KTM EXC tvåtakt - 2015 : PROVKÖRDA

Första gången som KTM dök upp och tävlade i Enduro var under 1960-talet, då med en tvåtaktsmodell. Sedan dess har tillverkaren vunnit många titlar och fortsatt sin satsning på tvåtaktare. Johan Ahlberg har varit i Rumänska bergen och provkört 2015 års tvåtakts enduromaskiner från den österrikiske tillverkaren.

LÄNK TILL: REPORTAGE FRÅN PROVKÖRNINGEN

 

Under de senaste åren har KTM:s enduromaskiner, såväl tvåtaktare som fyrtaktsmodeller fått en hel del nyheter. Inför 2015 har samtliga EXC-modeller fått en ny typ av digital instrumentering från MAE, ett nytt svart styre från Neken (som även tillverkar Renthal-styren), handskydd som ska vara tåligare än tidigare, ny typ av mjukare handtag, uppdaterad stötdämpare hos 125EXC och 200EXC, nya svarta fälgar från Giant, orangelackad ram och ny grafik. Elstart är standard hos samtliga EXC-modeller förutom 125EXC.

 4MC0750

Hos tvåtaktarna har även motorerna uppdaterats för bättre effektregister. 125/200EXC har fått modifierade förgasarinställningar som resulterat i bättre, mjukare effektkurva, något som framförallt gör 125EXC mer lättkörd än någonsin tidigare. 200EXC har, liksom 250EXC och 300EXC även fått ett nytt 3Ah-batteri som uppges vara lättare och mer effektivt än tidigare. Det tre modellerna; 200EXC, 250EXC och 300EXC har samtliga både kick och elstart, vilket känns tryggt…

Precis som vanligt är EXC-modellerna fullsmetade med godis i form av WP-fjädring inklusive välbeprövade PDS-bakdämpare, lätt krom-molly-ram och Brembo-bromsar.

 4MC5296

WP-fjädringen är specialdesignad för endurokörning, och jobbar ständigt för att ge bästa möjliga markkontakt och samtidigt erbjuda god komfort. Det finns gott om justeringsmöjligheter för den som vill anpassa fjädringen efter körstil och rådande körförhållanden. Kompressions- och returdämpning kan enkelt justeras, och stötdämparen bak har justering för såväl låg- som högfarts kompressionsdämpning. Inför 2015 års säsong har grundinställningen hos PDS-dämparna för tvåtaktsmodellerna 125/200EXC uppdaterats för bättre tätning och enklare underhåll.

Utformningen av svingarmen har uppdaterats till förmån för lägre vikt och samtidigt optimal styvhet, med hjälp av avancerade datorsimuleringar och matematiska beräkningar. Dessa designmodifieringar har bland annat resulterat i tunnare material hos aluminiumsvingen.

 4MC1607

Gaffelkronorna har specialdesignats för enduro och hjälper till att medverka till framgaffelns flexibilitet. Det här är utformat med fokus på att ge dig som förare bästa möjliga feedback och känsla för motorcykelns framdel.

Som du säkerligen redan noterat är ramen av krom-molly-stål numera lackerad i orange, precis som vi tidigare varit vana att se KTM:s fabriksracers.

I vanlig ordning är luftfiltret lätt åtkomligt och går att byta utan behov av verktyg.

När jag kollar in de olika EXC-modellerna är skillnaderna oerhört små, i alla fall på pappret. Styrhuvudvinkeln är identisk hos samtliga modeller (63,5 grader) medan 125EXC och 200EXC har 20 mm offset medan den hos övriga EXC-modeller är 22 millimeter. Enligt den tekniska specifikationen är hjulbasen hos 125 och 200EXC (1471 mm) fyra millimeter kortare än hos övriga EXC-maskiner (1482 mm). I övrigt erbjuds aningen bättre markfrigång hos tvåtaktsmodellerna (355 mm) än hos fyrtaktarna (345 mm). Samtidigt är sadelhöjden tio millimeter lägre (960 mm) hos tvåtaktarna än hos fyrtaktsmaskinerna (970 mm). Viktmässigt skiljs modellerna åt en del, där 125EXC är lättast med sina 94 kilogram, 200EXC väger 99,5 kg, följt av 250EXC som väger in på 101,9 kilogram medan 300EXC väger 102,1 kg. Fyrtaktamodellerna är ytterligare ett snäpp tyngre, där 250EXC-F är lättast med sina 105,5 kilogram följd av 350EXC-F (107,2 kg), 450EXC (111 kg) och 500EXC (111,5 kg).

