Johan Ahlberg har provkört ”Bagger-versionen” BMW K 1600 B i samband med en resa till och från BMW:s motorcykelfabrik i tyska Berlin. Modellen bygger i grunden på touringloket K1600GT, som här customiserats om för ett ”bagger-stuk”.

Motorn är den 160 hästkrafter och 175 Newtometer starka radsexan, som ser till att accelerationen blir något i hästväg, samtidigt som motorgången blir komfortabelt lugn även i högre fart. Modellen är fullkomligt fullsmetad med en massa godis i form av Shift Assistant Pro för växling upp och ner utan att kopplingen behöver aktiveras. Vindrutan är el-justerbar, medan fjädringen är med elektroniskt justerbara dynamisk ESA med dämpningslägena "Road" och "Cruise". Dessutom finns ABS Pro för säkra inbromsningar, dynamiskt bromsljus, Dynamisk antispinn (DTC), xenon-strålkastare, eluppvärmda handtag och eluppvärmd sadel, multikontroll, tre körlägen, farthållare med mera.

Bortsett från att resan genomfördes i mer eller mindre konstant regn var det en mycket komfortabel tur. En mer "fyllig" utvärdering av modellen kommer...