2019 års GasGas-modeller är mycket mer än ny design på dekaler och plast. 

Den grafiska designen hos 2019 års GasGas Enduro- och Trialmaskiner håller fortsatt rött som märkets grundläggande färg, nu med svartvita streck.

Gas Gas anger en torrvikt på drygt 100 kilogram för deras EC- och XC-modeller, som inför säsongen 2019 fått ett antal förbättringar hos motor, ram och fjädring, utöver elsystemet - med ny elstart och batterisystem med större kapacitet - och nyheten med dubbla motorprogram (som enkelt går att välja mellan med styromkopplaren), för att få ut det mesta av torr eller våt terräng.

När det gäller motorn har nya GasGas 250 och 300-modellerna fått en ny cylindertopp. Ny teknik har använts som sägs möjliggöra en ökning av motorns termodynamiska prestanda och en ökning av effekten för 2019-versionerna, vilket ger en mer linjär leverans av vridmoment över hela registret.

Fjädringen kommer från Kayaba. På plats sitter även en Magura-kopplingspump, FMF-avgassystem, Kehin-förgasare, Neken-styre och Excelfälgar.

Trialmaskinerna TXT 

Bakdelen lyfter framde anmärkningsvärda förändringarna som har införlivats hos nya GasGas TXT Racing 2019, med sin nya svingarm och många andra nya komponenterna som hör samman med bakdelen. Detta inkluderar bland annat en ny effektivare bromscylinder, ett nytt bromsskivskydd som är förankrat direkt hos bromsoket och en ny styrning för bakre bromsslang, och ett nytt kedjeskydd. Förutom ett praktiskt sidostöd med ett nytt utsprång för att manvörering med stöveln, sitter även en ny kedjesläpa på plats, avtagbart utan att behöva demontera svängarmmen och en lättskött kedjespännare som nu är ännu bättre skyddad.

Den nya svingarmen med sitt progressiva länkagesystem inkluderar den tvåvägs hydrauliska stötdämparen från Öhlins med 174 mm fjädringsväg och den nya förankringen mellan svingarmen, krom-molybdenramen och motorn där dess lager är dubbelt förseglade, vilket ska säkerställa en hermetisk finish och ge en perfekt balans mellan stabilitet, dragkraft och reaktionskapacitet hos den bakre stötdämparen i de mest krävande och kompromisslösa trialzonerna.

TXT Racing 2019 har även fått en mycket relevant utveckling hos motorn. Om vi ​​dyker in i dess hjärta finner vi en av de viktigaste modifieringarna: Nya vevaxelager som ska säkerställa bästa smörjning av motorn, säkerställa hermetisk passform och gör det möjligt att enkelt och bekvämt att sköta service och underhåll.

Det nya Trialmaskinerna från företaget i Girona kommer att tillverkas i de vanliga motorstorlekarna 300, 280, 250 och 125 cc - vattenkylda 2-taktsmotorer med sexväxlad växellåda.

Det sitter även nya kopplingslameller av Kevlar på plats, tillsammans med en ny typ av fjäder och ny variabel förspänning. Även kopplingskåpan är ny, med ett lock uppdelat i två delar för att underlätta byte av kopplingslameller.