Den första publika köruppvisningen med nya häftiga prototypen av KTM 1290 Super Duke R kommer att äga rum i samband med Storbritanniens motorfestival "Festival of Speed" vid Goodwood 12-14 juli.

I november förra året premiärvisade KTM sin publikmagnet, 1290 Super Duke R.
I PR-videon, som visades upp i samband med presentationen på motorcykelmässan EICMA, flydde maskinen som kallas "The Beast" från en säker anläggning i ett moln av däcksrök och mängder av wheelies. Direkt efter presentationen hade filmen på KTM:s YOuttube-kanal visats mer än 700.000 gånger. Succén var ett faktum.

Liksom alla bra konceptmaskiner följde skaparna inte en massa givna, traditionella regler. Utvecklarna började med en häftig uppborrning av RC8R-motorn i syfte att ge den maximalt med kraft. Runt denna tvåcylindriga elementära kraft, monterade de en stram "kostym" skräddarsydd av lätta stålrör, och fyllde därefter på med en enkelsidig svingarm och påkostade fjädringskomponenter från WP. Chassit är vidare kompletterat med lätta hjul, bromsar och däck med "racingprestanda".

SuperDuke Prototype

Den forne MotoGP-föraren Jeremy McWilliams kommer att försöka tygla denna kraftfulla maskin genom de nio kurvor som utgör Goodwoods "Hillclimb "slinga.

Nirvana för motorfreaks är Goodwood:s "Festival of Speed" den största motorfesten i världen - en unik sommarhelg som samlar en berusande blandning av bilar, motorcyklar, motorsportstjärnor.

Under 2013 års Festival of Speed kommer arrangören att fokusera på höjdpunkter från festivalens glittrande 20-åriga historia, med de största, bästa, snabbaste, starkaste och mest uppseendeväckande motorfordon genom tiderna. KTM kommer vara på plats, inte bara med prototypen för 1290 Super Duke R. Dessutom kommer de försöka slå det officiella banrekordet på 41.1 sekunder med deras nyligen presenterade GT X-Bow.

Jeremy McWilliams kommenterar: "Det är alltid en ära att köra på Goodwood, men ärligt talat kommer detta att vara den vansinnigaste motorcykel jag någonsin kört, och ja – häftigare än en MotoGP-cykel. Förhoppningsvis kan jag hålla "The Beast" i koppel och få till på en bra show för fansen på Goodwood. Det kommer att bli minnesvärt! "

SPECIFIKATIONER: 1290 KTM Super Duke R Prototype
• Motor: vätskekyld V-twin, baserad på RC8 R Superbike med Ride-by-Wire
• Slagvolym: mer än någonsin
• Effekt och vridmoment: väldigt, väldigt mycket
• Elektroniska assistentsystem: ABS och antispinnsystem - Stoppie och wheelieskydd urkopplingsbara (naturligtvis)
• Toppfart: beror på förarens humör och figur
• Ram: Fackverksram i krom-molybdenstål
• Swing arm: enkelsidig aluminium-svingarm
• Fjädring: WP prototyper - upside-down-gafflel med gastrycksreservoar, bakstötdämpare utan separat länkage.
• Hjul och däck: aluminiumfälgar med slicks
• Bromsar: Brembo racingbromsok
• Vikt: otroligt låg