Desmosedici Stradale: en V4 för morgondagens Ducati-sporthojar

Ducati har presenterat sin nya V4-motor, med ursprung från MotoGP-racern Desmosedici GP, som snart ska sättas i produktion. Viktiga funktioner inkluderar Desmodromisk ventilstyrning, motroterande vevaxel och dubbel tänd-sekvens. Ducati har även meddelat att en ny Ducati Panigale V4 kommer att presenteras den 5 november. Fastbikes.se kommer att vara på plats och bevaka.

 

Med den erfarenhet som uppnåtts genom sitt deltagande i MotoGP, där den 4-cylindriga Desmosedicin onekligen verkar erbjuda grym prestanda, kommer nu en ny 90° V4-motor som är konstruerad för att driva morgondagens sporthojar från Ducati. Genom att överföra tekniken från sin mest avancerade motor från racebanan till landsvägen kommer Ducati erbjuda kunderna prestanda som har sitt ursprung inom MotoGP.

Desmosedici Stradale-motorn utan tvekan är anpassad för bankörning, men uppges också ha utformats för att svara upp till landsvägsförarens behov. Till exempel, för att maximera vridmoment på mellanregistret - och säkerställa ett vridmoment och kraft vid lägre varvtal, har motorn en något större slagvolym än sin MotoGP-motsvarighet (1103 cm³, för att vara exakt). Effekten från den Euro 4-kompatibla motorkonfigurationen sägs överstiga 155 kW (210 hk) vid 13 000 varv per minut medan maximalt vridmoment uppges överstiga 120 Nm (12,2 Kgm) mellan 8 750 och 12 250 rpm.

Ducati uppger att företaget även kommer att erbjuda en R-version med en slagvolym på mindre än 1000 kubikcentimeter – med högre toppvarv och ska vara bättre lämpad för bankörning - är för närvarande på det avancerade utvecklingsstadiet. Detta kommer att ligga till grund för den homologerade versionen som Ducati kommer att tävla med i Superbike-mästerskapet, där denna motor kommer att användas från och med 2019 (ett år efter lanseringen av respektive landsvägversion, enligt Ducati-traditionen).

Precis som hos Ducati-hojarna som används för tävling, är vevaxeln av motroterande typ. Detta ska minska den totala gyroskopiska effekten och ligger till grund för att göra motorcykeln snabbare och smidigare när du ändrar riktning.

Motorn med sin 70-graders offset, erbjuder även dubbla tändsekvenser som ska generera lätthanterlig kraft och samtidigt bidra till optimal bakdäcksfäste vid gaspådrag ut ur böjar ("Big Bang"-effekten). Denna avfyrningssekvens ger också Desmosedici Stradale ett unikt avgasljud.

En 90° V4-konfiguration gör motorn mycket kompakt, vilket möjliggör centralisering av vikten. Precis som hos MotoGP-maskinerna har Desmosedici Stradale roterats bakåt 42°. Detta optimerar viktfördelningen, möjliggör användning av större kylare och gör det möjligt att placera svingarmsinfästningen långt fram.

 

 

 

Snabba fakta:

1,103 cm³ 4-cylinder 90-degree V

Bore x stroke 81 x 53.5 mm

Compression ratio 14:1

Maximum power exceeds 210 hp at 13,000 rpm

Maximum torque exceeds 120 Nm from 8,750 to 12,250 rpm

Counter-rotating crankshaft

Twin Pulse firing sequence, crank pins offset at 70°

Euro 4 emissions

Desmodromic part chain, part gear timing with dual overhead camshaft, 4 valves per cylinder

Wet multiplate anti-patter servo clutch

Semi-dry sump lubrication with four oil pumps: 1 delivery and 3 return

Fuelling with four oval throttle bodies (52 mm diameter equivalent) and variable-height intake horns

6-speed gearbox with DQS up/down system

24,000 km “Desmo-service” maintenance interval (15,000 miles)