När du ska köpa en begagnad motorcykel, i synnerhet av en privatperson, bör du utföra en grundlig kontroll av fordonet. Här får du ett antal tips på saker som du bör kontrollera innan du slår till.


Redan när du kontaktar säljaren första gången kan du be om en del uppgifter som ger dig möjlighet att utföra en första kontroll av fordonet. Hur är det allmänna skicket? Hur många mil uppger säljaren av motorcykeln har körts? När utfördes senaste kontrollbesiktning? Har fordonet servats enligt tillverkarens rekommendationer?

Med hjälp av fordonets registreringsnummer kan du själv kontrollera vissa uppgifter om fordonet. Via Transportstyrelsens fordonsupplysning (www.transportstyrelsen.se) kan du få reda på hur många tidigare motorcykeln haft, hur långt den hade gått vid senaste kontrollbesiktningen och om det finns några skatteskulder eller andra anmärkningar på fordonet.

Med hjälp av registreringsnumret kan du även kolla upp vad den tilltänkta motorcykeln kostar att försäkra hos olika försäkringsbolag. Försäkringspremien varierar kraftigt mellan olika bolag och motorcyklar, och avgörs bland annat av vart du bor och hur gammal du är.

Har du dålig koll på motorcyklar, kan det vara en god idé att ta med dig en kunnig kamrat. Hur sugen du än är bör du inte förhasta ditt köp. Ta god tid på dig, och tro inte ”blåögt” på allt säljaren säger till dig.

Ställ frågor till säljaren om det är något du funderar över. Får du ett tveksamt svar bör du ställa motfrågor tills du är nöjd med svaret. En seriös säljare har i regel god koll på sin motorcykel. Har denne inte koll på när hojen servades senast bör du bli extra misstänksam, i synnerhet om hojen inte har servats regelbundet på verkstad.

Ofta säger helhetsintrycket en hel del om motorcykelns tillstånd. Ett välvårdat yttre betyder ofta att motorcykeln är välvårdad. Är motorcykeln i allmänt dåligt skick med ingrodd smuts, repiga kåpor, rostiga detaljer, slitna drev och hängig kedja kan du räkna med att det handlar om ett misskött exemplar. Givetvis finns det alltid undantag.

Köp aldrig en motorcykel utan att först ha provkört den. Varva ur motorn och testa alla växlar under belastning. Kontrollera att bromsar och fjädringen fungerar till belåtenhet. Känns hojen stadig utan att slingra sig oroligt? Luktar eller ryker det onormalt kan. Efter provturen är det läge att kolla efter läckage hos kylare, motor, fjädring och bromsar.

Om allt står rätt till så är det nog läge att slå till på drömhojen. Glöm inte att pruta på väl slitna däck, dåligt drivpaket och omotiverat slitna detaljer. Fyll i blanketten för ägarbyte (ena delen av registreringsbeviset). Glöm inte namnteckning och att posta den. Ett annat "mer modernt sätt" är att använda Transportstyrelsens App "Mina Fordon" som gör ägarbytet mellan två privatpersoner enkelt och säkert. LÄNK till mer information om mobilappen "Mina Fordon"...

Se även till att du får med dig extranycklar och alla handlingar. Lycka till och kör försiktigt!

motor

MOTORN

Motorn är motorcykelns ”hjärta”. Ser du något oljeläckage? Kontrollera före och efter den obligatoriska provkörningen. Inled med att kontrollera oljenivån hos motorn. Helst ska motorn vara kall när du startar den första gången. Hur är det med tomgången? Är motorn svårstartad kan det tyda på att något inte står helt rätt till. Är tomgången i högsta laget? En förhöjd tomgång kan vara ett sätt att dölja missljud eller andra brister. Lyssna efter missljud. När du släpper gasen ska varvtalet omedelbart sjunka till tomgångsnivå.

FJÄDRINGEN

Fjädringskomponenterna lever ett utsatt liv. Känn efter så att lager eller bussningar inte glappar eller kärvar. Glappande länkage och bussningar är vanligt förekommande, i synnerhet hos enduro, motocross och offroadmotorcyklar. Kolla så framgaffelns innerben inte kärvar eller glappar. Efter provturen är det lämpligt att kontrollera att framgaffelns packboxar håller tätt. Oljigt innerben kan bero på skadad packbox eller repigt innerben.

bak

DRIVPAKETET

Om motorcykeln drivs med kedja bör du kontrollera att kedjan är välsmord och har det rätta ”hänget”. Syna dreven. Om tänderna är extremt toppiga, och i värsta fall ser ut som en hajfena är drivpaketet mer än slut. Greppa tag om kedjan längst bak mitt över bakdrevet och försök att lyfta av kedjan från drevet. Om kedjan lättar mer än ett par millimeter är det antagligen dags att byta hela drivpaketet, det vill säga fram-, bakdrev och kedja. Räkna med att det kan kosta några tusenlappar. Kedjan ska definitivt inte kugga över under provkörningen.

Kontrollera att remmen hos den remdrivna motorcykeln inte är bristfällig. Kardandrivna motorcyklar är svårare att kontrollera. I regel så fungerar de, eller inte. Belasta drivlinan ordentligt under provkörningen, och håll ögonen öppna efter oljeläckage. Känns det underligt, eller hörs något missljud?

BROMSARNA

Bromsarna är din livlina, och måste alltid fungera klanderfritt. Bromsskivor får inte vara skeva, allt för slitna, spruckna, spåriga eller med vassa kanter. Se efter så att bromsslangarna inte läcker eller har några torrsprickor. Ser bromsvätskan fräsch ut, eller är den mörk och grumlig? Är bromsvätskans nivå korrekt? Bromsbeläggens friktionsmaterial måste vara minst en millimeter tjockt. Annars är det hög tid att byta.

front

DÄCKEN

Däck slits och åldras. Ju sportigare modell desto dyrare blir det i regel att byta. Hur är det med mönsterdjupet? För att däcket ska vara godkänt krävs minst en millimeter mönsterdjup över hela slitbanan. Ett nytt bakdäck kan kosta över tre tusen kronor.

LAGER

Lager är en slitvara. När det blir slitet går det trögt eller glappar. Några grundläggande kontrollpunkter är hjul- sving och styrlager. Svingens och länkagets lager kontrolleras enklas genom att man rycker försiktigt åt olika håll. Inget glapp ska kännas. När du vrider på styret åt något av hållen ska du inte känna något glapp. Styrningen ska löpa lätt och inte kärva.

KitacoIRK

ELEKTRONIKEN

Fungerar all elektronik som den ska? Kontrollera så att blinkers, kontrollampor, belysning (även instrumentbelysning), signalhorn och instrument fungerar.