Den tyska rundan i Superbike VM erbjöd en hel del spänning på Nürburgring. Dessutom tog Yamahaföraren Ben Spies över ledningen av mästerskapet för första gången i år. Inför 42.000 åskådare var Yamaha-mannen etta över mållinjen i Race 1 före Noriyuki Haga (Ducati). Spies andraplats i race 2, och kraschen i startböjen för Haga, resulterade i att Ben Spies nu leder mästerskapet med 18 poäng före Haga. Engelsmannen Jonathan Rea (Honda) tog sin andra seger för säsongen i helgens andra Superbikerace.



Ben Spies körde till sig sin 12:e seger för säsongen efter en tajt fajt med mästerskapsrivalen Haga, och minska poängklyftan överst i tabellen med bara två poäng. Den japanska föraren fick till bästa möjliga start, men Spies lyckades komma ikapp i mitten av racet, när han tog över ledningen. Med ett par varv kvar innan den rutiga flaggan begick Haga några misstag och Ben Spies kunde passera mållinjen första av alla. Tredje plats gick till Carlos Checa (Honda), som knep den sista pallplatsen före sin lagkamrat Jonathan Rea.

Det var en fruktansvärd kamp om femteplatsen mellan Max Biaggi (Aprilia) och Leon Haslam (Stiggys Hondaförare) och Michel Fabrizio (Ducati), som slutade i den uppräknade ordningen. Troy Corser körde till sig en positiv åttondeplats för BMW. Stand-in ryttare Karl Muggeridge väckte den första Suzuki Alstare BRUX maskin hemma i 12, men båda Kawasaki åkare tvingades till pension. Makoto Tamada var inblandad i en olycka strax efter starten tillsammans med John Hopkins (Stiggy Motorsport Honda), och de togs både Adenau sjukhus för kontroller för lätt hjärnskakning.


Ben Spies
: "Det var ett bra race, jag fick inte en bra start och jag förlorade lite tid för att komma förbi Rea, medan det blev ett litet gap till Haga och jag fick verkligen kämpa för att komma ikapp honom. Det var tufft eftersom han var extremt snabb i det första avsnittet. Cykeln började röra sig ganska mycket och sedan med tre varv kvar var det dags att slå till med storsläggan och dra. "


Noriyuki Haga: "Jag är inte så glad, jag ville vinna och jag kände mig säker på att jag kunde vinna det här racet. Jag försökte köra om Ben överallt, men i vissa delar var han snabbare än mig och i vissa delar var min cykel snabbare än hans, men jag kunde inte komma förbi honom, han var lite snabbare än mig så jag fick nöja sig med andraplatsen. "

Race 2
Hannspree Ten Kate Honda teamet var tillbaka överst på pallen i det andra racet, tack vare en fantastisk insats av Jonathan Rea, som gjorde sin andra säsongsvinst efter den tidigare på Misano. Den brittiska yngligen passerade mållinjen precis före Spies, som i och med Hagas krasch i startböjen, nu leder mästerskapet med 18 poäng före Haga de punkter ledare. Tredje plats gick åter till Checa, före Biaggi och Haslam på femte plats. Corser var återigen en av huvudpersonerna, med en sjätte plats med sin BMW. Det var inte en särskilt bra dag för Fabrizio, som fick nöja sig med en nionde plats i race 2 och en sjundeplasts i Race 1.

Jonathan Rea: "Jag försökte köra mitt eget race och sköta mig själv. Jag fick en riktigt dålig start och var tvungen att vara lite aggressiv med några av de andra förarna i första böjen eftersom jag var tvungen att omgruppera mig . Jag var tvungen att handla snabbt, eftersom jag verkligen ställde till det i första racet, något som var fullständigt mitt fel. Vi ändrade ingenting på motorcykeln mellan racen, utan mina killar satte mig ner och förklarade exakt vad jag var tvungen att göra för att vinna. Jag gav allt idag, och motorcykeln var riktigt stark. "

Ben Spies: "Banan var mycket kallare och racet var definitivt mycket snabbare. Jag fick inte till någon vidare bra start och en massa folk kom runt mig i första kurvan och jag förlorade nästan två sekunder till täten. Jag kom fram till fronten, men när jag väl kom dit fanns inte riktigt med grepp hos bakdäcket och jag hade svårt att komma ut ur böjarna under de senaste fem varven. Johnny begick inte några misstag så hatten av honom för vinsten. Det var inte mitt race, men vi har mästerskapsledningen nu. "

 

Resultat - Race 1 - Superbike VM
1. Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 39'04.818 (157,737 kph); 2. Haga N. (JPN) Ducati 1098R 3.850; 3. Checa C. (ESP) Honda CBR1000RR 6.990; 4. Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 7.109; 5. Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 12.825; 6. Haslam L. (GBR) Honda CBR1000RR 13.243; 7. Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 14.223; 8. Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 14.382; 9. Sykes T. (GBR) Yamaha YZF R1 17.206; 10. Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 26.547; 11. Lagrive M. (FRA) Honda CBR1000RR 27.388; 12. Muggeridge K. (AUS) Suzuki GSX-R 1000 K9 30.968; 13. Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 31.069; 14. Kiyonari R. (JPN) Honda CBR1000RR 31.188; 15. Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 40.165; 16. Scassa L. (ITA) Kawasaki ZX 10R 54.897


Resultat - Race 2 - Superbike VM
1. Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 39'01.561 (157,956 kph); 2. Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 0.786; 3. Checa C. (ESP) Honda CBR1000RR 4.993; 4. Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 8.191; 5. Haslam L. (GBR) Honda CBR1000RR 10.907; 6. Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 17.152; 7. Kiyonari R. (JPN) Honda CBR1000RR 19.473; 8. Sykes T. (GBR) Yamaha YZF R1 19.721; 9. Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 22.981; 10. Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 24.161; 11. Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 29.367; 12. Nieto F. (ESP) Ducati 1098R 30.007; 13. Parkes B. (AUS) Kawasaki ZX 10R 37.281; 14. Scassa L. (ITA) Kawasaki ZX 10R 47.883; 15. Iannuzzo V. (ITA) Honda CBR1000RR 49.549; 16. Baiocco M. (ITA) Ducati 1098R 49.635

 

Poängställning (efter 11 av 14 rundor)

1. Spies 364; 2. Haga 336; 3. Fabrizio 289; 4. Rea 244; 5. Biaggi 224; 6. Haslam 201; 7. Checa 177; 8. Sykes 165; 9. Byrne 140; 10. Smrz 140. Manufacturers: 1. Ducati 439; 2. Yamaha 407; 3. Honda 347; 4. Aprilia 231; 5. Suzuki 143; 6. BMW 105; 7. Kawasaki 56