Med komfort som i en bil, framkomlighet som en motorcykel, plats för två personer och noll¬utsläpp tack var eldrift representerar Toyotas konceptfordon i-ROAD ett nytt tänkande för personlig mobilitet i storstadsregionerna. I-ROAD får världspremiär på årets bilsalong i Genève, som öppnar den 7 mars. Hrä kan du läsa mer och se den på film.


i-ROAD utgör nästa steg i Toyotas över 10-åriga utveckling av olika idéer kring fordon för energi¬effektiva transporter av en eller två personer. Det nya konceptet är ett trehjuligt, mycket kompakt eldrivet fordon med en räckvidd upp till 50 kilometer. Föraren och en passagerare sitter i tandem, skyddade för väder och vind inne i kupén.

26de5ef4c4d4e7e66ca16715e97509ad


En av de mer spektakulära egenskaperna är den nyutvecklade "Active Lean"-tekniken, som automa¬tiskt lutar i-ROAD inåt i kurvorna så fort det börjar svänga. Tekniken räknar ut hur stor lutningen ska vara, baserat på styrutslag, en gyrosensor och hastigheten, varefter en servomotor höjer respektive sänker framhjulen för att motverka centrifugalkraften. Tack vare Active Lean har i-ROAD en snäv vändcirkel på cirka tre meter. Systemet används också för att kompensera för ojämnheter i vägbanan.


Med en bredd på endast 850 mm tar i-ROAD inte större plats i trafiken än en vanlig motorcykel. Och eftersom den inte är längre än 2 350 mm innebär det att det går att ställa fyra i-ROAD i en parkerings¬ruta.


i-ROAD drivs av två elmotorer om 2 kW, en i vardera framhjulet. Räckvidden är upp till 50 km och litiumjonbatteriet ska gå att laddas fullt på tre timmar från ett vanligt 230 volts eluttag.


Eftersom i-ROAD är trehjulig behöver föraren aldrig sätta ner fötterna i låg hastighet eller när fordonet stannar. Därför har det också blivit möjligt att sitta väderskyddad inne i kupén, med både tak och dörrar. Det innebär också att interiören har kunnat göras mer komfortabel, med funktioner som t ex belysning, värme, ljudanläggning och Bluetooth-anslutning av mobiltelefon.