 4MC5549

De svarta hjulen från Giant är med samma dimensioner, och fram sitter däck med dimensionerna 80/100-21¨hos samtliga EXC-modeller. Medan 125EXC har försetts med ett 120/90-18¨-bakdäck är övriga EXC-modeller med aningen fetare 140/80-18¨-däck bak.

 


 

125EXC

EXC125 1

125EXC är inte helt oväntat en extremt lätt och smidig enduromaskin, som lämpar sig fantastiskt bra som instegsmaskin för den yngre föraren som vill satsa på en tävlingskarriär inom enduro. Det här blir en av dagens stora snackisar, där många av mina kollegor från olika delar av världen lovordar den smidiga tvåtaktaren. Till synes små förgasarmodifieringar har resulterat i att den här smidiga maskinen inte bara vägar lätt på vågen utan även har fått en bättre och mjukare effektkurva. Motorgången är förvånansvärt trevlig och med ett betydligt bredare effektområde än väntat. För mig, som normalt trivs bäst på lite större fyrtaktare, är modellen betydligt mer lättkörd än andra 125-kubiks enduromaskiner jag tidigare ägt eller provkört.

Fortfarande är det här en enduromaskin där det gäller det att man är betydligt mer aktiv som förare, än om man kör en större tvåtaktare eller fyrtaktare, om man vill komma fram snabbt. Vill du att det ska smidigt och fort genom skogen gäller det att växla ofta och gasa mycket.

 4MC1611

En stor skillnad mot om man kör fyrtaktare är att motorn inte har någon motorbroms att tala om, och utan motorbroms kommer jag såklart allt för snabbt in i första böjen och får bromsa onödigt hårt. Men sedan går allt desto bättre. Att forcera upp och ner för de trappliknande passagerna går galant, och när det blir riktigt bökigt är jag tacksam över den låga vikten. 125EXC är underbart snabb i svängarna och vänder runt enkelt och snabbt även i extremt tajta böjar.

Rakt igenom känns den här påkostad och pålitlig. Motorn startar utan minsta tvekan efter en liten bensnärt på kickarmen och motorcykeln drar pigg och rapp iväg så snart jag släppt ut den hydrauliskt manövrerade (Magura) och lättjobbade kopplingen. Växellådan har en passande utväxling och med en klanderfri funktion. På typiskt KTM-manér är bromsarna underbart effektiva och samtidigt lätta att dosera. Samtidigt är körställningen ”självklar”.

 4MC2148

Fram finner vi en upp-och-ner-vänd WP-framgaffel med 48 millimeters innerben hos samtliga EXC-maskiner. Stötdämparen från WP är av PDS-modell, vilket betyder att ett separat länkage saknas, något som gagnar markfrigången. Precis som hos övriga EXC-modeller erbjuds 300 millimeters fjädringsväg fram och 335 millimeter bak.

Skulle du vilja ändra på någon inställning så finns goda förutsättningar för det, då såväl framgaffeln som stötdämparen från WP erbjuder fullständiga justeringsmöjligheter.  Grundinställningen passar perfekt för mina krav, körstil och under rådande förhållanden, även om jag misstänker att en yngre lättare förare som kör mer aggressivt säkerligen vill ställa på fjädringen lite mer…

 ACL7932

Slingan som provkörningen äger rum på inleds med en längre och stenig uppförsbacke och följs sedan av en längre nedförsbacke som bjuder på ännu fler stenar, bäckfåror och mängder av regnhala rötter. På många sätt och vis påminner det om svenske förhållanden, även om det är aningen mer kuperat med längre, högre och häftigare backar än jag är van vid hemmavid.

LÄNK TILL MER FAKTA OM KTM 125EXC - 2015

 


 

200EXC

EXC200

200EXC är nästa modell ut i spåret, och i mångt och mycket är det här en motorstarkare 125EXC med elstart (och kick) som väger fem och ett halvt kilogram tyngre.

Precis som 125EXC har stötdämparen fått en ny typ av packning som ska erbjuda bättre tätning och underlätta service. Dessutom har förgasaren (Keihin PWK 36S AG) fått nya inställningar, vilket i sin tur har resulterat i ännu bredare effektregister och en mjukare motorgång. Vidare har elstarten fått ett nytt kraftigare 3Ah-batteri, som även är lättare än föregångaren, och oavsett om du använder kick- eller elstart vaknar motorn till liv snabbt och enkelt utan protest.

