Under några dagar var Jörgen ”Gson” Gustafsson på plats i Italien för att provköra 2019 års motocrossmodeller från KTM på självaste Tony Cairolis hemmabana, Malagrotta i Rom. 

KTM har på senare år har stora framgångar inom bland annat motocross. Minst sagt. Tony Cairolis nionde VM-titel i Motocross säkrades förra säsongen, bakom styret på en KTM 450 SX-F. Pauls Jonass dominerade i MX2-VM med KTM 250 SX-F, medan Ryan Dungey säkrade 2017 års amerikanska AMA 450 Supercross-titel. I skrivande stund toppar KTM-föraren Jeffrey Herlings mästerskapstabellen i MXGP (före Tony Cairoli på andra plats) medan Pauls Jonass leder MX2.

Racingen är givetvis en stor del av KTM:s utvecklingsarbete, där kommande modeller utvärderas under stenhårda förhållanden. Nu är resultatet av detta intensiva testande på högsta nivå här i formen av 2019 års SX-modeller i serieproducerad form. 

KTM 50 SX, KTM 65 SX och KTM 85 SX ger en stark grund för juniorer innan de tar klivet upp till fullvuxna racemaskinerna KTM 125 SX, KTM 150 SX och KTM 250 SX 2-taktare tillsammans med fyrtaktsmodellerna KTM 250 SX- F, KTM 350 SX-F och KTM 450 SX-F.

För modellåret 2019 får alla fullvuxna modeller (tvåtaktarna KTM 125 SX, KTM 150 SX och KTM 250 SX, och fyrtaktsmodellerna KTM 250 SX- F, KTM 350 SX-F och KTM 450 SX-F) en uppdatering som inriktar sig på ytterligare viktminskning. Alla SX-modeller har fått en omarbetad ram för förbättrad styvhet, hantering och stabilitet, längre bakram, reviderad bakaxel och helt ny utformning för ökad ergonomi med ökad rörelsefrihet. Ett helt nytt utseende med ny grafik, tillsammans med en omdesignad sadel och ny bränsletank. Den nya luftfilterburken ska ge bättre skydd för luftfiltret och bättre luftflöde för både 2-takts och 4-taktsmodellerna, och samtidigt bidra till förbättrad prestanda. Den uppgraderade gjutna aluminiumsvingen har fått 5 mm längre kedjejusteringsmån, så att du kan flytta hjulet två länkar längre bak, vilket hjälper till för bättre stabilitet vid hög hastighet.

Nya kylare lär erbjuda effektivare kylning med förbättrad positionering för lägre tyngdpunkt. Den 12mm lägre placeringen ger även dina ben extra utrymme under styret. Kylarslangarnas tvärsnitt har ökats med 57 procent för att säkerställa att kylmediet strömmar mer effektivt mellan cylindertoppen och kylarna. Vidare finns ett starkare litiumjonbatteri till startmotorn finns på plats tillsammans med det nya kablaget för ett kompakt elsystem. En uppdaterad gaffelkrona för förbättrad hantering sitter på plats tillsammans med nya fjädringsinställningar, medan ett nyutvecklat, för flera ändamål, plug-in-stöd är ett annat inslag i det nya modellprogrammet. 

Alla modeller kommer med Brembo-bromsar, WP-fjädring, NEKEN-styre, Dunlop-däck, plus en omkopplare för olika motorprogram med integrerat antispinn, ”launch control” (för riktigt snabba starter) och motorprogramväljare hos 4-taktmaskinerna. KTM uppger att cirka 60% av respektive modells komponenter är av helt ny modell. 

