Edgar Heinrich tar över efter David Bobb

Häromdagen kom beskedet om att BMW Motorrads designmästare David Bobb slutar. Nu står det klart att Edgar Heinrich (53) kommer att ta över som chef över BMW Motorrads Design Studio som från den 1 juli 2012.

Efter sin universitetsexamen i design började Edgar Heinrich sin karriär som en motorcykeldesigner hos BMW år 1986. Under perioden 2007 till 2009 var han ansvarig för motorcyklarnas under övergripande ledning av David Robb.

Under sommaren år 2009 begav han sig till Indien för att jobba med designen hos indiska fordonstillverkaren Bajaj Auto Ltd (som bland annat äger en stor aktiepost hos KTM).

Under sin tid med BMW Motorrad, var Edgar Heinrich ansvarig för sådana fordon som exempelvis de första 4-ventilsboxer-modellerna R 1100 RS och RT, K 1200 S och R, HP Megamoto och de segerrika Paris-Dakar racingmaskinerna. Även framgångsrika R 1150 GS och R 1200 GS skapades på hans ritbord.

Under hans ledning skapade designteamet S1000RR, F 800/650 serien, G 450 X och även BMW Custom Concept studien. Heinrich var även inblandad i början av utvecklingen av de 6-cylindriga touringcyklarna och de nya maxi-scootrarna.

Motorcyklar tar upp en stor del av Edgars fritid också. Hans passioner inkluderar att bygga om sportmotorcyklar, återställa och samla äldre modeller och framför allt köra motorcyklar själv - både på och utanför vägen.

Som Edgar Heinrich själv säger: "Jag är mycket glad över att återvända till BMW Motorrad och få den stora möjligheten att delta i utformningen av den tvåhjuliga framtiden hos BMW Group tillsammans med ett enastående team."

David Robb (56), den tidigare chefen för designstudion hos BMW Motorrad, har lämnat företaget. Han var ansvarig för BMWs motorcykeldesign under 18 år. Under hans ledning har designteamet utarbetat utvecklingen av BMW Motorrads produktportfölj från tre till totalt sex modell-linjer, samt skapat det omfattande produktsortimentet i form av förarutrustning och motorcykeltillbehör.

Den första motorcykeln som kom till under David Robb:s ledning var BMW K 1200 RS. Detta följdes av sådana modeller som den första BMW-glidaren R 1200 C, den innovativa K-serien med tvärmonterad 4-cylindrig motor, F-serien med dess 2-cylindriga parallelltwin och den mest framgångsrika BMW-motorcykeln genom tiderna, R1200GS. De mest aktuella modellerna under hans ledning är K1600GT / GTL, och sportmotorcykeln S1000 RR, samt BMWs första maxi-skotrar C 600 Sport och C 650 GT , som presenterades under hösten.