I samband med dagens presskonferens på Intermot presenterade Kawasaki helt nya Ninja 650, en tvåcylindrig, vätskekyld maskin som riktar sig till ett brett spektrum av förare.

 

 

Med användbarhet över ett brett spektrum av körsituationer som fokus är den 69 hästkrafter starka motorn inställd för gott om kraft på botten- och mellanregistret. Dessutom har den en körställning som Kawasaki menar ska locka allt från de som letar efter sin första mellanklass-motorcykel till de som byter från större maskiner samt förare med såväl mindre som mycket stor motorcykelerfarenhet.

Utvecklad från den välrenomerade ER-serien uppges motorn hos Ninja 650 leverera omedelbar respons och prestanda med 6,8% bättre bränsleekonomi. Genom att använda en ny typ av chassi av fackverkstyp liknande den hos Ninja H2 plus en svingarm i aluminium har även vikten reducerats med rejäla 19 kilogram.

Med vetskap om att förarens körmiljö och position är viktig kommer Ninja 650 utrustad med uppväxlingsindikator som håller koll på motorvarvet och indikerar när det är dags att byta växel, en växelindikator samt utetermometer.

På plats sitter även nya Nissin bromsok som ger ABS-reglerad bromskraft samtidigt som justerbar horisontell back-link bakfjädring, likt den på ZX-10R, ska göra att den behåller den kontrollerbara hanteringskaraktären.

A2-kompatibel – med ett 35kw strypkit monterat – är tanken att Ninja 650 även ska motsvara behovet hos de som söker en instegsmodell till mellanklass-arenan samtidigt som den levererar sportig helgkörning och vardagliga pendlingsmöjligheter med sin ergonomiskt avstämda körställning.