Alla SX-modeller uppges ha fått stora motoruppdateringar jämfört med tidigare modeller. KTM 250 SX-F och KTM 350 SX-F har en nyutvecklad DDS-koppling, medan alla 4-takts stoltserar med omarbetade växellådor och ett toppmodernt Keihin-motorhanteringssystem med ett omarbetat spjällhus och ett förbättrat elektronikpaket. KTM 125 SX, KTM 150 SX och KTM 250 SX kommer med reviderade förgasningsinställningar, med en ny växellåda och ny koppling. Alla 2019 KTM SX-modeller har lätta Krom-molly-stålramar i varierande profiler, inklusive hydroformade element som tillverkats av WP Performance Systems med toppmoderna robotar. De uppges ha optimerad styvhet (2% styvare i längdriktningen och 10% styvare vridstyvhet). Nya ramskydd förbättrar greppet och den på höger sida fungerar även som värmeskydd för avgassystemet/ljuddämparen. Bakramen uppges vara 900 gram lättare och 40 mm längre än tidigare.

 

KTM 125 / 150SX-motorn för 2019 kommer med en omarbetad cylinder med 54mm borr, med ett förbättrat effekt-ventilsystem, inklusive en sofistikerad mekanism för avgassporten. En ny layout hos avgasportarna ökar motorns prestanda. Dessutom är den övre delen hos avgasporten nu bearbetad för att garantera mer exakt porttajming. KTM 125SX-motordesignen möjliggör en ökning av slagvolymen från 125cm3 till 144cm3, bara genom att byta cylinder, kolv och topp utan att byta vevaxel.

 

Den nya DDS-kopplingen (stålmembran) har en kopplingskorg kombinerad med primärväxeln. Fräst i ett stycke av höghållfast stålplåt, vilket minskar motorns bredd vid kopplingshuset med 10 mm.

 

125 / 150SX kommer med ett nyutvecklat avgasrör och ljuddämpare. Röret tillverkas med den senaste 3D-presstekniken för optimerad form. 

 

En ny luftburk hos 125/150SX har omarbetats helt för ökat flöde till förmån för förbättrad gasrespons. Det stora Twin Air-luftfiltret är monterat på en hård bur, vilket minimerar felaktig installation av filter och bur. I vanlig ordning kan filtret bytas snabbt och enkelt utan verktyg.

 

125 /150SX kommer med en sexväxlad växellåda tillverkad av F1-leverantören Pankl. Den 38mm Mikuniförgasaren har fått nya inställningar som är anpassade till den nya luftburken och avgasdesignen.

 

250SX-motorn har en cylinder med ett dubbel-ventils-effektsystem, balansaxel för att motverka motorvibrationer, 5-stegad växellåda och en hydrauliskt manövrerad DDS-koppling. Med sin 66.4mm borrning kan effektegenskaperna ändras på några sekunder tack vare två medföljande effektventilfjädrar och en förspänningsspännare för huvudfjädern. 250SX-motorn har tiltats framåt 1 grad runt svingarmsinfästningen vilket ger förbättrat hantering och ökat framhjulsgrepp. Dessutom är motorfästen nu av aluminium istället för stål för att minska vibrationerna ytterligare. 250SX får dessutom fått en modifierad vattenpumpskåpa för att optimera flödet för effektivare kylning.

 

Förutom motorförädling för alla modeller har KTM 450 SX-F en nyutvecklad SOHC-cylindertopp för reducerad vikt och förbättrad viktcentralisering, en ny kamaxel med kortare ventiltid och förbättrad yta tillsammans med en lågfriktions kedjesläpa med en DLC-legering. Som bäst uppger KTM att motorn levererar 63 hästkrafter, så det är en motor som levererar kraft i massor, men på ett synnerligen trevligt vis.

 

450 SX-F är ett monster, men fortfarande så snäll. Det är en superskön motocrossmaskin. Jag har inte haft den som favorithoj tidigare, där istället 350 SX-F stått som min främsta favorit, men nu är det i stort sett jämt mellan dessa två. Upplevelsen är att effektkurvorna är tämligen lika mellan de tre olika fyrtaktarna 250SX-F, 350SX-F och 450SX-F, men där det inte helt oväntat finns mer kraft att tillgå ju större motorn är. Så det är lite vad man vill ha själv, vad som passar bäst för din körstil.

