Under onsdagen var Johan Ahlberg från Fastbikes.se på plats hos Öhlins testcenter vid tyska Nürburgring för att delta i lanseringen och provkörningen av BMW R1200GS som extrautrustats med Öhlins elmanövrerade fjädringssystem BM760/671 EC, där Öhlins TTX-teknologi från MotoGP och Superbike-VM lanseras i "Dual Sport Segmentet" för första gången.

Systemet är ett komplement till BMW R1200GS med ESA, där du kan justera fjädringsinställningarna enkelt med några tryck på ett reglage hos vänster styrhalva. I det här fallet har Öhlins förädlat det med ytterligare justeringsmöjligheter och en smart automatik som justerar fjädringsinställningarna (såväl fjäderförspänning som retur och kompressionsdämpning) beroende på hastighet.

7U4Z5340

I hastigheter under 80 kilometer i timmen ligger fokus på god komfort. I hastigheter mellan 80-120 km/h optimeras systemet åt det lite mer sportiga hållet och i hastigheter över 120 kilometer i timmen väljs ESA:s sportläge per automatik. Vill du så kan du givetvis, precis som vanligt (hos BMW R1200GS med ESA) välja mellan komfort, normalt eller sportigt läge samt anpassa fjädringsinställningarna efter om du kör själv, med passagerare och med eller utan bagage.

100EOS1D-7U4Z1811 7U4Z1811

Systemet kommer att saluföras via exklusivt utvalda Öhlins-handlare och priset hamna på cirka 30.000 kronor..