BMW S 1000 R är modellen från den fyrcylindriga S-familjen som har fått de mest omfattande förändringarna inför 2017.

 

 

Under hösten 2013 lanserade BMW Motorrad denna sportiga roadster baserad på den sportmotorcykeln S 1000 RR: S 1000 R, med sitt genomtänkta helhetskoncept med hög prestanda, låg vikt, Race ABS, ASC och olika körlägen som standard.

Hjärtat hos 2017 års BMW S 1000 R är den beprövade 999-kubiks 4-cylindriga radmotorn. Efter att ha anpassats för att uppfylla EU4-kraven, har den en toppeffekt på 165 hk vid 11 000 varv per minut (tidigare: 118 kW (160 hk) vid 11 000 varv per minut), vilket alltså är 3 kW (5 hk) mer än tidigare. Samtidigt uppges modellen väga 2 kg mindre (tidigare 207 kg DIN torrvikt, nu 205 kg DIN torrvikt). Den tillåtna totalvikten är fortfarande 407 kg, vilket innebär en ökning av nyttolast på två kilo.

För optimal anpassning till förarens personliga preferenser och användningsområde, har nya S 1000 R nu två körlägen samt ASC (Automatic Stability Control) som standard. Med körlägena "Rain" och "Road", kan S 1000 R anpassa effekt och vridmoment samt anapssa Race ABS och ASC till det rådande väglaget.

Huvudramen har nu gjorts om och fått en ny lättare bakre del. Som en del av denna revidering har hela kompositstrukturen hos huvudramen, huvudramens bakdel och svingarmen optimerats i termer av styvhet och flex för att uppnå förbättrad dragkraft samtidigt som det ska ge större precision och ännu bättre feedback till dig som förare. Fotpinnssystemet, inklusive broms och växelspaken, har också fått en ny utformning.

The new BMW S 1000 R – enhanced dynamic roadster.

  • Adaptation to EU4 requirements.
  • Output increased to 121 kW / 165 hp at 11 000 rpm  (previously: 118 kW/ 160 hp).
  • Weight reduction by 2 kg to 205 kg DIN unladen.
  • Payload increased by 2 kg.
  • HP titanium rear silencer as standard for an even more potent sound and a sporty look.
  • Vibration-free handlebars for a further increase in comfort.
  • New frame structure with lighter main frame rear section.
  • ABS Pro as a new element of the optional equipment item “Riding Modes Pro”.
  • HP Shift Assistant Pro for quick shifting up and down without clutch as an ex-works option.
  • Light HP forged wheels (–2.4 kg as compared to the standard version) as a new optional equipment items ex works.
  • Design Option Wheels with red rim lines as a new ex works option.
  • Multifunction instrument cluster with improved readability and including outdoor temperature display.
  • Significantly reduced fairing.

New colour variants Racing Red non-metallic/Blackstorm metallic, Catalano Grey non-metallic and BMW Motorsport (Lupine Blue metallic/Lightwhite non-metallic/Racing Red non-metallic).