Ursprungliga Katana 1100, introducerad 1981, kombinerade sin maffiga fyrcylindriga motor med en design som satte ett nytt riktmärke inom motorcykelestetik.

 

Den nya KATANA-serien kombinerar nu moderna, toppmoderna prestanda med en retro men ändå helt modernt stuk som blickar tillbaka till originalet. Suzukis förhoppning är att fans av den tidigare modellen samt yngre förare som uppskattar djärv design kommer attraheras av nya KATANA. Modellen kommer som en 2020-modell, men kommer att finnas tillgänglig år 2019.

Suzuki förklarar att nya KATANA inte är en retromaskin, utan en modern prestanda-motorcykel som är avsedd att vara lika revolutionerande som den ursprungliga KATANA. Naturligtvis kommer dess namn från det snygga och vackert utformade japanska svärdet, känt som en katana. Inspirerat av samma hantverkskonst som demonstrerats av japanska svärdsmeder testade Suzukis utvecklingsteam och anpassade varje komponent tills de var nöjda. KATANA skulle leverera den optimala balansen mellan kraft, komfort och kontroll.

Hjärtat hos nya KATANA är en ny version av mästerskapssegrande långslagiga GSX-R1000-motorn. Sadeln och den optimerade körpositionen är utformad för att förbättra styrbarheten och ge bra komfort även under långkörningar.

- Den legendariska KATANAS särskiljande design i en helt modern motorcykel.

--999cm3-motorn erbjuder utmärktkraft med gott om vridmoment på framförallt botten och mellanregister, men även gott om hästkrafter på topp.

- En rad avancerad elektronik inkluderar antispinn, Easy Start och Low RPM Assist.

--Twin-spar aluminiumram, förstärkt superbike-designad svingarm, KYB-levererad fjädring, dubbla Brembo Monobloc fyrkolvbromsok fram med 310mm flytande skivor.

--Unik ”satellit”-bakskräm sträcker sig från svingarmen.

- Nydesignad LCD-instrumentpanel som är unik för KATANA.

- Metallic ”Mystic Silver” lack med KATANA-märkning och logotyper som speglar tillbaka till originalmodellen från 1981.