Eldrivna Yamaha PES1 och PED1 sätts i produktion

I samband med Tokyo Motor Show i november visade Yamaha upp flera konceptmodeller, varav flera av dessa var eldrivna. Nu kommer beskedet om att Yamaha har för avsikt att sätta den sportiga landsvägsmotorcykeln PES1 och motocrossmaskinen PED1 i produktion under år 2016…

PED1, som är en motocrossmaskin för fullvuxna, har en kraftenhet (Yamaha Smart Power Module) med en monocoque-struktur, som även fungerar som ram. Hos PED1 finner vi även möjlighet att välja mellan manuell eller automatisk växling, löstagbart batteri (Lithium-ion) för enkelt byte, och möjlighet att koppla ihop med en så kallad Smartphone, för kontroll och justering av vissa inställningar. Motorn är av borstlös växelströms-modell.

pic 003

PED1 är 1900 millimeter lång, 758 millimeter bred och 1205 millimeter hög och uppges väga under 85 kilogram. I skrivande stund är motoreffekt och batterikapacitet okänt.

PES1

Skärmavbild 2014-04-23_kl._08.48.55

Precis som motocrossmaskinen PED1 är elmotorn hos PES1 en borstlös likströmsenhet. Kraftenheten (Yamaha Smart Power Module)  är utformad som en del av ramen och batteriet (Lithium-ion) går snabbt och enkelt att bytas. Vidare är det möjligt att välja mellan manuell eller automatisk växling.

Skärmavbild 2014-04-23_kl._08.49.28

PES1 är 1918 millimeter lång, 64 centimeter bred och 1 meter hög (inklusive styret) och uppges väga under 100 kilogram.