KTM har vässat sitt supermoto-utbud med nya 390 SMC R – en smidig och lekande lättkörd motorcykel för den som vill ha maximal körkänsla i ett kompakt format, med ny motor, uppdaterat chassi och modern elektronik. Fastbikes.se har provkört.
KTMs nya 399-kubikare i supermotoklassen är bara en av flera nya modeller baserade på 390 Duke som kommer till marknaden 2025. 390 Adventure R, 390 Adventure X, 390 Enduro R och 390 SMC R använder alla samma grundplattform – men riktar sig till olika typer av förare och körstilar. Fastbikes.se har även provkört 390 Enduro och 390 Adventure R, och separata reportage kommer att publiceras på Fastbikes.se.

Nya KTM 390 SMC R är utvecklad med samma fokus som märkets större supermotomodeller – men i ett lättare paket. Resultatet är en motorcykel som kombinerar smidighet och låg vikt med seriös teknik och påtaglig racekänsla. Den nya modellen bygger på KTMs Gen 3-plattform, vilket innebär ett helt nytt chassi, förbättrad ergonomi och en motor redo för EURO 5+-standarden.

Nya KTM 390 SMC R bygger på en helt ny tvådelad stålrörsram i fackverksdesign. Ramen är baserad på plattformen som delas med de mindre DUKE-modellerna, men har SMC R-anpassats med förändrad styrhuvudsvinkel, nya övre gaffelkronor, uppdaterade infästningar för bakramen samt en särskilt framtagen styvhetsprofil – allt konstruerat med fokus på körning utanför asfalten.

Resultatet är förbättrad hantering, kontroll och stabilitet i tuffa förhållanden. Och under provkörningen är den med på allt, utan protest, och där jag alltid känner stort förtroende och kan njuta av modellens lättmanövrerade men samtidigt stabila chassi.
Sadelhöjden hos SMC R mäter in på 86 cm, att jämföra med syskonmodellen 390 Enduro R: där sadelhöjden landar på 89 cm. Samtidigt uppges den väga 161 kg fulltankad, vilket är 4 kg lättare än Enduro R.

Den största skillnaden mellan Enduro R och SMC R finner vi hos hjul, däck och bromsar. KTM har kittat 390 SMC R med 17-tums trådekrade hjul klädda med Michelin Power 6-däck. Bak används samma 240 mm bromsskiva och enkelkolvsok från ByBre som på Enduro R, men fram har SMC R fått en större 320 mm bromsskiva och radiellt monterat tvåkolvsok, samma specifikation som 390 Adventure R.

Vidare har styret samma bredd som hos Enduro R, men med en lägre böj och en lägre (42 mm) styrhöjare, vilket bidrar till en mer kompakt och sportigare körställning.

För att skapa utrymme för ett effektivare kylpaket har ramen även modifierats, samtidigt som fotpinnarnas placering har optimerats för en mer aggressiv körställning i sann supermoto-stil.
Den nya bakramen är en bultad stålkonstruktion i fackverksdesign med tydlig inspiration från offroadvärlden. Konstruktionen är inte bara robust och tålig – den möjliggör även användning av en sadel i ett stycke och ger plats för fjädring med lång fjädringsväg. Resultatet är en stilren, genomtänkt och funktionell lösning som kombinerar form och funktion på ett föredömligt sätt.

Den nya svingarmen är tillverkad genom så kallad gravitationsgjutning i aluminium. Konstruktionen har hämtat inspiration från den senaste generationens mindre ADVENTURE-modeller.
KTM 390 SMC R kommer med en 43 mm WP APEX-framgaffel av öppen cartridge-typ, med 230 mm fjädringsväg. Den erbjuder enkel justering av både kompression och retur – med 30 klick vardera – helt utan verktyg, vilket gör det snabbt och smidigt att finjustera dämpningen efter förhållanden och körstil.

Bak sitter en snedställd WP APEX-stötdämpare med motsvarande 230 mm slaglängd. Här erbjuder KTM 390 SMC R justerbar retur med 20 klick samt verktygsjusterad fjäderförspänning.
17-tums-hjulen är trådekrade och klädda med Michelin Power 6-däck. Sadelhöjden är högre än hos 390 Duke, och förarergonomin är aningen rymligare, vilket passar perfekt för min 183 centimeters kropp.
Andra kännetecken för SMC R är den kortare supermoto-stänkskärmen och den stora främre bromsskivan.

Tekniskt delar modellen många komponenter med 390 Enduro R (som vi också provkört – och där separat reportage kommer på Fastbikes.se), inklusive ram, tank och 4,2-tums TFT-instrumentering. Mjukvaruutrustningen skiljer sig dock genom specifika körlägen (Street och Sport) samt en supermoto-ABS-konfiguration. Även styrreglagen har omarbetats: En joystick ersätter den tidigare knapplayouten och ger en förenklad menynavigering.
Kombinationen ger precis den känsla och följsamhet som jag vill ha hos den här typen av motorcykel.
Hjärtat hos 390 SMC R är den nya LC4c-motorn (”c” för compact), en encylindrig konstruktion helt omarbetad för lägre vikt och bättre effektivitet. Med 45 hästkrafter och 39 Newtonmeter vridmoment som bäst är det inget effektmonster, men motorn är betydligt piggare än jag hade förväntat mig. Och att få ett och annat framhjulslyft är ingen omöjlighet, om det nu var någon som undrade… Motorn svarar piggt från botten och drar fint genom mellanregistret hela vägen till rödmarkeringen. Motorn svarat piggt på gasen och är full av karaktär – särskilt när man kör aggressivt på högre varvtal.

