Forskare vid KTH jobbar konstant med energioptimering när det kommer till eldrivna fordon, bland annat för att maximera antalet mil en bil eller mc kan köras på en laddning. Nu ska forskarna, med Björn Möller i spetsen, skicka en elmotorcykel att tävla i Pikes Peak International Hill Climb, en av de häftigaste motortävlingarna i världen.

– Varför vi forskar om energioptimering, och ställer upp i en tävling? Det gör vi för att det är ett sätt att dra nytta av de framsteg som racing ger och omvandla dem till nyttig teknik som stödjer utvecklingen mot ett hållbart samhälle, säger Björn Möller, forskare på enheten Mekatronik som tillhör Maskinkonstruktion på KTH.

Han berättar att forskningsarbetet går ut på att skriva så kallade algoritmer, att programmera motorcykeln för maximal energianvändning. Elmotorns förbrukning ska vara optimal i varje given sekund beroende av motorcykelns mätdata, kurvor, backar och hur vägen ser ut i övrigt.

Björn Möller säger att energioptimering är något som flera forskare arbetar med på Mekatronikenheten inom KTH. Då handlar det främst om lastbilar och hybriddrivna fordon. Där indikerar forskningen att energibesparingar kan åstadkommas. Eldrivna fordon ökar i antal och med GPS, sensorer och förutbestämda sträckor kan dessa fordon bli effektivare vilket gynnar samhället i stort.

Ett tänkbart framtida användningsområde för energioptimering i den form som sker inom ramen för forskningsprojektet är alltså att man kan använda sig av data från verkligheten och koppla ihop detta med tekniken i en bil eller motorcykel. Säg att du ska åka hem från jobbet, och knappar in slutdestinationen på din GPS-navigator. Du får då upp den färdrutt som passar bäst för hur mycket energi du har kvar i ditt batteri, en rutt som också tar hänsyn till bilköer och andra faktorer.

Har du extra bråttom och kör lite snabbare än vanligt - inom lagens riktmärken förstås - kan rutt och energiförbrukning istället anpassas till detta.

Forskningen är ett samarbete med det amerikanska universitetet MIT, Brunel University i London och såväl Björn Möller som examensarbetaren Daniel Ohlsson från KTH. MIT-forskarna med ledning av Lennon Rodgers har jobbat med att minska motorcykelns vikt och luftmotstånd, medan KTH:arna som sagt jobbat med energioptimeringen.

Målet med deltagandet i Pikes Peak International Hill Climb är att köra elmotorcykeln uppför berget snabbare än rekordet från 2015 - lite under elva minuter som innehas av teamets nuvarande förare, Yoshihiro Kisihimoto.

Tidigare har the Electric Vehicle Team (förkortat EVT) från MIT tävlat med en motorcykel på Isle of Man TT, en annan stor internationell motortävling. Man har då varit framgångsrik i racingklassen "TT Zero". Även Brunel University med Koen Matthys i spetsen har varit aktiva med att delta i TT Zero sedan starten för elmotorcyklar på Isle of Man 2009.

Pikes Peak International Hill Climb är en av världens äldsta motortävlingar, och startade 1916. Tävlingen firar hundraårsjublieum i år. Elmotorcykeln som forskarna jobbat med är en Zero FXS.