Elektriskt världsrekord

Världens snabbaste elektriska motorcykel - dragracingmotorcykeln KillaCycle - satte den 23 oktober ett nytt världsrekord på Bandimere Speedway, Colorado, USA. Med sina 500 hästkrafter gjorde KillaCycle ¼ mile på 7,89 sekunder med en sluthastighet på 270 km/h (168 mph) och återtog därmed titeln som världens snabbaste elektriska fordon. KillaCycle gör 0-100 km/h på under 1 sekund!

 

Bränn gummi, inte bensin! KillaCycle, med Scotty Pollacheck i sadeln, skrev återigen racinghistoria på Bandimere Speedway, Colorado, USA, den 23 oktober 2008. Den klassiska distansen ¼ mile (quarter mile) på 7,89 sekunder och en sluthastighet på 270 km/h (168 mph) är ett nytt officiellt rekord och gör KillaCycle till världens snabbaste elektriska motorcykel av alla typer på ¼ mile.

Som om det inte räckte med ett rekord, så satte KillaCycle också ett nytt rekord i topphastighet för elektriska fordon på ¼ mile - 280 km/h (174 mph). Bakdäcket från M&H Racemaster hade ett otroligt grepp tack vare den perfekt preparerade och uppvärmda banan, och gav KillaCycle möjlighet att utnyttja alla sina 500 hästkrafter. I starten fick de båda elmotorerna 1850 ampere var, långt över vad vi någonsin vågat tidigare, och bakdäcket spann inte loss! KillaCycle accelererar 0-100 km/h på under 1 sekund - det är tre gånger fritt fall.

killacycle

Den enorma kraften kommer från det 98 kilogram tunga batteripaketet, bestående av 1210 stycken litiumjärnfosfat-batterier från A123 Systems. Det är världens kraftfullaste batterier och finns bl.a. i DeWalt och Black & Deckers sladdlösa borrmaskiner. De två elmotorerna väger 40 kg och utvecklar tillsammans 500 HK. Inom några år kommer eldrivna fordon antagligen att vara de snabbaste av alla på dragstripen - elmotorerna ger fullt vridmoment från start, och nästa generation batterier kommer att ge mer än dubbelt så mycket effekt per kilo.

History Channel filmade rekordet för sin kommande serie om framtidens teknik. Programmet kommer att sändas våren 2009.

Ifall du inte vill vänta så länge på de professionella bilderna, så finns här ett videoklipp: {youtube}PVv0NVLFPig{/youtube}

Tekniska data KillaCycle:
0-100 km/h: under 1 sekund
Acceleration: 2.89 G (nästan 3 ggr fritt fall)
Högsta topphastighet på ¼ mile: 280 km/h (174 mph) Möjlig topphastighet är betydligt högre, men det kräver längre accelerationssträcka.
Rådande rekord på ¼ mile: 7,89 sekunder med en sluthastighet på 270 km/h (169 mph)
Effekt: över 500 hästkrafter
Batteripaket: 1210 litium-järnfosfatceller (iron nano-phosphateTM) från A123 Systems.
Batterivikt: 98 kg
Batterispänning: 374 V
Batterikapacitet: 9,1 kWh
Motorer: Två serielindad likströmsmotorer från HiTorque Electric
Motorreglering: Cafe Electric Zilla2k-HV
Laddare: Manzanita Micro PFC-50, 12kW
Däck: M&H Racemaster 10.0/27.0 - 15 MHR-68
Drivning: direktdrift med kedja på bakhjulet (inga växlar, ingen koppling)
Total vikt: 296 kg
Elförbrukning: 0,6 kWh per repa, värt cirka 70 öre. Energin motsvarar 60 ml bensin (att jämföra med en motsvarande bensinmotorcykel som drar ungefär 5 liter racingbensin per repa)

KillaCycle kan göra 7 eller fler repor inklusive burn-out på en laddning. Efter en repa tar den mindre än 5 minuter att ladda batterier igen.

Ägare och konstruktör: Bill Dube - Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Förare: Scotty Pollacheck, professionell dragracingförare
MER OM KILLACYCLE : WWW.KILLACYCLE.COM