Det nya LC4c-motorkonceptet har ett mer slimmat topplock kombinerat med en större ventilkåpa, vilket ska minska vikten. Termostaten har flyttats direkt till topplocket för bättre värmefördelning och mer stabil driftstemperatur. De nya bränslespridarna är vinklade direkt mot insugsventilerna, vilket sägs minska avlagringar hos insugskanalen. Den finare bränsledimman uppges även ge en effektivare förbränning och lägre utsläpp, samtidigt som motorns respons förbättras.

Serviceintervallen är nu 1 000 km för första servicen och därefter var 10 000:e km, med ventilkontroll var 20 000:e km – klart bättre än tidigare generationer.
En ny luftburk har optimerats för att passa SMC R-modellens konstruktion. Detta har gjorts för att motorn ska kunna placeras högre, vilket ökar markfrigången och bidrar till en mer aktivt fokuserad och ergonomiskt korrekt körställning. Trots mina 183 centimeter tycker jag inte att 390 SMC R känns för liten, utan snarare passar perfekt för att jag alltid ska känna att jag har full kontroll på motorcykeln, och körningen. Och det lägger grunden till att det blir roligare än någonsin att ta ett eller flera extravarv i cirkulationsplatserna som kommer i min väg.

Avgassystemet i rostfritt stål saknar separat slutdämpare vilket uppges spara 2 kilogram. Systemet har dubbel katalysator och styrs aktivt av ECU:n som justerar blandningen för optimal temperatur och utsläppsnivå.
Växellådan har fått nya styrpinnar och en optimerad växeltrumma som gör växlingarna mjukare, särskilt mellan femte och sjätte växeln. En ny kraftassisterad slirkoppling (PASC) är standard, vilket ger lättare och mer exakt kopplingsfunktion, inte minst vid snabba nedväxlingar. För den som vill ha ännu snabbare växlingar finns Quickshifter+ som tillval.

KTM 390 SMC R rullar fram på 17-tums trådekrade hjul med svarta ekrar och fälgar, skodda med Michelin Power 6-däck i dimensionerna 110/70 fram och 150/60 bak. Bromsarna består av en 320 mm frambromsskiva som hedjas av ett radiellt monterat tvåkolvs ByBre-bromsok och 240 mm bromsskiva tillsammans med ett enkolvsok bak – som tillsammans ger precis den typ av kraftfull men kontrollerbar bromsverkan som jag vill ha.

KTM har inte snålat på tekniken. 390 SMC R erbjuder två körlägen ”Ride Modes” med Street som standard och Sport för mer dynamisk respons. I Sport-läget kan även Motorcycle Traction Control (MTC) stängas av helt för maximal förarfrihet att pressa utan begränsningar. I Sport-läget får man en lite mer ”tillåtande” traction control och Supermoto ABS där bakbromsen kan låsas, medan Street-läget ger standardinställningar med ABS aktivt hos båda hjulen.
ABS-systemet är KTMs senaste Bosch 10.3MB-modul, och i Sport-läget kan föraren välja mellan Road ABS och Supermoto ABS – vilket tillåter mer bakhjulssläpp och kontrollerade sladdar. Ett nytt minne i systemet gör dessutom att motorcykeln kommer ihåg ditt senaste körläge, även efter att tändningen varit avstängd.

Vid hård inbromsning in i kurvorna känns chassit skarpt och precist, och tillåter kraftig bromsning där du som förare alltid får fin feedback, tillsammans med att motorcykeln ger god stabilitet även vid riktigt pressad körning. Roligt. Mycket roligt.
390 SMC R har också fått en ny 4,2-tums TFT-skärm i härdat glas med antireflexbehandling. Gränssnittet är tydligt, anpassat för formatet och visar hastighet, bränslenivå, och vald växel. Här finns även ett USB-C-uttag.

Med KTM Connect kan du också ansluta din smartphone via Bluetooth, för att exempelvis ta emot samtal, styra musik och få turn-by-turn-navigering direkt på displayen. De nya belysta styrknapparna med fyrvägsjoystick gör det lätt att växla körlägen och styra övriga funktioner under färd.

En 9-liters bensintank av stålplåt och slimmade kåpor bidrar till en slimmad form som bidrar till att du som förare får en känsla av full kontroll och samhörighet med motorcykeln.

Som vanligt erbjuder KTM ett omfattande program av PowerParts, särskilt framtagna för 390 SMC R. Här finns allt från prestanda- och skyddstillbehör till estetiska uppgraderingar för den som vill sätta sin egen prägel på maskinen.
Motorn är trots sitt förhållandevis lilla format lekfullt underhållande och klarar även motorvägsfart utan problem. Chassit är tajt med en slimmad form men som ändå ger en helt okej förarrörlighet och komfort för lite längre landsvägsturer – även för lite längre personer. Vilket ger en perfekt kombination för en dag på slingriga småvägar eller lekfull körning på den lokala gokartbanan.

KTM 390 SMC R 2025 är kort sagt en maskin som förenar låg vikt och teknik i ett vässat supermotoformat – byggd för förare som vill ha full kontroll och äkta körglädje.
Rekommenderat pris – 390 SMC R: 69,900 kronor
LÄNK - Mer om KTM 390 SMC R: https://www.ktm.com/en-se/models/supermoto/2025-ktm-390-smcr.html