Tre års kamp för att tillåta kopplingsanordning på motorcykel i Sverige är över! Häromdagen presenterade Transportstyrelsen den nya föreskriften som gör att du som vill sätta en dragkrok på din motorcykel kan göra detta, utan att ansöka om dispens. Istället kan du åka direkt till registreringsbesiktning med din hoj från 16 april 2012.

Sedan 29 april 2009, då Bilprovningen började tillämpa ett gammalt direktiv, har det varit omöjligt att besikta en motorcykel med dragkrok. Bilprovningen krävde nämligen att MC-tillverkaren intygade hur mycket massa motorcykeln kunde dra. Ingen tillverkare kunde utfärda sådant intyg som begärdes. Istället ansåg man att detta problem måste lösas i Sverige. Äntligen har detta skett!

-Jag hoppas alla motorcyklister som vill köra med släp är nöjda och glada nu när vi äntligen fått ett regelverk som tillåter detta. Det är otroligt skönt att frågan äntligen är löst och det känns som en bra start på MC-säsongen 2012. Alla enskilda MC-ägare slipper krånglet och osäkerheten med att söka dispens och sparar samtidigt 1 200 kronor, säger Maria Nordqvist, SMC, som drivit frågan under tre år.

Vad säger nya föreskriften?

Föreskriften säger att kopplingsanordningen ska uppfylla kraven i gällande EG-direktiv samt att den ska vara monterad i ramen i motorcykelns längsgående centrumlinje. Finns inga krav från MC-tillverkaren kan man använda dragkrokstillverkarens uppgifter. För amatör- och ombyggda fordon gäller att man endera har ett typgodkänt drag eller att konstruktionen och dess montering kontrollerats och godkänts av SFRO.

Motorcykelns högsta släpvagnsvikt för bromsad/obromsad släpvagnsvikt får inte överstiga:

1. 150 kilo,

2. hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till motorcykeln

3. den vikt som kopplingsanordningen är konstruerad för.

Alltså: Köp ett godkänt drag, montera enligt anvisning och boka tid för registreringsbesiktning!