Lägre bränsleförbrukning och försäkringspremie samtidigt som mobilen laddas under körning. KTH-forskarnas intelligenta mobiltelefonladdare med arbetsnamnet "Whitebox" hjälper fordonsförarna att köra smartare, säkrare och grönare.

Inbyggda svarta lådor för att övervaka fordon har funnits länge på den professionella transportmarknaden men aldrig fungerat för privata fordonstrafiken. Det vill Isaac Skog, forskare på avdelningen för signalbehandling på KTH och och forskarkollegorna Peter Händel och Martin Ohlsson ändra på och har därför tillsammans utvecklat Whitebox.

Idén är att koppla ihop fordonets identitet med förarens mobiltelefon för att utnyttja dagens smarta telefoner som ersättning för traditionella svarta lådor. Mobiltelefonladdaren ser ut som en vanlig laddare som ansluts till bilens cigarettändaruttag men innehåller digital signalbehandling och sensorer för att läsa av fordonets identitet, dess beteende, samt har möjlighet att kommunicera med den anslutna mobiltelefonen.

Med en smart mobiltelefon som övervakar körningen finns det således flera möjligheter att spara pengar och vårda miljö. Detta genom bland annat lägre bränsleförbrukning.

Användarbaserad försäkringspremie är ytterligare ett besparingsexempel där föraren får en försäkringspremie som motsvarar riskbeteendet och ger en möjlighet för den säkre föraren att få en rättvis premie och inte behöva betala för andras misstag.

-Kör vi med omtanke så sparar vi inte bara pengar på lägre bränslekostnad utan kan dessutom få en lägre försäkringspremie, säger Peter Händel, professor i signalbehandling på KTH.

Hur fungerar då Whitebox? Jo, batteriladdaren analyserar överlagrade svaga signaler i cigarettändaruttaget och kan på så sätt ta ett "fingeravtryck" på fordonet.

-På samma sätt som våra egna fingeravtryck är unika så har varje fordon sin egna unika signatur. Detta är ett resultat av att all elektronik har små inbördes skillnader i egenskaper, vilket kan utnyttjas för detta ändamål, säger Peter Händel.

Då mobiltelefonen är en del av lösningen finns det också möjlighet att dela med sig av den insamlade informationen till andra användare. Detta via exempelvis sociala medier. Att koppla på ytterligare program och funktioner är också en möjlighet för framtiden.

– Om vi alla hjälps åt och anonymt delar med oss av informationen så kan vi i gengäld få smartare trafik och en mer hållbar trafiksituation i Stockholm och andra stora städer, säger Peter Händel.