Banan är knixig med sköna doseringar och nivåskillnader.

Sveriges bästa bana?


En racingbana av världsklass på Gotland – kunde det verkligen stämma? I sann undersökande journalistisk anda begav vi oss till den glorifierade banan för att förena nytta med nöje och prova på egen hand. Här kan ni läsa vår recension och allt om de spännande framtidsvisionerna för banan som ska bli världens längsta och hysa både Superbike VM och MotoGP…


Alla som besökt Gotland Ring
har varit lyriska. Vittnesmålen har kunnat låta ungefär så här.

– Det här måste vara Sveriges bästa bana, asfalten är slät som ett salsgolv, den kuperade terrängen ger härliga höjdskillnader. Kurvorna är många och härligt doserade och till råga på allt ligger anläggningen exotiskt placerad mitt i ett kalkstensbrott, vindpinade gotska tallar och öppna vidder ger en perfekt inramning.
Klicka för större bild
Dagens sträckning är 3,2 kilometer, målet är 28 kilometer.

Senast var det den gotländske BMW-motorcykeldesignern Ola Stenegärd som spädde på våra redan högt ställda förväntningar.

– Ni måste passa på att komma över under Lelle-träffen, då kommer jag att vara där och köra varenda dag… Ola behövde inte tjata värst länge…

Efter åratal realiserade vi våra drömmar och drog till banan i mitten av förra veckan.

Från Visby styrde vi kosan norrut på väg 148 och tog sikte på Fårösund och senare Lärbro. Efter den här lilla slumrande orten är det bara att köra på tills skyltar guidar dig till Gotland Ring som är beläget vid Kappelshamnsviken, fem mil nordost om Visby.
Klicka för större bild
Alec Arho Havrén äger & designar Gotland Ring.

Vid infarten passeras Nordkalks byggnader som ligger alldeles intill vattnet. Banan ligger faktiskt mitt inne i kalkbrottet men sedan i fjol finns guskelov asfalt hela vägen fram. Banan omgärdas av räcken, vindkraftverk, depå och en hypermodern lokal där det bjuds lättare förtäring (ej lagad mat, tar ej kort).

Banan har en förstklassig beläggning och mäter i dagsläget 3,2 kilometer, bredden varierar mellan 12 och 25 meter. Gotland Ring körs i högervarv och består kraftigt förenklat av tre stora öglor samt en start och målraka. Kurvorna är många och tvära, inte sällan med härlig dosering och eggande nivåskillnader som ger en pirrande känsla av berg-och-dalbana.
Klicka för större bild
Körningarna börjar med förarmöte där deltagarna läxas upp.

– Förebilden är fantastiska Nürburgring. Gotland Ring ska vara lika häftig men den ska vara betydligt säkrare. Varje år dör omkring 50 personer till följd av skador de ådrar sig på Nürburgring men den officiella statistiken som endast innefattar de som dör på plats talar om fem personer, det säger Alec Arho Havréns – ägaren och designern av Gotland Ring.
Alec är en racingentusiast som började med Formel Opel och har tävlat i en mängd långlopp med bilar som BMW M3 GTR, bland annat på Nürburgring.

–Vi öppnade banan 2003, då var den 1,3 kilometer lång, idag är den 3,2 men till 2009 ska den bli 7,4 kilometer lång. Banan ska godkännas för internationella tävlingar (och ska bli världens längsta FIA-klassade racingbana) till nästa år. Vi har därför utökat med fler räcken (de första kom 2005, resten mars 2008). (Se mer om framtidsplanerna längs ned)

– När Nordkalk brutit klart här inne ska vi bygga världens längsta racingbana. Den ska bli 28 kilometer lång.
Klicka för större bild
Motardhojar funkar fint på Ringen.

Femstjärnigt hotell och egen flygplats är andra delar av de storslagna framtidsvisionerna som även inkluderar banor för offroad, rally, motocross och speedway (endurospår finns redan idag, Berra Marcusson kör kurser här, exempelvis under Lelle-träffen).

