Efter några års tapp har intresset för tvåtaktarna vuxit sig allt större på sistone. KTM är en av få tillverkare av motocross och enduromotorcyklar som satsar stenhårt på utvecklingen av tvåtaktarna, och ser dessa som en självklarhet även i framtiden. Jag har provkört KTMs minsta enduromaskin, KTM 125EXC i ett synnerligen hett Italien.

För många har fyrtaktare blivit en självklarhet då det handlar om endurokörning. Och så även för mig. Att växla från fyrtakt till tvåtakt är inte helt enkelt. Motorbromsen hos fyrtaktsmotorn finns inte men i gengäld är de mindre tvåtaktarna lättare och fantastiskt smidiga att hantera. Dessutom gäller det att man är betydligt mer aktiv som förare. Här gäller det att växla ofta och gasa mycket...

fb_2F2G2034
Och utan motorbroms kommer jag såklart allt för snabbt in i första böjen och får bromsa onödigt hårt. Men sedan går allt desto bättre. Att forcera upp och ner för de trappliknande passagerna går galant, liksom körningen på den betydligt knixigare slingan som jag finner vid sidan om huvudslingan.


Motorgången är förvånansvärt trevlig och med ett betydligt bredare effektområde än väntat. Den vätskekylda och encylindriga motorns slagvolym är på 124,8 kubikcentimeter med 54 millimeters borr och 54,5 millimeters slag. Motorn startas enkelt med kickstart (monterad på höger sida).

fb_2F2G1893
Bränsleblandningen sköts av en 36-millimeters Keihin-förgasare (PWK 36S AG) och här finns inget att anmärka det minsta på. Motorn svarar imponerande bra då jag vrider på gasreglaget. Givetvis jobbar motorn bäst och känns som piggast på de högre varvtalen, men erbjuder imponerande gott om kraft över ett brett register.


Till i år är avgassystemet med sin expansionskammare av "enväggig" modell istället för med dubbla lager som tidigare. Detta ger minskad vikt samtidigt som det underlättar reparation av systemet. Dessutom hävdar KTM att effekten har ökats en aning till följd av detta. För att systemet ska stå pall aningen bättre mot stenar och annat har godstjockleken ökats från 0,88 till 1 millimeter.

fb_2F2G1878
Samtliga EXC-modeller har fått en ny typ av kylarlock (1,8 bar istället för tidigare 1,4 bar) som ska ge bättre temperaturstabilitet.


Visserligen går det att plåga den här motorn på förvånansvärt låga varvtal, men för riktigt snabba varvtider gäller det att du håller upp varvtalet och anpassar varvtalet med ihärdigt växlande.
Och till i år har den sexstegade växellådan fått ett nytt drev för ettans växel, som förstärkts för bättre hållbarhet. Växellådan har en passande utväxling och med en klanderfri funktion.

fb_2F2G2027

Precis som hos övriga motorcross- och enduromodeller från KTM är kopplingen med hydraulisk manövrering, och den erbjuder suverän fingertoppskänsla samtidigt som den är lätt att manövrera. Något som jag värdesätter enormt högt då jag behöver finlira i de trixigaste partierna.


En annan detalj som är suverän är att kopplingsreglaget är av så kallad "Flex-modell" vilket betyder att det går att föra fritt framåt ända upp till 90-graders vinkel. Detta minskar risken för att du bryter av detta vid en marksyning. Modellen jag provkörde var extrautrustad med handtagsskydd, något som borde vara standardmonterat om du frågar mig.

fb_2F2G1586
En av de detaljer där körningen skiljer sig markant från körning med fyrtaktsmodellerna är då det går brant utför en längre sträcka. I och med att motorbroms i stort sett inte finns överhuvudtaget gäller det att växla om till en helt annan körstil än den du som brukar köra fyrtaktare har. Och efter lite tillvänjning går även detta lekande lätt.

I gengäld är 125EXC underbart snabb i svängarna och vänder runt enkelt och snabbt även i extremt tajta böjar. Det märker jag framförallt då jag väljer att köra på den särskilda extremslingan som anlagts. Här finns ett par extremt tajta böjar där det är desto klurigare att svänga runt med fyrtaktarna. Däremot upplever jag att det är lättare att köra stopp eller fast med tvåtaktaren här i de extremt branta partierna.

fb__RED1462
När jag kollar in chassiet och jämför det med motsvarigheten hos de större fyrtaktarna syns inga direkta skillnader. Och faktum är att skillnaden mellan de olika EXC-modellerna är oerhört små. Enligt den tekniska specifikationen är hjulbasen hos 125 och 200EXC (1471 mm) fyra millimeter kortare än hos övriga EXC-modeller (1475 mm). I övrigt erbjuds aningen bättre markfrigång hos tvåtaktsmodellerna än hos fyrtaktsmodellerna.

fb_2F2G1529
Till i år har styrhuvudet hos 125EXC (och 200EXC) 0,5 graders brantare vinkel vilket tillsammans med två millimeters ökad offset hos gaffelkronorna (från 20 till 22 millimeter) gör 125EXC kvickare än någonsin i böjarna. Samtidigt bidrar det till en bättre känsla för fronten. Övriga EXC-modeller har precis som tidigare 20 millimeters offset.