 

Gasresponsen är mycket bra, rapp men samtidigt jämn och snäll och utan ryck, stök eller andra konstigheter. Utvecklingen går onekligen åt rätt håll, motorcyklarna blir bara bättre och bättre, och samtidigt snällare och snällare, och inför 2019 så har SX-maskinerna överlag blivit några snäpp bättre.

 

Visst lever motorerna om en del, men trots en tämligen häftig effektutveckling och gasrespons är det inga störande vibrationer. Detsamma gäller för den hydrauliskt manövrerade DDS-kopplingen (Damped Diaphragm Steel)som, mycket tack vare sin enkla ”stålbricka” istället för fyra-fem fjädrar, ger en lättjobbad manövrering. En konventionell fjäder blir i regel hårdare ju mer den pressas samman. Här är det i stort sett tvärtom, och känslan är att kopplingen är hård direkt i början, och ju mer du pressar in den, desto lättare blir det. 

 

Växellådan är också tajt och fin, med exakta, distinkta lägen. Medan 450SX-F är fyrväxlad kommer 250SX-F, 350SX-F och 250SX med femstegad växellåda, och 125SX och 150SX med sex växlar. Precis som hos fyrtaktarna har även tvåtaktsmodellerna den rosade DDS-kopplingen.

 

Antispinnsystemet ”Traction control” funkar riktigt bra, även om jag personligen föredrar att köra utan. Systemet är oerhört sofistikerat och kliver in och styr upp utan att störa körningen mer än knappt märkbart. Det är först när man slår av funktionen som man egentligen märker hur bra systemet är. 

 

Motormässigt är samtliga tre fyrtaktsmodeller oerhört bra, med gott om kraft, men där givetvis 450SX-F erbjuder mer än kraft än 350SX-F, som i sin tur är snäppet starkare än 250SX-F. Men alla tre är riktigt trevliga och som jag nämnt tidigare tycker jag att du ska låta din körstil avgöra vilken modell som är bäst lämpad för dig.

 

En ny typ av avgassystem sitter på plats hos fyrtaktarna, där ljuddämparen har en mer avsmalnad form framtill. Det frigör bland annat mer utrymme, vilket ger bättre rörelsefrihet för högerfoten. Just förarergonomin är något som också är nytt för 2019, där samtliga av KTM:s motocrossmaskiner är märkbart smalare över midjan, och där den smala midjan är längre än tidigare. 

 

Körergonomin blir bara bättre och bättre för varje år som går. Och 2019 års modeller är inget undantag. Det går suveränt att flytta runt och skifta från stående till sittande, eller flytta från långt fram till långt bak, utan att byxor eller stövlar hakar fast i något. Designen av kylvingar och sidplåtar är väl utprovad, och inte enbart något för att hojen ska se snygg eller ”cool” ut. Under utvecklingsarbetet har modellen utvärderats av olika testförare, med skiftande körstil, varierande stövelmodeller av olika skostorlek. Detta för att säkerställa en problemfri körning, utan strul där byxor eller stövlar hakar fast i någon detalj hos motorcykeln.

 

När jag provkörde KTM:s fabriksracers i höstas så fastnade jag lite extra för Tony Cairolis 450-maskin, som var fullkomligt underbar att köra (LÄS REPORTAGET HÄR). Och nu när jag körde på nya serietillverkade 450SX-F var min upplevelse att det var som när jag körde Cairolis fabriksracer. Den främsta skillnaden var att fjädringen hos Cairolis racehoj var snäppet bättre. 