Nöjeskörning på banan är bara en liten del av verksamheten. Det stora är enligt uppgift kurser om säker och miljövänlig körning. Höjdpunkterna är när fordonstillverkare som BMW och Honda väljer att förlägga sina internationella presslauncher till banan. Banan håller måttet och de spektakulära omgivningarna är perfekta som kuliss vid fotograferingar.
Klicka för större bild
Föråkare visar spåren.

Gotland Ringsverksamhetsdelar
• Category 1 – new model launches
• Category 2 – testing and product development
• Category 3 – incentive travel/corporate edutainment events
• Category 4 – spectator events (starting 2008)
• Category 5 – enthusiast events (trackdays, public driving)
• Category 6 – ”cold” track hire


Klicka för större bild
Det var många snabba och snygga racehojar på plats.

– Tanken är att de första tävlingarna ska köras här under nästa år. Vi har tidigare varit i kontakt med WTCC, men har även som målsättning att få hit både Superbike VM och MotoGP, säger Alec som talar sig varm för projektets miljöengagemang och verkar leva efter mottot ”the sky is the limit”.

I dagsläget har allmänheten stora möjligheter att få köra på banan oftast kvällstid. Körningarna arrangeras av Gotland Racing klubb som i sin tur supportas av Gotland Ring.
Sedan 2004 ingår Gotland Ring i Lelle-träffens program. Under 2008 fortsätter traditionen. Gotland Ring erbjuder "Lellerabatt" för bandagarna som pågår under hela veckan (varje dag 10-17).
Klicka för större bild
Banan är bred och har fina avåkningszoner.

Priset för en heldag är 900 kronor, från och med den 1 mars är ordinariepriset 1 100. Du kommer lätt undan billigare om du blir medlem i klubben. Allmänhetens körning kostar 900-1500 kronor, medlemmar betalar istället 500-1000 kronor.

fastbikes.se passade på att lägga ett antal varv under onsdagen den 11 och torsdagen den 12 juni. Vi överraskades över att banan var så pass knixig och krävande. Den enda plats på banan som man kan ”vila” litegrann vid är start och målrakan, i övrigt svänger det i princip hela tiden, korta accelerationer och bromsningar följs av ständiga kurvkombinationer som ger lekfull körning som emellertid kräver totalt fokus. Anläggningen är som sagt optimal och topografin ger härliga nivåskillnader och sköna doseringar.
Klicka för större bild
Berg-och-dalbana.

– Jag ritar banan i CAD-program efter naturens beskaffenhet, Gotland Ring är byggd mer som en vanlig väg (där man tar hänsyn till naturen) än en racingbana (där man fastställer banans utförande och formar naturen därefter). Berättar ägaren Alec som även står för designen.

Alecs filosofi och passion för Nürburgring lyser igenom tydligt när man smeker sig igenom de härliga kurvorna som följer landskapets variationer likt en gigantisk ringlande orm av förstklassig asfalt.

164 bilder från Gotland Ring hittar du här.

Mer information
Allmänt om Gotland Ring
Boka körning hos RacingClub
Klicka för större bild
Det tilltänkta femstjärniga hotellet.

Framtidsplaner för Gotland Ring
• Multipurpose Race & Test Circuit –7.4 km (2009)
• Multipurpose Race & Test Circuit –total of 28 km with six (6) major separate circuits that can be utilized simultaneously (2012)
• Design Hotel (2010)
• Theme Hotel (2014)
• Life Style Eco Villas and Cabins (2010)
• Conference & Convention Centre (2010)
• Family Theme Park –Gotland Ring Speed World (2014),
• Aqua Adventure Park (2012)
• Karting circuit (2010)
• Rally special stages, gravel road network (2008)
• Motocross (2012)
• Speedway (2012)
• Further development of existing Safety & Eco Driving Centre (2008)
• Further development of existing off-road tracks and trails (2008)
• Further development of existing enduro tracks and trails (2008)
• Tennis Centre (2010)
• Technology Park (2011)
• Airfield for private planes (2012)

Klicka för större bild
Klicka för större bild
Klicka för större bild
Klicka för större bild