Honda uppdaterar CRF-serien till 2019

Honda uppdaterar CRF-serien till 2019 med två nya maskiner och två omarbetade modeller.

Honda Motor Europe har presenterat sitt offroadutbud för 2019, som innehåller uppgraderingar över hela serien och två helt nya medlemmar i CRF-familjen. Här finner du mer info om respektive modell.

Toppmodellen CRF450R uppges ha fått en extra dos av toppeffekt och vrid. CRF250R, som gjordes om helt till 2018, lär ha fått mer vrid på låga varvtal för att vara snabbare ut ur långsamma svängar. CRF-serien kompletteras till 2019 med två helt nya modeller: endurohojen CRF250RX och den landsvägsregistrerade offroadmaskinen CRF450L.

CRF450L **NY MODELL**

Hondas nya offroadhoj bygger på crossen CRF450R. Motorn sägs leverera massor av användbar kraft redan från låga varvtal. CRF450L är skapt för att erbjuda maximal körglädje för spännande offroadäventyr och är en landsvägsregistrerad gatversion med sidostöd, större bränsletank och LED-belysning runtom. Honda trycker på att modellen har slitstarka kvalitetskomponenter och långa serviceintervaller (första stora service vid 3 200 mil) som ska bidra till en bekymmersfri ägarupplevelse.

CRF450R

CRF450R får en rejäl prestandaboost: 1,8 kW mer effekt och 2 Nm mer vrid plus en starkare effektkurva över hela varvtalsregistret tack vare omarbetat topplock och ändrade insugs- och avgaskanaler. Crossen får också 3-läges HRC Launch Control, elstart som standard och uppgraderingar för bättre hållbarhet. Chassit får ändrade fjädringsinställningar, nykonstruerat frambromsok, viktbesparingar på flera håll och ett Renthal fatbar-styre som sitter på en ny övre styrkrona med fyra möjliga styrlägen.

CRF250R

Ett år efter den fullständiga modelluppdateringen får CRF250R nyheter som ska förbättra prestanda, användbarhet och utseende. Mer kraft i botten- och mellanregister lär finnas tack vare 2 mm mindre spjällhus, nya kamaxlar och insugs- och avgaskanaler. Precis som 450-modellerna får CRF250R också 3-läges HRC Launch Control utöver de 3 motorlägena. Nytt är även frambromsens tvåkolvsok, justerbart Renthal fatbar-styre och svarta fälgar.

CRF250RX **NY MODELL**

Nya CRF250RX kompletterar Hondas utbud av cross- och endurohojar. Det är en mindre version av CRF450RX som bygger på CRF250R med enduroanpassningar som 18-tums bakhjul, 8,5-liters bränsletank och mjukare fjädring. Enduroversionen får samma uppdateringar som crossen till 2019: kraftfullt bottenvrid, 3-läges HRC Launch Control, nytt frambromsok, Renthal fatbar-styre och svarta fälgar.

Svenska priser är inte klara i skrivande stund.

Reportage

Fler artiklar

Burgman 400 har funnits på marknaden ett antal år, sedan slutet på 90-talet, men inför 2018 genomgick den populära skotern från Suzuki en så...

Ännu finns det tid för härliga motorcykelturer denna härliga sommar. För många motorcyklister lockar Alperna och Norge som erbjuder motorcykelvägar i...

2018 års BMW G310GS är en encylindrig äventyrsmotorcykel, som skapt för att passa bra för körning i såväl stadstrafik som grusvägskörning, och allt...

Sport

Fler artiklar