Honda har presenterat de senaste tillskotten till sitt modellprogram för 2026. I centrum står två stora nyheter: helt nya sporttourern CB1000GT och Honda WN7 – märkets första helelektriska fullstora motorcykel.
Vid sidan av dessa lanseringar presenterar Honda även den spektakulära prototypmodellen V3R 900 E-Compressor Prototype, utrustad med en nyutvecklad V3-motor med elektroniskt styrd kompressor. Prototypen visar på Hondas framsteg inom utvecklingen av denna världsunika motorteknik, integrerad i ett helt nytt chassipaket.
Vidare introduceras Honda E-Clutch på fem av märkets mest populära modeller. Systemet erbjuder automatisk kopplingshantering utan att ta bort känslan och kontrollen som manuell körning ger.
CB1000GT

Helt nya CB1000GT utökar Hondas sortiment med en sporttourer för förare som vill ha en fullutrustad, teknikspäckad motorcykel för långresor med högsta komfort – och med förmågan att samtidigt bjuda på verklig körglädje.

Motorn hämtas från CB1000 Hornet och har sitt ursprung hos Fireblade, vilket ska ge CB1000GT en sportig karaktär kombinerad med touringkomfort. Designen präglas av aggressiva linjer och aerodynamiskt utformad CFD-optimerad kåpa som uppges förbättra både luftflöde och väderskydd.

Fjädringen sköts av Showa EERA (Electronically Equipped Ride Adjustment), vilket ger automatiska justeringar som ska borga för optimal körkänsla i alla förhållanden.

Den generösa standardutrustningen omfattar ride-by-wire, sidopackväskor, Cornering ABS via en sexaxlig IMU, handtagsskydd, centralstöd, quickshifter, värmehandtag, självavstängande blinkers, Emergency Stop Signal, farthållare och Honda RoadSync för uppkopplad körning.

WN7

WN7 är Hondas första eldrivna fullstora motorcykel. Under mottot “Be the Wind” markerar modellen början på en ny era för Hondas tvåhjuliga sortiment.
WN7 har utvecklats för att erbjuda den förfinade, tysta och mjuka körupplevelse – med omedelbar acceleration – som en eldriven motorcykel kan ge. Samtidigt menar Honda att omfattande tester på europeiska vägar har säkerställt att den nya el-Hondan bär alla märkets klassiska kännetecken: körglädje, balans och följsamhet.

Drivlinan bygger på ett 9,3 kWh litiumjon-batteri och en 18 kW motor, vilket gör modellen A2-behörig. Räckvidden anges till cirka 140 km, och förutom laddning i vanligt 220-voltsuttag stöder WN7 även CCS2-snabbladdning – samma standard som används för elbilar – vilket ska möjliggöra 20 till 80 procents laddning på bara 30 minuter.

Modellen kommer med full LED-belysning med unik DRL-signatur, flera körlägen, Regenerative Deceleration Selector, fram/back-läge vid låg hastighet, Selectable Speed Limit Assist (SSLA), Cornering ABS samt Honda Selectable Torque Control (HSTC) ingår i standardutrustningen.
V3R 900 E-Compressor Prototype

V3R 900 E-Compressor Prototype – världens första motorcykel utrustad med en V3-motor med elektroniskt styrd kompressor.
Motorn bygger vidare på det V3 Internal Combustion Engine Concept som Honda visade på EICMA 2024. Den vattenkylda V3-motorn har en 75-gradig V-vinkel och en slagvolym på 900 kubikcentimeter, men tack vare den elektroniskt styrda kompressorn sägs den leverera prestanda i nivå med en traditionell 1200-kubiksmotor. Den avancerade kompressortekniken ska göra det möjligt att exakt reglera laddtrycket och ge omedelbart vridmoment oavsett varvtal – en lösning som uppges kombinera effektivitet, kraft och respons på ett helt nytt sätt.

Själva prototypen har utvecklats under konceptet “Non-Rail Rollercoaster”, som symboliserar Hondas ambition att skapa en motorcykel med två tydliga karaktärer: löftet om adrenalinfylld körning och total trygghet.

Designen utmärks av asymmetriska sidokåpor och en ny tankemblem-design – “Honda Flagship Wing” – som kommer att introduceras på Hondas toppmodeller från och med nästa år.