Taktik och kondition

Enligt Graham Jarvis vann han årets upplaga av Red Bull Romaniacs eftersom han var mer taktisk och smartare än de andra förarna. Världens hårdaste endurotävling kräver dock även några andra särskilda egenskaper.


"Det kan inte bli värre än vad det är", stönade Chris Birch efter två etapper i Red Bull Romaniacs. 27-åringen som tävlat i enduro de senaste tio åren har hemma på Nya Zealand han redan vunnit ett antal trial titlar. Han är en av de tuffaste i sin sport och trots detta var han så utmattad efter första delen av tävlingen att han var nära på att ge upp.

fb_rbr08_gg_day1_176_28c29_gfcnther_grf6bl

Något som inte förbättrade hans humör var när han en dag senare under den sista etappen gjorde en felbedömning. Och det skulle bli värre. På 2200 meters höjd var han och övriga tävlande tvungna att stå ut med låga temperaturer vilket gjorde tortyren lite mer märkvärd. Men detta sporrade bara Birch ännu mer och KTM föraren vägrade ge upp. Han kämpade med banan, med sina konkurrenter och med sig själv och för andra gången tog han sig som tredje man över mållinjen.

fb_rb_romaniacs_start_pro_288_c_samo_vidic

Det är bland annat hjältehistorier som dessa som gör en vinst i Red Bull Romaniacs till ett av de mest prestigefyllda målen för alla enduroförare.

fb_pv_17092008_redbullromaniacs_0014
-Sett utifrån kondition är Red Bull Romaniacs mer utmanande än Dakar. Ingen skulle kunna klara av ansträngningen i mer än fyra dagar., säger tävlingsorganisatören Martin Freinademetz av erfarenhet.

fb_pv_17092008_redbullromaniacs_0010

Men kondition är inte allt. Rötter och lösa föremål, djupa leriga förhållanden, stenar och sprickor kräver artistisk skicklighet av förarna och ett inre lugn som hjälper dig att ta dig upp igen och igen efter att du halkat och fallit omkull.

fb_pv_16092008_redbullromaniacs_0003

2007 års vinnare av Red Bull Romaniacs, KTM-föraren Cyril Despres, var inte med och tävlade detta år. Prologvinnaren Paul Bolton missade en kontrollstation och var tvungen att ge upp sin dröm att äntligen vinna . Tävlingen blev framförallt en duell mellan tysken Gerhard Forster och britten Graham Jarvis.

Jarvis som är en erfaren trialspecialist spelade ett taktiskt spel. I de snabba passagerna följde han efter navigationskunnige Forster som en skugga, på de taktiska etapperna försökte han ta igen tiden.