 

Hos serieproducerade SX-F-modellerna, och i vis mån även tvåtaktarna 125 och 250SX anser jag att framgaffeln är väl hård ibland. Jag har en körstil som gör att jag kör ganska mycket med tyngdpunkten längre bak. Jag brukar rent generellt vilja ha en lite mjukare grundinställning hos framgaffeln, så har jag alltid kört. Jag kör i regel lätt på framhjulet, och då blir jag extra känslig för hur framgaffeln jobbar. Men det är i det här fallet tämligen enkelt att justera och anpassa till min körstil. Bakdämparen funkar superbra, och där är grundinställningen helt i min smak. Bromsarna är också helt suveräna, med gott om kraft men ändå lättdoserade.

 

Chassimässigt blir jag totalt sett imponerad. Samtliga av 2019 års SX-modeller är mycket högfartsstabila rakt fram. Men samtidigt är de kvicka i böjarna. En sak som verkligen imponerar är hur lättsvängda dessa maskiner är, och hur smidigt det är att byta spår. Många gånger har jag fått kämpa för att byta spår, men snart funnit att jag passerat punkten där jag egentligen hade tänkt svänga in. Men hos KTM:s nya motocrossmodeller är läget helt annat, och jag blir förvånad över hur enkelt det är att lyfta ur maskinen ur ett spår för att byta till ett annat. Det är helt klart en häftig känsla! Nu är det plötsligt möjligt att ta det där tajta spåret som tidigare inte gick.

 

Sadeln är också ny för modellåret. Det nya räfflade överdraget ger mycket bra grepp. Sadeln är också aningen längre, med en spetsig avslutning bak. Dessutom kommer sadeln med skum med varierande densitet uppdelade i olika sektioner, för bästa körkänsla beroende på om du sitter långt fram eller längre bak. Sadeln är hård, men erbjuder ändå en del komfort.

Den gyllene triangeln, det vill säga förhållandet mellan fotpinnar, styre och sadel är mycket lyckad och passar många olika typer av förare tack vare ett antal justeringsmöjligheter hos både styre och fotpinnar. 

 

Precis som fyrtaktsmodellerna så levereras tvåtaktarna prestanda på högsta nivå. Genom sin låga vikt är dessa ännu mer lätthanterliga och smidiga att handskas med, och suveräna när det gäller att snabbt byta spår eller vända runt i någon tajt hårnål. En av favoriterna, inte bara för egen del, utan även bland många av mina testförarkollegor från all världens hörn, var 150SX. Den är rolig, stark och lättkörd. Den orkar jättebra, men fortfarande lika lätt och smidig som 125SX. Givetvis är det 250SX som levererar mest kraft av tvåtaktarna, men där 150SX är den som är bäst av två världar, med 125;ans lätthet men med mer knuff i motorn. 

 

Även hos tvåtaktsmodellerna är det du som förare som bör avgöra själv vilken modell du väljer. Samtliga modeller levererar på topp inom sina respektive klasser. Växellådorna är distinkta och lättjobbade utan minsta tvekan, och där DDS-kopplingen är smidig och exakt. Samtidigt är bromsar, fjädring och allt lika oavsett om du kör SX250, SX150 eller SX125. Där motorkaraktären är det som framförallt skiljer modellerna åt. 

 

Slutligen så kan jag bara gratulera KTM till att åter igen ha lyckats skapa ett komplett program av motocrossmodeller som levererar på högsta nivå.

 

Ryan Dungey och Jörgen "Gson" Gustafsson
KTM 125SX - 2019

LÄNK: MER OM KTM 125SX - 2019

 

KTM 150SX - 2019

LÄNK: MER OM KTM 150SX - 2019

 

KTM 250SX - 2019

 

LÄNK: MER OM KTM 250SX - 2019

 

KTM 250 SX-F - 2019

 

LÄNK: MER OM KTM 250SX-F - 2019

 

KTM 350 SX-F - 2019

 

LÄNK: MER OM KTM 350SX-F - 2019

 

KTM 450SX-F - 2019

 

LÄNK: MER OM KTM 450SX-F - 2019