Baserade på KRT-maskinen som tagit hem tre raka titlar i Superbike-VM, uppger Kawasaki att deras uppdaterade Ninja ZX-10R modellerna erbjuder mer effekt, generösare effektregister och ökat vridmoment till 2019.

Nyckeln till effektökningen sägs bland bero på bytet till medbringare(finger-followers) som aktiverar ventilerna. Tillsammans med andra uppdateringar tar detta Ninja ZX-10R till nästa prestandanivå. Nu anges toppeffekten till 203 hästkrafter, en siffra som dessutom kan ökas ytterligare med hjälp av ett race-avgassystem.

Den nya ventilstyrningen som designats av Kawasakis MotoGP/WorldSBK- ingenjörer, är ett exempel på den toppmoderna race-teknologi som 2019 års Ninja ZX-10R kommer med. Det nya systemet ska bidra till ökad prestanda och pålitlighet under körning på höga varvtal.

Jämfört med ventiltryckare så medför medbringare(finger-followers) 20% massreducering i ventilsystemet. Det möjliggör också användandet av aggressivare profil på kammarna vilket även det bidrar till ökningen i toppeffekt med ungefär 3 hästkrafter. Medbringarna är klädda i DLC (Diamond-Like Carbon) vilket ska skydda mot slitage.

Till 2019 kommer alla modeller i familjen också cylindertopparna vara förberedda för högprofilskammar som först introducerades hos Ninja ZX-10RR. För att tydliggöra denna förändringar har alla modeller en rödfärgad cylindertoppkåpa till 2019.

För Ninja ZX-10RR, innehåller de tekniska uppdateringarna också användandet av Pankl lättviktstitanium-vevstakar vilket inte bara ska spara 400g jämfört med standard och minska friktionen hos vevaxeln med 5%, utan även höjer varvstoppet med 600 varv per minut. Detta ger Ninja ZX-10RR en toppeffekt på hela 204PS (utan RAM-AIR).

Utöver de stora tekniska förändringarna kommer alla Ninja ZX-10R av 2019 års modell använda sig av KQS, tvåvägs snabbväxling.

Slutligen så får Ninja ZX-10R, på ställen som ofta utsätts för slitage, skydd i form av Kawasakis nya Higly Durable Paint vilket sägs få mjuka och hårda segment i lacken att jobba tillsammans för att absorbera lättare yttre påverkan.

 


 

Ninja ZX-10R Performance:

De tre 2019 Ninja ZX-10R modellerna, ZX-10R, ZX-10RR och ZX-10R SE kommer finnas tillgängliga som Performance-modeller hos Kawasakis europeiska återförsäljare. Var och en är modifierad utifrån standard för att skapa en Performance-modell genom montering av Kawasakis tillbehör, som även omfattas av fabriksgarantin.

Färger

Ninja ZX-10R:

Lime Green / Ebony / Metallic Graphite Gray

ZX-10RR:

Lime Green

ZX-10R SE:

Metallic Carbon Gray / Neutron Silver / Lime Green

Modelskillnader:

ZX-10R Högpresterande basmodell utrustad med en motor och chassi som erbjuder hög nivå av bankörningskapacitet, tillsammans med komponenter som Balance Free Front Fork och BFRC lite fjädring och brembo bromspaket.

ZX-10RR: Banfokuserad ensitsmodell erbjuder ytterligare potential på banan, med ytterligare motor och chassi-modifikationer. Utöver tidigare nämnt, smidda Marchesini-fälgar.

ZX-10R SE: Högklassig modell som kompletterar bankörningspotentialen hos basmodellen med Kawasakis avancerade elektroniska fjädring (KECS) och smidda Marchesini-fälgar.