Zeros eldrivna 2018-modeller

Den största nyheten bland Zero Motorcycles 2018 års modeller är varken de större batterierna, längre räckvidd eller den uppdaterade effekten som ska göra accelerationer ännu kvickare. Inte heller de nya läckra färgerna eller att man får möjlighet att göra uppdateringar direkt via appen. Nej, den största nyheten är den nya snabbladdaren som man kan få inbyggd redan från början.

2018 års största Zero-nyhet är den nya ”charge tanken” som är en snabbladdare på hela 6 kW. Det innebär att du som regel ska kunna ladda upp ett batteri på under 2 timmar. Snabbladdaren gör det även möjligt att ladda vid elstolpar, och tack vare växelströmsanslutning är det inga bekymmer med de olika standarder som finns för olika snabbladdare. Du kommer att kunna beställa en ny Zero 2018 med eller utan charge tank. Gäller modellerna Zero S, DS, SR och DSR.

Förutom möjlighet att köpa en Zero-hoj med den nya ”charge tanken” på plats uppges även batterikapaciteten ha ökats med 10 procent. Det innebär att DSR får ett batteri på 14,3 kWh istället för 13 kWh som hos tidigare modeller. Elmotorns effekt är fortfarande 70 hk och 157 Nm, men nu flyttas effekten upp och sträcker sig högre i varvtalsregistret vilket gör att 0 till 100 km/h går lika snabbt som tidigare, men att accelerationen från 100 till 164 km/h uppges gå ännu snabbare.

Även Zero SR får möjlighet att välja till den nya charge tanken och ett 14,3 kWh batteri som ökar räckvidden med 10 procent. SR får även den motoruppdatering som ska ge högre prestanda i högre farter. SR:en byter dessutom färg och kommer i pärlemovitt istället för den tidigare röda nyansen.

Zero S och DS får också uppgraderad batterikapacitet och kan väljas med 14,4 kWh eller 7,2 kWh batteri. De kan också beställas med eller utan charge tank.

Till skillnad från tidigare kommer dock 7,2 kWh-modellen enbart som A1-klassad lätt motorcykel med effekten begränsad till 11 kW. S och DS med det stora batteriet på 14,4 kWh kommer dock att finnas både som A1-klassade 11 kW-versioner och klassade som tunga motorcyklar med 45 kW effekt.

Nya färger blir en metalliskt silveraktig ton på Zero S och en militäriskt grön nyans på DS.

Zero FX och FXS får också större batteri – 7,2 kWh mot tidigare 6,5 kWh, vilket ska utöka räckvidden med 10 procent. Den nya snabbladdaren är inte möjlig att montera i dessa då de saknar det förvaringsfack i tanken som krävs för att rymma laddaren. Men den upphottade omkörningsprestandan på lite högre varvtal följer även med till FX och FXS.