Ola Stenegärd tillbaka hos Indian Motorcycles
Amerikanska motorcykeltillverkaren har just meddelat att gotländske designgurun och passionerade motorcykelbyggaren Ola Stenegärd är företagets nye ”Director Of Product Design”.

 

Ola har ritat och byggt skapat motorcykelkonst under i stort sett hela sitt liv. Närmast kommer Ola från BMW Motorrad, där han jobbat sedan 2003, som tongivande designer, ”Team Leader”, och Head of Vehicle Design', och bland annat varit högst involverad i utformningen av HP2 Sport, S1000RR och R nineT.

Motorcykelintresset började med att Ola åkte med brorsan på hans race-stukade Sachs moppechopper, vid så där en 4–5 års ålder.

–Jag satt framför honom på sadeln och höll hårt om den blå-flejkade bensintanken. Moppen var asball med lång gaffel och aphäng. Inga hjälmar och vinden i håret. Så jävla maxat! Ingen motorcykel, men ett grymt starkt minne, säger Ola.

När det gäller det personliga motorcykelvalet är Ola lite av en Dr Jekyll and Mr Hyde. Här är det både snabba sportmotorcyklar och glidande custommaskiner som gäller. 

–Jag måste få en dos av varje annars funkar det inte. Gamla Harleys och Trajjor var ju det jag började med. Det går aldrig ur. Det är inte mycket som slår de gånger jag får möjlighet att hänga på mina polare från Plebs Choppers till exempel Norrtälje Custom Bike Show. Men jag är också en trackjunkie, och jag älskar banåkning. Gotland Ring ligger ju nära så det blir många mil där under sommaren. Det är otroligt roligt att slita puck med det lokala gänget där uppe. Bra sorkar som man säger på ön, säger Ola.

Ola gick en grundutbildning på Gotlands Konstskola, och kom sedan in på Industridesign i Stockholm. Därefter gjorde han en lång utbytesperiod – halva utbildningen – i ren Transportdesign på Art Center College of Design i Pasadena, Kalifornien. Sedan återvände han till Sverige och gjorde sin Master på Konstfack 1998, sponsrad av Aprilia. Därefter fick Ola jobb på Saab, och mycket kom att handla om bilar under tre år. Sedan fick han chansen att jobba hos Indian Motorcycles i Gilroy, Kalifornien, för att sedan byta till BMW Motorrad år 2003.

Nu är det alltså dags att åter igen jobba med Indian Motorcycles, men som sedan ett antal år har gjort en omstart. Och med Ola vid rodret för designavdelningen gissar jag på att vi kommer att få se ett antal läckra skapelser med en gotländsk touch från den amerikanska tillverkaren framöver.

Till vardags lever Ola och hans fru Terese på en hästgård på Gotland med sina tre barn, Isaac, Grim och Saga.