Eldrivna Yamaha PES1 och PED1 sätts i produktion

I samband med Tokyo Motor Show i november visade Yamaha upp flera konceptmodeller, varav flera av dessa var eldrivna. Nu kommer beskedet om att Yamaha har för avsikt att sätta den sportiga landsvägsmotorcykeln PES1 och motocrossmaskinen PED1 i produktion under år 2016…

PED1, som är en motocrossmaskin för fullvuxna, har en kraftenhet (Yamaha Smart Power Module) med en monocoque-struktur, som även fungerar som ram. Hos PED1 finner vi även möjlighet att välja mellan manuell eller automatisk växling, löstagbart batteri (Lithium-ion) för enkelt byte, och möjlighet att koppla ihop med en så kallad Smartphone, för kontroll och justering av vissa inställningar. Motorn är av borstlös växelströms-modell.

pic 003

PED1 är 1900 millimeter lång, 758 millimeter bred och 1205 millimeter hög och uppges väga under 85 kilogram. I skrivande stund är motoreffekt och batterikapacitet okänt.

PES1

Skärmavbild 2014-04-23_kl._08.48.55

Precis som motocrossmaskinen PED1 är elmotorn hos PES1 en borstlös likströmsenhet. Kraftenheten (Yamaha Smart Power Module)  är utformad som en del av ramen och batteriet (Lithium-ion) går snabbt och enkelt att bytas. Vidare är det möjligt att välja mellan manuell eller automatisk växling.

Skärmavbild 2014-04-23_kl._08.49.28

PES1 är 1918 millimeter lång, 64 centimeter bred och 1 meter hög (inklusive styret) och uppges väga under 100 kilogram.

Reportage

Fler artiklar

Runt om i världen pågår en ständig kamp om att finna lycka och mening med livet. Jag vet att många lider, betydligt mer än jag gör, men jag vill...

Sport

Fler artiklar

Steg Pegz är ett tillbehör som är utvecklat för att vara ett hjälpmedel som ska avlasta överkroppen vid Endurokörning eller Rally. Det har inte...