 4MC1616

Med sina 193 kubik och dess slimmade format har du här en motor som erbjuder gott om kraft redan från låga varvtal. Den främsta skillnaden mot 125EXC är att den här modellen är lite mer förlåtande, och skulle du råka välja fel växel i helt fel läge behöver inte det betyda en orkeslös motor, och ofrivilligt stopp…

Tämligen snart blir jag varse att 200EXC är en perfekt ”mellan-modell” som är lättare att köra, totalt sett, än exempelvis 125 EXC. Tänk dig att du kör en 125:a, fast med en starkare motor... Om man mot förmodan skulle råka köra stopp på motorn är det skönt med elstart, samtidigt som det känns tryggt med "backup" i form av kick.

Precis som övriga enduromaskiner från KTM är ramen är en rörkonstruktion av krom-molybden med bultad bakram av aluminium. Framgaffeln är den senaste WP-generationen, upp-och-ned-vänd med 48 millimeters ben och fullt justerbar. Bak sitter även där en fullt justerbar WP-dämpare av PDS-modell.

 4MC4030

Bromsarna kommer som vanligt från italienska Brembo. Här finner vi stålomspunna bromsslangar och vågformade bromsskivor, och en fuktion som är på topp, med gott om bromskraft och god känsla hos reglagen.

Med 200 EXC kommer du märka att det är förvånansvärt enkelt att ta sig upp och ned för extrema branter, trixa sig över höga stenblock, omkullvälta träd och ta sig fram i ogästvänlig terräng. Att snabbt vända runt i tajtaste hårnålen betyder inte bök och stök, och körning i stenrösen är inte någon större utmaning i sadeln på denna maskin.

LÄNK TILL MER FAKTA OM KTM 200EXC - 2015

 


 

250EXC

EXC250

Det här är en mycket populär racemaskin i såväl konvetionell skogsenduro som då det det nalkas extrem enduro. Inför 2015 har tvåtaktsmotorn hos 250EXC uppdaterats. Ventilen öppnar 200 varv senare än tidigare och förgasaren har fått nya inställingar, till förmån för ännu mer kraft över ett bredare register, vilket ger en mjukare motorkaraktär. Samtidigt har tändkurvan optimerats.

Motorn har även fått en ny typ av generatorkåpa med ny modell av packning som ska erbjuda bättre tätning. Samma typ av packning har även monterats hos kopplingskåpan. Precis som 200EXC har elstarten försetts med ett kraftigare, men lättare, 3Ah batteri. Samtidigt har startmotorn fått ett mindre drev, vilket ger mer kraft och en snabbare, effektivare start. Skulle startmotorn eller batteriet strejka känns det skönt att även kick finns på plats.

Precis som övriga enduromodeller sitter WP-fjädring på plats, och hårdvarumässigt är det samma komponenter hos de olika EXC-maskinerna. Däremot är grundinställningen individuellt anpassad för de olika modellerna. För min del fungerar grundinställningen hos EXC250 mycket bra överlag.

 4MC4026

Fjädringen är fast men samtidigt komfortabel i en perfekt mix. Under körningen var det mycket stenigt med mestadels regnblöta förhållanden, och fullt av läskigt hala rötter, lerpartier och diken att hoppa över. Dessutom bestod provkörningen i en hel del klättringar uppför branter av det häftigare slaget, och mängder av plötsliga och tajta böjar.

250EXC är en mycket förlåtande tvåtaktare, något som bland annat kommer till sin rätt om du exempelvis skulle lägga i en för hög växel vid helt fel tillfälle. Här finns det både bottenkraft och rejält med knuff på höga varv. Dessutom är den mycket smidig att handskas med. Den är supersnabb rakt fram och svänger blixtsnabbt i de tajtaste av böjar. Samtidigt känns den trygg och stadig även då det går som fortast ute i skog och mark.

 4MC4057

För min 183 centimeter långa kropp är körställningen mycket passande, där det mesta känns självklart och det aldrig är något problem att byta körställning. Bland annat är skillnaden mellan sittande och stående körställningen inte jobbigt stor, något som spar på energin, i synnerhet i partier då man ofta behöver byta från sittande till stående körställningen och vice versa.

LÄNK TILL MER FAKTA OM KTM 250EXC - 2015

 


 

300EXC

EXC300

Det råder ingen tvekan om att det här är min och många andras tvåtaktsfavorit när det gäller endurokörning. Modellen har fört många förare till seger i många olika typer av endurotävlingar, allt från vanliga endurotävlingar, till extremenduro och olika former av rallytävlingar.

