeln väger och topphastigheter på runt 300 kilometer i timmen förekommer.

tn_Sport-action-Triumph-Daytona

Allt är anpassat för höga hastigheter, och komforten har i regel fått stryka på foten för häftiga prestanda. Framåtlutad körställning med brant knävinkel. Aerodynamiskt utformad kåpa som täcker i stort sett hela fronten och motorn. Ofta hård sadel och fjädring med kort fjädringsväg. Bromsar i hästväg med resurser som räcker och blir över för de flesta.

Precis som alla motorcyklar ska även dessa hanteras extremt varsamt, men här krävs extra gott omdöme och respekt för maskinen. Allt är möjligt, men inte särskilt bekväm för transportmedel längre sträckor. Men i gengäld har du hysteriskt roligt på kurviga vägar eller ännu hellre på avlyst bana.

tn_sport-static-suzuki-gsxr1000

Oftast extremt hög försäkringspremie, i synnerhet för yngre män.

Några exempel är Yamaha YZF-R6/R1, Suzuki GSX-R600/750/1000, Ducati 1198, Honda CBR600/1000, Kawasaki ZX6R/9R/10R, BMW S1000RR och Triumph Daytona

+Effektstarka motorer, häftig prestanda, bra bromsar, snabb

-Skarp benvinkel, framåtlutad körställning, dyr försäkring

 

 


Naken / Basic / Streetfighter

Bushojar, nakenhojar, eller streetfighters benämningen på dessa roliga motorcyklar är många. Naken, det vill säga motorcykeln saknar någon kåpa att tala om och föraren får brottas med fartvinden i högre hastigheter.

Här har ofta motorn en framträdande roll. Basmodellen är som gjord för praktiskt brukande som exempelvis pendlarmaskin till och från arbetsplatsen. Körställningen är aningen framåtlutad men avslappnad benvinkel. Sadeln är oftast tämligen komfortabel och styret precis som hos offroadmaskiner brett och tämligen rakt.

tn_NAken-tjej-ducati-monster

En typisk Streetfighter är oftast precis som en Custommaskin, trimmad både motormässigt och vad gäller ”bling-bling” i form av exklusiva specialdetaljer. Ofta används någon sportmotorcykel som bas och strippas på ”onödiga” attiraljer såsom exempelvis kåpa. Idag finns gott om nakna motorcyklar, allt från enklaste bruksmodell till effektstinna busmaskiner.

streetfighter

Några exempel på nakna motorcyklar är Ducati Monster/Streetfighter, Aprilia Tuono, KTM 990 Super Duke, Suzuki Bandit, Honda Hornet, Yamaha Fazer och FZ6/FZ1, BMW R1100/1200R, Triumph Street Triple /Speed Triple, Kawasaki Zephyr, ER6 och ER5.

+ Lättkörda, smidiga, praktiska, stort utbud, avslappnad körställning som bidrar till god kontroll över motorcykeln.

-Inget skydd mot väder och vind.

 


Touring / Sporttouring

Motorcyklar som du bekvämt färdas mellan punkt A och B. Sporttouringmodellerna påminner till utseendet om sportmotorcyklarna men har anpassats med komfortablare körställning, sadel och en kåpa som erbjuder föraren bättre skydd mot väder och vind och skräddarsydda sidopackväskor. Fortfarande är motorerna, ofta en fyrcylindrig radmodell, med mer än gott om effekt och topphastigheterna ligger på runt 300 kilometer i timmen.

tn_TOuring-honda-goldwing-action

Den renodlade touringmodellen där Hondas Gold Wing är en välkänd ikon erbjuder komfort i klass med favoritsoffan hemmavid. Här finns oftast stereoanläggning, ryggstöd, fotplattor att placera fötterna på och i vissa fall finna även särkskild backväxel. Packväskorna sväljer det mesta som du kan tänkas behöva under de närmaste veckorna.

Givetvis sitter även passageraren som en prins eller prinsessa och ser du inte upp är det lätt hänt att färden blir så pass skön att denne vaggas till sömns och vaknar lagom tills det är dags att slå läger i Monaco…

tn_Sporttouring-bmw-k1300s

Här har vi exempelvis Honda Gold Wing, Honda Pan European, BMW K1300GT, K1100/1200LT, BMW R1200RT, Yamaha FJR1100/1200, Suzuki Hayabusa, Kawasaki GTR1400, Kawasaki ZX-12R och ZZR1100/1200.

+Komfortabla. Skapta för att köras långt och mycket.

-Tunga och i regel inte smidigast på stan.