KTM har inte bara gett KTM 390 ADVENTURE ett nytt skarpare, fräscht utseende inför säsongen 2023, utan har också förstärkt offroad-egenskaperna ännu mer. Motorcykeln har fått nya trådekrade och svartanodiserade aluminiumfälgar (19” fram och 17” bak).

Precis som tidigare utgörs motorn av en 4-takts 373 cm3 encylindrig enhet med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler, en balansaxel och elektronisk bränsleinsprutning med och ett 46 mm spjällhus. Motorn uppges leverera 44 hk och 37 Nm vridmoment som bäst. Två katalysatorer säkerställer att systemet ”andas” inom Euro5-utsläppsmålen. Bränsletanken rymmer 14,5 liter.

2023 års KTM 390 ADVENTURE ha visserligen mindre dimensioner och lägre specifikationer jämfört med några av sina större syskon inom adventure-familjen, men den kommer i standardutförande med en hel del tekniskt avancerade finesser, såsom Ride-by-wire gasreglering, Antispinn (Motorcykel Traction Control), kurv-ABS (Cornering ABS), OFFROAD-läge (som tillåter mer bakhjulsspinnande) och länkad OFFROAD ABS (urkopplad bak, reducerad fram) och slirkoppling. På plats finner vi även en 5” färg-TFT.

Enligt KTM ser fackversramen av stål och bakramskonstruktionen till att motorcykeln erbjuder en tillfredsställande blandning av både känsla, flexibilitet och långvarig komfort; till och med avgassystemets utformning är optimerad för primär centralisering. WP APEX-fjädringen är justerbar vad gäller fjäderförspänning, kompressions- och returdämpning.

Sadeln är  uppdelad på en förar- och passagerardel, på plats sitter även LED-belysning, en vindruta med två lägen och breda fotpinnar, Brembo BYBRE-bromsar (320 fram och 230 mm bromsskiva bak med fyrkolvsok fram).

För 2023 kommer KTM 390 ADVENTURE i två olika alternativ:  "trådekrade hjul"-utgåvan och sedan versionen med gjutna hjul och svart/orange eller blå/orange färgschema.