KTM 1290 Super Adventure är en äventyrsmaskin som inte bangar för tuffare tag. Och på Intermot presenterade KTM sina tre olika versioner av sitt flaggskepp, som är optimerade för tre olika körstilar – S-versionen för sportig landsvägskörning, R-versionen för offroadbruk och T-versionen för långväga touring.

1290-motorn, som är hjärtat hos samtliga versioner, uppges erbjuda 160 hästkrafter som bäst vid 8750 varv och maximalt med 140 vridmoment vid 6750 varv. Den 1301-kubikcentimeter stora V-twinnen känns igen från 2016 års Super Adventure, men för 2017 har den blivit Euro4-anpassad, och med nydesignade expansionskammare för jämnare kraftutveckling, särskilt på botten- och mellanregistret.

KTMs flaggskepp för långväga äventyrstouring heter 1290 Super Adventure T. Motorcykeln passar perfekt som en långväga lyx-äventyrs-tourer, fullpackad med komfort och bekvämlighet, en överdimensionerad bränsletank och mångsidigheten att ta sig fram genom många olika typer av terräng.

Den nya 1290 Super Adventure S är ersättning för standard 1190 Adventure, men med ännu mer landsvägsfokus. S-modellen har gjutna aluminiumhjul - 19" fram och 17" bak skodda med Pirelli Scorpion Trail II-däck och minskad fjädringsväg. Super Adventure S är framförallt avsedd att användas som mer som en sporttouringmaskin eller som en stadshoj, med möjlighet att ta en grusvägssväng vid tillfälle. Sadelhöjden är också lägre, och mäter i det här fallet 860mm.

R-modellen får också helt ny design med en delad strålkastardesign och distinkt LED-belysning. Det nedre strålkastar-området innehåller också små LED kurvtagningsljus som bidrar till att förbättra säkerheten vid körning i mörker.

Överlag är 1290 Adventure R en modell som har lite extra av allt. För dig som gillar att dra på riktigt tuffa äventyr, framförallt vid sidan om vägen.

Hos R-modellen har KTM utgått från basmodellen KTM 1290 Super Adventure och monterat kraschbågar, slanglösa trådekerhjul (21 " fram och 18" bak), och ännu längre WP-fjädring med ännu längre fjädringsväg (220 mm fram och bak).

Hjulen är också utrustade med KTM:s Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), som kontrollerar däcktrycket hela tiden, och varnar föraren i händelse av tryckförlust.

På plats sitter också 48mm WP-framgaffel och en successivt dämpad PDS-stötdämpare med 220 millimeters fjädringsväg.

Motor och chassi är alla sammanslutna med Bosch MSC-paketet, som i det här fallet kommer i sitt topputförande med integrerad, lutningsvinkel-känslig C-ABS, Motorcykel Traction Control (MTC) och fem körlägen (Sport, Street, Rain och Off-road).

I offroad-läget tillåter ABS-funktionen föraren att låsa bakhjulet, men behåller ABS-funktionen hos framhjulet. Det finns också Keyless (nyckellös) tändning, farthållare och en extrautrustning som inkluderar Hill Hold Control (HHC), Motor Slip Regulation (MSR) som dämpar motorvarvet för att förhindra att bakdäcket låser sig under kraftig fartminskning på löst/halt underlag, och en dubbelriktad Quickshifter - som alla kan styras smidigt via den nya 6.5-tum stora TFT-färginstrumenteringen. Det finns även ett vattentätt mobiltelefon-fack med inbyggd USB-laddare. Och naturligtvis finns det olika bagage-alternativ också.