I samband med världslanseringen av nya KTM 890 Adventure passade KTM på att visa upp nya 790 Adventure som gör comeback till 2023.

Johan Ahlberg från Fastbikes.se var på plats i Portugal och provkörde nya 890 Adventure. I samband med detta premiärvisade KTM upp nya 790 Adventure, som kommer tillbaka 2023 med en ny design fokuserad på optimerad körbarhet.

Motorn levererar precis som tidigare 95 hästkrafter och 88Nm (att jämföra med 105hk/100Nm hos 890 Adventure). På plats sitter omarbetade spjällshus som ska ge en mer exakt gasrespons, tillsammans med en ny luftburk, ny typ av kopplingslameller och en uppdaterad slirkoppling (Power Assist Slipper Clutch). Den nya kopplingen är nykonstruerat för bättre hållbarhet och värmebeständighet. Slirkopplingsfunktionen kontrollerar bakhjulsstudsande samtidigt som växling underlättas.

Dessutom har motorn fått 20 % mer roterande massa, medan en knack-sensor automatiskt anpassar förbränningen vid användning av lågoktanigt bränsle.

Liksom 2023 års 890 Adventure har KTM integrerat ABS hos 790 Adventure med körlägena, vilket betyder att ABS-inställningen automatiskt anpassar sig till valt körläge.

"Demo Mode" kommer också att finnas hos 790 Adventure. Med Demo-mode får du tillgång till alla mjukvarumässiga funktioner under motorcykelns första 150 mil, vilket gör att du kan testa och se vilka finesser du verkligen använder och välja endast dessa, precis som du själv vill.

Motorcykeln drar också nytta av den senaste 6D-sensorn, även känd som Inertia Management Unit, som även återfinns hos de större KTM-syskon som KTM 890 ADVENTURE och KTM 1290 SUPER ADVENTURE-modellerna. Denna sofistikerade enhet bevakar Cornering Motorcycle Traction Control och andra aspekter som ABS, Motor Slip Regulation och administration av modellens olika körlägen. När det kommer till dessa funktioner har KTM 790 ADVENTURE i stort sett samma finesser som sitt större syskon: KTM 890 ADVENTURE. ABS-program anpassas nu automatiskt till aktuellt körläge.

Fram finner vi en 43 mm WP APEX-framgaffel, som liksom stötdämparen bak har 200 mm fjädringsväg. Stötdämparen bak har en lättåtkomligt justervred för fjäderförspänning. Sadelhöjden uppges ligga på 840 mm. 

Formen hos 20-literstanken följer motorcykelns flöde och linjer som toppas av en ny kåpa, som följer samma designmönster som KTM 890 Adventure, en slimmad kåpa som är förstärkt med aluminiumprofiler för ökad stabilitet. 

Kåpglaset är bredare och högre än tidigare och med ett rektangulärt hål som effektivt minskar turbulensen, medan belysningen är av LED-modell rakt igenom, och 5-tums TFT-skärmens belysning automatiskt anpassar sig till omgivande ljus. 

Nya PIRELLI SCORPION STR-däck med stora slitbaneblock för mer offroadfokus sitter på plats. Samma typ av däck som hos KTM 890 Adventure, och som vi vet levererar goda prestanda på såväl asfalt som löst underlag. 

Prissättningen för 2023 års KTM 790 Adventure är i skrivande stund inte känd, men vi kan se att modellen kommer att finnas tillgänglig i två färgalternativ: vit/orange och svart/orange. Modellen är planerad att börja dyka upp ute hos KTM:s återförsäljare med början april 2023.

LÄNK: MER OM KTM 790 ADVENTURE 2023