I den holländska utredningen, som utförts av SWOV på uppdrag av nederländska regeringen, framgår att ljusa kläder är bäst dagtid och i tät trafik, mörka kläder är bäst när man kör på landsbygd och på nätterna är det bäst att ha reflekterande klädsel. Däremot är det naivt att tro att reflexer och färgglad klädsel är en totallösning för att slippa bli en i olycksstatistiken. Här kan du se en film där det tydligt framgår att att vissa inte ens ser en motorcykelburen polis, som har blåljusen påslagna, ilsket gul hjälm och jacka...

Personligen anser jag att "fantasi" är en enormt viktig egenskap som gör att du lättare kan se olika tänkbara scenarios framför dig, och därför veta när det lämpar sig extra bra att köra extra defensivt, för att minska risken att bli en i olycksstatistiken. Att stirra sig blind på vad som rätt eller fel, lagar och regler, att exempelvis en bil stannar för stopplikt, är inte den bästa överlevnadsstrategin. Du ska inte heller utgå från att alla andra ser dig bara för att du klätt på dig fluorescerande kläder och dekalkittat motorcykeln med reflexer.

Oavsett om du väljer att köra med färgglad klädsel eller ej är din framförhållning, planering och "fantasi" för olika scenarios i den aktuella trafiksituationen det som kommer att minska risken för att du blir inblandad i någon trafikolycka. Kör aktivt, se långt framför dig och åt sidorna (som om du vore en radarstation), var tydlig i din körning och kör extra defensivt där du känner att det behövs.