I samma veva passar det bra att nämna att styret är aningen lägre än tidigare. Detta ger en förarergonomi som passar bättre tillsammans med den nya chassigeometrin. Numera är Renthals gummihandtag "Diamond" originalmonterade.

fb_2F2G1497
Enligt KTM väger 125 EXC 97 kilogram utan bensin i tanken och då det är dags att baxa motorcykeln efter att ha kört fast är den låga vikten guld värd. Och vissa stunder känns det som om jag flänger fram med min mountainbike i skogen. Visserligen är 125EXC betydligt stadigare och med en fjädring som sväljer det mesta av håligheter utan protest.


Skulle du vilja ändra på någon inställning så finns goda förutsättningar för det, då såväl framgaffeln som stötdämparen från WP erbjuder fullständiga justeringsmöjligheter. I båda fallen har grundinställningarna uppdaterats för bättre komfort och bättre markkontakt för däcken. Samtidigt har fjädringen optimerats för endurokörning, med en mer progressiv känsla över hela fjädringsvägen.


Stötdämparen är av PDS-modell, vilket betyder att ett separat länkage saknas, något som gagnar markfrigången. Precis som hos övriga EXC-modeller erbjuds 300 millimeters fjädringsväg fram och 330 millimeter bak.

fb_2F2G1618
Samtliga EXC-modeller har försetts med senaste generationens bromsar från Brembo. Frambromsoket är lättare och kompaktare än någonsin. Dessutom är huvudbromscylindern mindre, precis som hos 2009 års SX-modeller. Samtidigt har en ny typ av bromsbelägg monterats (Toyo B153). Resultatet är att redan innan suveräna bromsar har, tro det eller ej, blivit aningen bättre. Och nu är det ännu lättare att reglera bromskraften. Ordet fingertoppskänsla har aldrig känts så självklart.


Andra modifieringar hos 125EXC är en ny typ av luftburk som designats för att minska graden av vatten och smuts som når luftfiltret. Vidare har en ny typ av EXCEL-fälgar, som är 100 gram lättare, monterats för minskad ofjädrad vikt. Inför 2010 har KTMs SX och EXC-modeller försetts med kedjor från D.I.D (520 VT2 X-ring) istället för Regina, detta eftersom kedjan från D.I.D lär vara starkare och med en längre livslängd. Samtidigt sägs den ha en lägre inre friktion, vilket i sin tur ger minskade effektförluster.

fb__RED0483

Förarpositionen är som klippt och skuren för att passa en person som är runt 175-185 centimeter lång. För mig som är cirka 183 centimeter lång passar den perfekt både vid sittande och stående körposition, och modellen känns betydligt rymligare än vad man först kan tro att en 125:a kan erbjuda.


Sadeln har en passande form som linjerar perfekt med bensintanken. För övrigt lirar allt precis som jag vill att det ska. Reglagens placering, utformning och funktion är på topp. De smidiga justerskruvarna möjliggör enkel och snabb personlig anpassning av kopplings- och frambromsreglagets läge.

 

Givetvis har nya 125EXC fått ny grafik som visar att det är 2010 års modell du kommer flygandes med.

fb__RED0365
Totalt sett är jag imponerad över hur pass lättkörd 125EXC är, även för en fyrtaktsfantast som mig. Och efter en stunds tillvänjning kändes det som om jag kunde pressa betydligt häftigare på vissa sträckor än vad jag kunde i sadeln på någon av fyrtaktsmodellerna.

Ser man dessutom till det lägre inköpspriset och att det är betydligt billigare och lättare att utföra service på en tvåtaktare vågar jag nog påstå att det här är ett synnerligen vettigt köp, oavsett om du är glad amatör eller erfaren enduroräv med högt ställda krav. Men du bör inte vara allt för tung och stor, för då är en 250 eller 300EXC sannolikt ett bättre alternativ för dig som vill ha en tvåtaktare i skogen.•

 

+ Smidig i riktigt bökig terräng. Kvick i tajta böjar. Lätt.


- Ställer krav på att du är aktiv som förare. Handtagsskydd saknas.

 

2010 ÅRS ENDURO OCH MOTOCROSSMODELLER FRÅN KTM PRESENTERAS

{wmv}KTM_TRAILER_LONG_WEB_SMALL{/wmv}

 

FAKTA KTM 125 EXC - 2010

Motor Vätskekyld, 1-cylindrig tvåtakt
Borr x Slag 54 x 54,5 mm
Slagvolym 124,8 cm³
Effekt Anges ej
Vridmoment Anges ej
Bränslesystem Förgasare, Keihin PWK 36S AG
Transmission 6 växlar
Styrvinkel 26,5 grader
Hjulbas 1471±10 mm
Sadelhöjd 985 mm
Fjädring fram 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP
Fjädring bak Enkelstötdämpare, PDS, 330 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP
Broms fram Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo
Broms bak Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo
Däck/hjul fram 90/90-21, 1.60 x 21", EXCEL
Däck/hjul bak 120/90-18, 2.15 x 18", EXCEL
Tankvolym 9,5 L
Vikt (utan bensin) 97 kg
Färg Orange/svart
Pris 74 900 kronor
Importör KTM Scandinavia