Är motorcykeln redo för säsongen?

Nu är det snart dags för den där härliga vårturen, men för att minska risken för strul finns det några grundläggande detaljer som du bör ordna. Först bör du se till att batteriet är fulladdat och fräscht. Förhoppningsvis har det stått på underhållsladdning under vintervilan. I samma veva kanske du tvättade och vaxade motorcykeln för att därefter smörja diverse rörliga detaljer (inte bromsskiva och bromsbelägg). Om inte är det antagligen hög tid att göra det nu. När säsongen rullar igång kan du räkna med betydligt längre väntetider hos motorcykelverkstäderna.

Först kan du kontrollera däcksmönstret (måste vara minst 1 millimeter över hela slitbanan) och så att däckstrycket är enligt rekommendationerna (kan variera mellan vad mc-tillverkaren och däckstillverkaren rekommenderar), beroende på däckstyp och fabrikat. Personligen brukar jag gå på motorcykeltillverkarens rekommendationer, och en viss portion känsla. Vilket däckstryck som gäller beror på en mängd faktorer: vad handlar det om för däck och motorcykel. Vad har du för körstil. Vilken temperatur råder? Kontrollera gärna med din lokala mc-verkstad, och ta inte för givet att tryckmätaren på ”luftklockan” på bensinmacken är med sanningen överensstämmande.

tn_Pirelli_slide

 

Hur är det med motoroljan? När gjorde du senaste servicen. Tänk på att inte bara stirra dig blind på miltalet. Trots att du bara kört fåtalet mil kan det vara hög tid att byta broms-, kylvätska och motorolja och filter. Dessutom bör du kontrollera nivån hos de olika vätskorna ofta. Annars ökar risken för strul och dyra reparationer markant.

tn_Motorolja

Hur är egentligen skicket på drivpaketet? Det vill säga fram- och bakdrev samt kedja om motorcykeln är kedjedriven. Är kedjan smord och utan skurna (stela) länkar. Ta på dig ett par handskar och kontrollera gärna kedjan länk för länk. När gav du kedjan smörj senast? Använd särskild olja eller fett som rekommenderas för den typ av kedja som är monterad (med eller utan O- eller X-ringar?).

tn_1192319_900x600_scale_90

Är motorcykeln remdriven kan det vara läge att ta på sig hökögonen och kontrollera skicket på den. Ta även tillfället i akt att kontrollera remskivan hos bakhjulet. Placera med fördel motorcykeln så att bakhjulet kan snurras fritt och håll uppsikt efter eventuella gruskorn eller annat som kan tänkas ha kilats fast. Tänk på att vassa föremål kan skada remmen.  Kardandrivna motorcyklar behöver också vård. När kontrollerades oljenivån hos kardanen senast?

Håller packboxarna tätt? Läckande packboxar hos framgaffel och utgående axel (där framdrevet sitter monterat) är det tyvärr allt för vanligt att många upptäcker lagom tills det är dags för första vårturen. Kolla redan nu genom att hålla in frambromsen och gunga motorcykeln flertalet gånger. Om gaffelbenen blir fuktiga av olja är det hög tid att byta packboxarna.

tn_1194001_900x600_scale_90

Slutligen bör du kontrollera att signalhornet fungerar, liksom all form av belysning. Nu är det bara se till att fylla bensintanken och hoppas att motorn startar utan problem när den där första härliga vårturen nalkas.

Kör försiktigt och se upp för gruset!

 

LÄS ÄVEN REPORTAGET "ÄR DU REDO FÖR MC-SÄSONGEN"