Yamaha fortsätter sitt arbete med utvecklingen av sitt avancerade stabiliseringssystem ”Advanced Motorcycle Stabilization Assist System”.

Advanced Motorcycles Stabilization Assist System (AMSAS) från Yamaha presenterades förra året, där Yamaha valt en YZF-R25 som bas för deras eldrivna balansassisterande motorcykel.

AMSAS arbetar upp till cirka 5 km/h för att hjälpa till att stabilisera motorcykeln under förhållanden där den är mer instabil.  Tanken med systemet är helt enkelt att det automatiskt ska hålla motorcykeln upprätt i gångfart. Naturligtvis innebär lägre hastigheter mindre gyroskopisk effekt av att hjulen snurrar, och därmed är motorcykeln mindre vertikalt stabil.

En av de viktigaste detaljerna hos AMSAS är att "det inte kräver några modifieringar av ramen", enligt AMSAS projektledare, Akitoshi Suzuki.

Dessutom använder den en sexaxlig IMU, som kan hittas på många produktionsmotorcyklar idag.

Yamaha säger att ett av dess mål med AMSAS är att koppla den till en motorcykel där den kan användas tillsammans med ett radarlänkat bromssystem.

 

Jun Sakamoto (vänster) hanterar säkerhetsstrategin vid avdelningen för teknisk utveckling och Akitoshi Suzuki (höger) fungerar som projektledare för AMSAS.