Inför 2015 års säsong har den redan härligt starka tvåtaktsmotorn fått en kännbart mjukare motorgång med ett bredare register som ett resultat av en ny förgasarinställning. Generatorkåpan är av ny modell, och precis som kopplingskåpan har den försetts med en ny typ av packning som ska erbjuda bättre tätning. Liksom 200EXC och 250EXC sitter ett kraftigare, men lättare, 3Ah-batteri på plats för att erbjuda mer kraft till startmotorn. Dessutom har startmotorn fått lägre utväxling för mer kraft och effektivare startprocedur. I vanlig ordning finns även kick som backup.

 4MC4149

300EXC erbjuder ett fantastiskt samspel mellan motorcykelns reglage (broms, koppling, och växellåda), något som måste fungera perfekt för att jag ska trivas. Och jag stortrivs, något som speglar av sig på körningen.

Motorn är mycket stark, men med en härligt mjuk karaktär som påminner om den hos en fyrtaktare. Den mjuka motorgången spar på min energi, vilket gör att jag mäktar med att köra fort under lång tid, och tröttas inte i "förtid" av att behöva slösa energi och tankeverksamhet på detaljer som inte fungerar perfekt. Exempelvis är bromsarna från Brembo, tillsammans med vågformade bromsskivor, helt enkelt fantastiskt bra, med suverän fingertoppskänsla och bett så att det räcker och blir över. Du som kört någon av KTM:s EXC-modeller under de senaste åren vet antagligen vad jag talar om.

300EXC är mycket smidig att handskas med, och i kombination med den underbart starka motorn är modellen ett säkert kort för dig som vill forcera fram snabbt i terrängen, något som passar perfekt här vid Red Bull Romaniacs hemvist. Den är supersnabba rakt fram och svänger blixtsnabbt i de tajtaste av böjar. Samtidigt känns de stadiga även då det går som fortast ute i skog och mark. Dessutom är de extremt lätta och smidiga att hantera då det går brant uppför, kraftig utför eller är bökigt rent allmänt.

 4MC3931

Precis som hos 250EXC sitter en DDS-koppling på plats med Brembo hydraulisk manövering. Växellådan är sexstegad, och resultatet är en problemfri körning där växlingarna går av bara farten och kopplingen är underbart lättmanövrerad.

För min 183 centimeter långa kropp är körställningen mycket passande, där det mesta känns självklart och det aldrig är något problem att byta körställning. Bland annat är skillnaden mellan sittande och stående körställningen inte särskilt stor, något som spar på förarens energi, i synnerhet då man ofta behöver byta från sittande till stående körställningen och vice versa.

 ACL5142

Då det är dags att välja en favorit bland KTM:s tvåtakts enduromodeller är det givna förstahandsvalet 300EXC. I vanlig ordning är det vi som kommer bäst överens totalt sett.

Men om du föredrar att köra mer explosivt, på högre varvtal, och med en mer aktiv körstil kan mycket väl 125EXC vara ett bättre alternativ för just dig. I slutändan är det framförallt eventuell tävlingsklass och personliga körstil, tycke och smak som är viktigast. Ska du köra de extrema endurotävlingarna Red Bull Romaniacs eller Red Bull Hare Scramble skulle jag rekommendera 300EXC, medan 125EXC antagligen är som klippt och skuren för exempelvis Battle of Vikings. För mer traditionella svensk-enduro lär såväl 125EXC och 250EXC vara lämpliga vinnarämnen.

LÄNK TILL MER FAKTA OM KTM 300EXC - 2015

 

 4MC3980

 

 4MC5296

 4MC5373

 4MC5421

 4MC5531

 ACL5387

 

 

FILM MED 2015 ÅRS EXC-MODELLER FRÅN KTM

Reportage

Fler artiklar

I samband med årets Wheels and Waves i franska Biarritz presenterade Honda 12 läckra CB1000R-byggen, för att fira 50 år av den populära radfyran,...

Ännu finns det tid för härliga motorcykelturer denna härliga sommar. För många motorcyklister lockar Alperna och Norge som erbjuder motorcykelvägar i...

Många var skeptiska när BMW gjorde klart att man 2009 skulle tävla i World Superbike med en radfyra på 1000 kubik, med en gatlegal produktionshoj...

Sport

Fler artiklar

KTM har lyft på täcket och presenterat sin mest hardcore äventyrsmaskin till 2020 - KTM 790 ADVENTURE R RALLY. Begränsad till bara 500 enheter...