Att ta bort hastighetsgränserna 50, 70 och 90 skulle kunna spara 30 människoliv varje år på de svenska vägarna och ger bara marginellt längre restider. Det visar Trafikverkets utvärdering av nya hastighetsgränser som nu lämnas till regeringen.

Trafikverket bedömer att 40 kilometer i timmen kan ersätta 50 som bashastighet i tätbebyggt område efter en övergångstid på fem år och att hastighetsgränserna 70 och 90 km/h kan avskaffas på tolv år. Därefter ska de hastighetsgränser som förekommer vara 30, 40, 60, 80, 100,110 och 120 km/h.

– Färre fartgränser gör trafiksystemet mer överskådligt och kan bidra till att nå trafiksäkerhetsmålen samtidigt som det rätt genomfört inte behöver komma i konflikt med tillgänglighetsmålet, säger Trafikverkets ställföreträdande generaldirektör Lena Erixon.

Enligt Trafikverkets utvärdering leder ett slopande av 50, 70 och 90 till färre allvarliga olyckor och kan minska antalet som dödas i trafiken med 30 personer per år. Därtill skulle det minska trafikens miljöbelastning genom mindre buller i tätorter och något minskat utsläpp av koldioxid.

Trafikverkets studie visar att en majoritet bland bilisterna stöder en övergång till jämna fartgränser, trots att det ibland kan betyda något längre restid. Vid praktisk körning blir dock skillnaden ofta liten eftersom genomsnittshastigheten under en resa är beroende av flera andra förhållanden. Exempelvis beräknas en normal fem kilometers färd i stadstrafik ta 15 sekunder mer om maxhastigheten sänks från 50 till 40. På landsväg beräknas en fem mils resa kunna ta två minuter mer om maxhastigheten sänks från 90 till 80 km/h.

– Om övergången sker på ett genomtänkt sätt och under en rimlig övergångsperiod upplever trafikanterna att hastigheten står i logisk relation till vägens standard. Det ökar viljan att följa fartgränserna, något som också är väldigt viktigt för trafiksäkerheten, säger Lena Erixon.

Färre hastighetsgränser innebär att hastigheterna i många fall sänks men i vissa fall också höjs. Det sker efter en bedömning av varje vägs standard och olycksrisk. För att inte tillgängligheten ska försämras på vägar som är särskilt viktiga för arbetspendling och för näringslivets transporter anser Trafikverket att det krävs investeringar på en till två miljarder kronor per år för att bland annat mötesseparera fler vägar. Trafikverkets utvärdering är ett regeringsuppdrag och har skett i nära samverkan med Sveriges kommuner och landsting samt med Transportstyrelsen.